ایران به حداقل ۴۲میلیون دوز واکسن نیاز دارد

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا
علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیسی: احتمال واردات واکسن «فایزر» به کشور کم است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «تسنیم»، دکتر علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار داشت که واقعیت این است که تاکنون اقدامات زیادی برای خرید واکسن انجام شده است تا واکسنی خریداری شود که مطمئن باشد.

وی ادامه داد:« برای تزریق واکسن در کشور دو موضوع مدنظر قرار دارد؛ یکی اینکه واکسن تولید داخل باشد و یا اینکه در ساخت واکسن با کشوری دیگر مشارکت و تکنولوژی وارد کشور شود در آن صورت مردم می‌توانند برای تزریق داوطلب شوند.

راه‌های مختلفی برای خرید واکسن در حال انجام بوده که مهم‌ترین راه، صندوق کوواکس است. در صندوق کوواکس 70 کشور ثروتمند دنیا دور هم جمع شده‌اند و به سازمان بهداشت جهانی تعهد داده‌اند که در دسترسی و در توزیع واکسن عدالت ایجاد شود. این کشورها واکسن را از تولیدکنندگان مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی دریافت و درصدی از سهم تولید را وارد این صندوق می‌کنند تا بتوانند در سایر کشورها به‌صورت عادلانه توزیع کنند.

کشورها طبقه‌بندی شده‌اند؛ در دنیا واکسن‌ها بسته به نوع آن‌ها بین 2.19 تا 44 دلار قیمت دارند اما قیمت واکسن‌هایی که در صندوق کوواکس می‌آیند، بسته به اینکه واکسن را می‌خواهند به کدام کشور بدهند، متفاوت است؛ در برخی کشورها سوبسید می‌دهند و در برخی دیگر هم دارای قیمت بیشتری هستند.

توضیحات مقام ایرانی درباره واردات واکسن کرونای روسی - اسپوتنیک ایران
توضیحات مقام ایرانی درباره واردات واکسن کرونای روسی

واکسنی که بخواهیم در ایران استفاده کنیم باید شرایط لازم ما را داشته باشد. قطعاً قیمت واکسنی که وارد کشور خواهد شد، زیر 10 دلار است. دریافت 15 میلیون و 800 هزار دوز را از صندوق کوواکس پیگیری می‌کنیم و واریز 52 میلیون دلار به حساب صندوق تقریباً نهایی شده است و انجام می‌شود.

اگر واکسن ایمن نباشد، ممکن است بلافاصله پس از تزریق، شوک ایجاد کند به همین منظور همه عوارض در روزهای مختلف بررسی می‌شود، خوشبختانه سه نفری که تاکنون واکسن را تزریق کرده‌اند، هیچ عارضه‌ای نداشته‌اند و دوز بعدی را باید 14 روز بعد تزریق کنند و 28 روز بعد، اثر واکسن سنجیده می‌شود.

اول اینکه واکسن باید مورد تأیید سازمان جهانی بهداشت باشد؛ واکسن اسپوتنیک روسی در ابتدا تاییدیه سازمان جهانی بهداشت را نداشت و سپس تاییدیه‌ها را به مراحل خوبی رسانده‌اند، این واکسن جزو کوواکس است. اما ظرفیت تولید همین واکسن هم در حدی نیست که به مقدار زیاد تحویل ایران شود، برخی کشورها می‌گویند در حد 100 هزار تا 500 هزار واکسن می‌توانند در اختیار ما بگذارند. در نتیجه از چند مسیر وارد مذاکره شدیم که واکسن مورد تأیید و مطمئن را در دسترس قرار بدهیم.

درباره واکسن فایزر به این علت زیاد اسم برده می‌شود که اولین تزریق‌ها را انجام دادند؛ فایزر و مدرنا جزو واکسن‌هایی هستند که پلتفرم mRNA دارند، احتمال این‌که فایزر را وارد کشور کنیم بسیار کم است، زیرا شرایط نگهداری دشواری دارد و وابستگی زیادی به کشورهایی دارد که اصلاً به ما واکسن نمی‌دهند ضمن اینکه واکسن‌های دیگری وجود دارد که قابلیت حمل راحت‌تری دارند و در دسترس‌تر هستند.

واکسن سینوفارم در چین مربوط به یک شرکت دولتی است که فاز سوم را هم گذرانده است؛ قرار نیست سینوواک چینی خریداری شود. هیچکس نمی‌تواند در کره زمین ادعا کند که واکسن فایزر قطعاً در طولانی مدت از واکسن‌های دیگر بهتر است، فعلا همه دست به دست هم داده و بسیاری از شرکت‌ها برای تولید با یکدیگر همکاری می‌کنند».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала