پیش‌بینی ژئوپلیتیکی در سال 2021 میلادی

CC0 / Pixabay / نقشه جهان
نقشه جهان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آیا جهانیان باید در سال 2021 در انتظار چشم‌انداز غم‌انگیزی باشند؟

به گزارش اسپوتنیک به نقل از SRF، مقابله و تشنج کنونی بین ابرقدرت ها به احتمال زیاد در سال 2021  سخت‌تر خواهد شد. ایالات متحده به دلیل مشکلات مرتبط با پاندمی کرونا،مدت زمان طولانی نمی‌تواند توجه خود را به سیاست خارجی متمرکز کند و چین هر چه کمتر به عنوان « ابرقدرت دوست» تلقی خواهد شد . البته این رویارویی در یک میدان جدید نمایان خواهد شد که به عقیده کارشناسان، باید در انتظار بروز تشنج در « بازی بزرگ دیجیتالی» بود.

هر سال موسسه بین المللی تحقیقات راهبردی لندن IISS به آنالیز و مطالعه گرایش های اصلی ژئوپلیتیکی می پردازد. اینبار IISS یک کار تحقیقی را منتشر کرد که در باره چشم انداز سیاست جهانی در سال 2021 است.  دورنمای غم انگیزی در انتظار جهانیان است:ویروس کرونا جهان را دگرگون میکند و درگیری ها بین کشورها  آرام نمی گیرند.  تعدادی از آن ها حتی ممکن است تشدید شود.

هر چند پاندمی ویروس کرونا در سال 2020 مسائل دیگر را به عقب راند، اما این مسائل ناپدید نشدند.  قبل از هر چیز تشدید تشنج بین دو کشور بزرگ آمریکا و چین موجب نگرانی می شود. روابط این دو کشور شبیه دهه 1960 و روابط روسیه و آمریکا پژواکی از دهه 1980  است. وضعیت بین دو کشور چین و هند به همان اندازه  سال 1975 خطرناک است. پس از 4 سال حکومت دونالد ترامپ، برای اولین بار پس از جنگ جهانی دوم در روابط آنها عدم قطعیت در چنین سطحی مشاهده می شود.

دیپلماسی علم و فناوری در مسیر صلح منطقه خاورمیانه - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
دیپلماسی علم و فناوری در مسیر صلح منطقه خاورمیانه

با روی کار آمدن بایدن، مناسبات اروپا – آمریکا باید بهبود یابد. آنچه به دیگر ابرقدرت های جهان مربوط می شود، موسسه نامبرده چشم انداز روشنی نمی بیند. برتری آمریکا در جهان حتی در زمان حکومت بایدن  احیا نخواهد شد. زیرا بایدن ابتدا باید « زخم های سیاست داخلی را التیام بخشد». آبرو و حیثیت ایالات متحده در زمان پاندمی کرونا خدشه دار شد.

در این میان، چین « پا جای پای آمریکا » نمی گذارد. چین مبدل به یک ابرقدرت می شود اما برعکس آمریکا قادر نخواهد بود از متحدان پایداری برخوردار شود. راه جدید ابریشم از سوی کشورهای دیگر «نه به عنوان ادامه مشارکت صادقانه، بلکه تلاشی برای افزایش نفوذ و تأثیر چین در اقصی نقاط جهان» تلقی می شود. کشورهای هر چه کمتری در سیمای چین «یک ابرقدرت  دوست» را مشاهده می کنند.

جای غرب در نقشه ژئوپلیتیکی جهان از راه جنگ تعیین نخواهد شد. متخصصان موسسه IISS بروز «یک بازی بزرگ دیجیتالی» Digital Great Game را پیش بینی می کنند. در این بازی فعلا قوانین مشخص بازی  وجود ندارد  و پیروزمند هنوز مشخص نشده است.

با وجود این، مقابله کشورهای بزرگ جهان، بار سنگینی بر دوش کل جهان خواهد بود. یافتن راهی برای حل و فصل این درگیری ها به همان اندازه جستجوی روشی برای رفع تغییرات اقلیم و یا پاندمی دشوار خواهد بود. در سال 2021 تشنج ژئوپلیتیکی شدت خواهد گرفت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала