درخواست صدور اعلان قرمز به عوامل ترور شهید سلیمانی به اینترپل

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه ایران
غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سخنگوی قوه قضاییه بیان داشت که ۴۸ نفر از متهمین در ترور شهید سلیمانی از جمله رئیس جمهور آمریکا مشخص شده و اعلان قرمز به اینترپل تحویل داده شد.

به خبرگزاری تسنیم، غلامحسین اسماعیلی در نشست خبری امروز در خصوص پیگیری پرونده ترور شهید سپهبد قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس بیان داشت: پرونده مربوط به جنایت تروریستی منجر به شهادت سلیمانی و همراهانش در آغازین روزهای این حادثه در دادسرای ویژه امور بین‌الملل تهران تشکیل شده و تحقیقات جامعی در ارتباط با عملیات منتهی به شهادت این عزیر انجام شد، نیابت‌های قضائی به کشورهایی که می‌شد اطلاعاتی دهند به 6 کشور ارسال شد و از برخی اطلاعات خوبی به ما رسیده است.

وی افزود: شناسایی عوامل انجام شده و 48 نفر از افرادی که در این حادثه دخیل بوده‌اند از جمله رئیس جمهور امریکا که عامل اصلی آن بود تا فرماندهان و مقامات در پنتاگون و نیروهای مستقر در منطقه با قید اینکه چه نقشی داشته‌اند مشخص شده است. اعلان قرمز به اینترپل داده شد.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: تحقیقات خوبی طی شده و بخش‌های مختلف به ویژه نیروی قدس و وزارت اطلاعات و دبیرخانه شورای امنیت ملی اطلاعات خوبی داده‌اند. در دادسرا پرونده در جریان است و به زودی کیفرخواست صادر می‌شود. در دادگاه ابلاغ صادر شده و به محض صدور کیفرخواست به موضوع رسیدگی می شود.

غلامحسین اسماعیلی - اسپوتنیک ایران
تکمیل تحقیقات پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی

اسماعیلی افزود: در بعد بین‌المللی همکاری خوبی با عراق انجام شده است. تماس‌هایی توسط ریاست قوه قضائیه ایران با رئیس شورای قضائی عراق انجام شده و همه بیانگر این است که ایران در تعقیب و مجازات آمران و عاملان این جنایت کاملاً جدی در میدان است و موضوع را پیگیری می‌کند. در خصوص شهید فخری‌زاده هم در دو حوزه در دادگاه عمومی و دادسرای تهران پرونده تشکیل شده و برای تعقیب آمران و عاملان و بخشی هم در دادسرای ویژه نظامی هم پرونده تشکیل شده است.

سخنگوی قوه قضائیه ایران تاکید کرد: متعاقب دادخواست شهروندان آسیب دیده از جنایات آمریکا پرونده‌ای تشکیل شده است. پرونده ای از سوی خانواده حادثه‌دیده در جنایت چابهار رسیدگی شده و حکم صادر شده و دولت آمریکا به میزان 1 میلیارد دلار خسارت و غرامت به این خانواده ها حکم صادر شده است. در پرونده دیگری 14 نفر از آسیب دیدگان از جنایات آمریکا طرح دعوا کرده‌اند که در یک دادنامه 26 هزار میلیارد تومان مبلغی است که دادگاه رأی به محکومیت دولت آمریکا در حق آسیب‌دیدگان از جنایت آمریکا صادر کرده است. پروند‌ه‌های دیگری هم هست که هر یک از آسیب‌دیدگان علیه دولت آمریکا طرح دعوا کرده‌اند و در دادگاه در حال رسیدگی است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала