روسیه: آژانس انرژی هسته ای از قصد ایران برای غنی سازی اورانیوم تا 20٪ به شورای امنیت خبر داد

© Sputnik / Alexandr Natruskin  /  مراجعه به بانک تصاویر روسیه: آژانس انرژی هسته ای از قصد ایران برای غنی سازی اورانیوم تا 20٪ به شورای امنیت خبر داد
روسیه: آژانس انرژی هسته ای از قصد ایران برای غنی سازی اورانیوم تا 20٪ به شورای امنیت خبر داد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نماینده دائمی فدراسیون روسیه در سازمان های بین المللی در وین گفت كه رافائل گروسی از قصد ایران برای شروع غنی سازی اورانیوم تا 20 درصد به سازمان ملل خبر داد.

به گزارش اسپوتنیک، میخائیل اولیانوف، نماینده دائمی فدراسیون روسیه در سازمان های بین المللی در وین گفت كه رافائل گروسی، مدیر كل آژانس بین المللی انرژی هسته ای ، به منظور اطلاع از قصد ایران برای شروع غنی سازی اورانیوم تا 20 درصد ، به شورای حکام آژانس و شورای امنیت سازمان ملل خبر داده است.

ظریف: اروپا آخرین فرصت برای حفظ توافق هسته ای ایران را دارد - اسپوتنیک ایران
ظریف: اروپا آخرین فرصت برای حفظ توافق هسته ای ایران را دارد

اولیانوف در توییتر خود گفت: "مدیر کل آژانس بین المللی انرژی هسته ای در مورد قصد اعلام شده تهران برای شروع غنی سازی اورانیوم تا 20 درصد به اداره آژانس و شورای امنیت سازمان ملل خبر داده است".  پیش از این، ایران قانون "اقدام استراتژیک برای لغو تحریم ها" را که توسط مجلس آغاز شده بود تصویب کرد.
این قانون دولت را ملزم می کند که پروتکل اضافی با آژانس انرژی هسته ای بین المللی در مورد راستی آزمایی گسترده فعالیتهای هسته ای را کنار بگذارد، اگر در طی دو ماه از تاریخ "لازم الاجرا شدن" قانون ، طرفین معامله توافق نامه برجام را انجام ندهند. نمایندگان مجلس بر عادی سازی عملیات بانکی و صادرات نفت به اروپا اصرار دارند که تحریم های ایالات متحده مانع آن می شود، اصرار می ورزند.
بر اساس طرح "اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها" که در آستانه 13 آبان با 196 رأی (بیش از 90 درصد) مجلس شورای اسلامی تصویب شد، سازمان انرژی اتمی موظف است ظرف مدت دو ماه پس از تصویب این قانون، سالانه به میزان حداقل 120 کیلوگرم اورانیوم با غنای 20 درصد در تاسیسات شهید علی محمدی فردو تولید و در داخل کشور ذخیره کند. در جهت تحقق ظرفیت یکصد و نود هزار سو غنی سازی، سازمان انرژی اتمی، مکلف است پس از تصویب این قانون، ظرفیت غنی سازی و تولید اورانیوم غنی سازی شده با سطح غنای متناسب هر یک از مصارف صلح آمیز کشور، به میزان ماهانه حداقل 500 کیلوگرم افزایش دهد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала