گزارش و تحلیل

ده گرایش جالب سال نو میلادی

© Sputnik / A.Veremenko /  مراجعه به بانک تصاویر ده گرایش جالب سال نو میلادی
ده گرایش جالب سال نو میلادی  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
جهان در سال آینده منتظر چه حوادثی است؟ همه چیز بطور روان پیش نخواهد رفت. اما طرح های به تعویق افتاده در 2020 در 2021 اجرایی می شود.

اسپوتنیک همراه با اکونومیست می پرسد: آیا شما احساس خوشبختی می کنید؟ عدد 21  در حکم شانس، خطر، عمل جسورانه است. به نظر می رسد این امر برای چنین سال نامشخصی بسیار مناسب باشد. یک جایزه بزرگ به برندگان تقدیم می شود - فرصتی برای کنترل همه گیری ویروس کرونا. با این حال، خطرات زیادی نیز وجود دارد. در اینجا 10 گرایش توصیف می شود که پیشنهاد می کنیم در سال آینده به دنبال آنها باشید.

1.      نبرد برای واکسن ها. وقتی واکسن ها به مقدار کافی در دسترس باشند، توجه به کار دشوار توزیع معطوف خواهد شد: دیپلماسی و نبردهای داخل و بین کشورها بر سر این که چه کسی باید واکسینه شود و چه زمانی. و یک سوال دیگر: چند درصد از افراد واکسیناسیون را رد می کنند؟

پیش بینی حوادث سال 2021: از جنگ واکسن تا دولت جدید آمریکا - اسپوتنیک ایران
پیش بینی حوادث سال 2021: از جنگ واکسن تا دولت جدید آمریکا

2.      احیا و بهبود اقتصادی نابرابر. اقتصادها از بیماری همه گیر بهبود می یابند، اما این بهبود از طرق مختلف صورت می گیرد. به احتمال زیاد، دولت ها به سمت ارائه کمک هدفمند به افرادی که شغل خود را از دست داده اند، روی خواهند آورد. شکاف بین شرکت های قوی و ضعیف حتی بیشتر خواهد شد.

3.      تلاش برای برقراری نظم جهانی. نظم جهانی در حال فروپاشی است. این تخریب قبل از دونالد ترامپ آغاز شد و بدیهی است که پس از دوره ریاست جمهوری وی بیش از گذشته خواهد بود. جو بایدن تا چه اندازه می تواند نظم جهانی را بر اساس قوانین غربی برقرار کند؟

4.      افزایش تنش در روابط ایالات متحده و چین. آقای بایدن جنگ تجاری با چین را متوقف نخواهد کرد. او تلاش خواهد کرد با بهبود روابط با متحدین، آن را به طور موثرتری انجام دهد. بسیاری از کشورهای آفریقا و جنوب شرقی آسیا همه کارها را انجام می دهند تا از این درگیری دوری جویند. اما افزایش تنش ها نشانه خوبی نیست.

5.      شرکت ها در خط مقدم جبهه قرار دارند. علاوه بر دیپلماسی و تقابل نظامی، بین شرکت ها نیز مبارزه وجود دارد. و این فقط در مورد هواوی و تیک تاک نیست. همه تجارت در حال تبدیل شدن به یک میدان جنگ ژئوپلیتیک است. علاوه بر فشار از بالا، صاحبان مشاغل از پایین نیز با فشار روبرو هستند: کارمندان و مصرف کنندگان خواستار عدالت اجتماعی و اقدامات مقابله با تغییرات آب و هوایی هستند. و دقیقاً این حوزه های سیاست به سرنوشت خود رها شده اند.

6.      تسریع در همه جنبه های زندگی. در سال 2020 ، ویروس کرونا   استفاده از فناوری را تسریع کرده است - از کنفرانس ویدیویی و خرید آنلاین گرفته تا کار و آموزش از راه دور. در سال 2021 مشخص خواهد شد که آیا مقیاس این تغییرات ادامه خواهد یافت یا کاهش می یابد.

جنگ تجاری چین و آمریکا به نفع هر دو کشور است  - اسپوتنیک ایران
جنگ تجاری چین و آمریکا به نفع هر دو کشور است

7.      دنیای کمتر آزاد. گردشگری کاهش می یابد ، تأکید بیشتری بر گردشگری داخلی می شود. شرکت های هواپیمایی ، هتل های زنجیره ای و سازندگان هواپیما با چالش های قابل توجهی روبرو خواهند شد. همین گفته در مورد دانشگاه ها نیز صادق است. آنها بسیار وابسته به دانشجویان بین المللی هستند. تبادلات فرهنگی نیز آسیب خواهد دید.

8.      فرصت ها در رشته تغییر آب و هوا. پدید آمدن پرتوی از امید در مواقع بحرانی، بروز توانایی تأثیرگذاری بر تغییرات آب و هوایی،   زیرا دولت ها در برنامه های بهبود اقتصاد سبز سرمایه گذاری می کنند. کنفرانس آب و هوای سازمان ملل متحد از سال 2020 به 2021 موکول شده است. چه چیزی در آن خواهیم شنید؟

9.      سال دژاوو - آشناپنداری، 2021 را می توان از جهات مختلف به عنوان دومین تلاش برای سال 2020 دانست. بازیهای المپیک در توکیو ، نمایشگاه در دبی و بسیاری دیگر از همایش های سیاسی و بازرگانی به تعویق افتاده است. برای تحقق آنها همه کارهای ممکن انجام خواهد شد. اما همه قادر به انجام این کار نیستند.

10. سیگنالی برای توجه به خطرات جدی. دانشمندان و تحلیل گران ، که بسیاری از آنها مدتهاست در مورد خطرات بیماری همه گیر هشدار داده اند ، سعی خواهند کرد از فرصت کوتاه استفاده کرده و سیاست گذاران را مجبور کنند مسئولیت بیشتری را در قبال خطرات جدی، از جمله مقاومت به آنتی بیوتیک ها و تروریسم هسته ای بعهده بگیرند. برایشان آرزوی موفقیت می کنیم.

سال 2021  وعده می دهد به خصوص غیر قابل پیش بینی باشد. اما به طور کلی ، همه چیز خیلی تیره و ناامید نیست. ما امیدواریم که این سال شانس شما را بهبود بخشد تا بتوانید از خطرات جلوگیری کرده و از فرصت های پیش آمده استفاده نمایید.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала