کشف دوقلوی سیاره مرموز در منظومه شمسی

© Photo / ESO/A. Grado and L. Limatolaکشف دوقلوی سیاره مرموز در منظومه شمسی НГ
کشف دوقلوی سیاره مرموز در منظومه شمسی НГ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ستاره شناسان موفق به کشف دوقلوی احتمالی سیاره نهم مرموز در منظومه شمسی شده‌اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از The Astronomical Journal، ستاره شناسان دوقلوی احتمالی سیاره نهم مرموز منظومه شمسی را که در فاصله 336 سال نوری از زمین قرار دارد، کشف کردند. این سیاره که از نظر اندازه با مشتری قابل قیاس بوده و از نظر جرمی 11 برابر این سیاره است که در مداری بسیار دور از ستارگان اصلی واقع شده است.

اولین عکس از منظومه شمسی دیگری غیر از منظومه شمسی ما  - اسپوتنیک ایران
اولین عکس از منظومه شمسی دیگری غیر از منظومه شمسی ما

دانشمندان موفق به کشف یک سیاره فراخورشیدی شده‌اند که در فاصله بسیار زیادی از ستاره دوتایی HD 106906 و در یک حلقه از بقایای یخ واقع شده است. در منظومه شمسی یک حلقه مشابه با نام کمربند کویپر وجود دارد که در آن سوی مدار نپتون قرار دارد. یک غول گازی 15 میلیون سال پیش همراه با این ستاره تشکیل شده است که نشان می دهد سیاره نهم ممکن است در طلوع منظومه شمسی یعنی 4.6 میلیارد سال پیش بوجود آمده باشد.

این سیاره بسیار دور و در فاصله‌ای بیش از 730 برابر فاصله زمین تا خورشید، از یک جفت ستاره جوان قرار دارد که این موضوع محاسبه پارامترهای مدار را که کشیده و مایل هستند، دشوار می‌کند. دانشمندان بر این باورند که دلیل این امر این است که این سیاره در ابتدا به ستاره دوتایی نزدیکتر شده و پس از آن به دلیل اثر گرانشی، تقریباً از سیستم خارج شده است و یک ستاره در حال عبور توانسته است مدار غول گاز را تثبیت کند.

ستاره شناسان بر این باورند که سناریوی مشابهی در مورد سیاره نهم منظومه شمسی نیز قابل باور است. این سیاره ممکن است در قسمت داخلی منظومه شمسی تشکیل شده باشد و در نتیجه تعامل با مشتری از آن خارج شده و سپس مدار آن توسط میدان گرانشی ستاره‌های عبوری تثبیت شده باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала