۱۰ تکنولوژی برتر سال ۲۰۲۰

© Fotolia / Thodonal۱۰ تکنولوژی برتر سال ۲۰۲۰
۱۰ تکنولوژی برتر سال ۲۰۲۰
 - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کارشناسان شبکه Technology Review لیست سالانه فناوری های پیشرفته ۲۰۲۰ را تهیه کرده اند که در جهت حل مشکلات مهم است.

به گزارش اسپوتنیک، کارشناسان توضیح می دهند که آنها در تهیه این لیست سعی کرده اند که گجت ها و ابزارک ها را جای نداده و بیشتر روی فناوری تمرکز کنند، فناوری های که واقعا برای تغییر زندگی است.

 در زیر ما این لیست را در اختیار شما قرار می دهیم:

۱.  اینترنت محافظت شده ازهکرها

تیم دانشمندان تحت ریاست استفانی وینر ازDelft University of Technology شبکه ای می سازند که چهار شهر در هلند را با کمک تکنولوژی کوانتومی به هم متصل می کند. اطلاعیه ارسال شده در این شبکه از هکرها محافظت می شود.

طی چند سال اخیر دانشمندان یاد گرفته اند که فوتون ها را از طریق کابل فیبر نوری انتقال دهند تا اطلاعات کاملا محافظت شود.

تیم دانشمندان در چین فناوری مشابه را برای ساخت شبکه ۲۰۰۰ کیلومتری بین پکن و شانگهای استفاده کرده اند. با این حال این امر تا حدی به اجزای سنتی بستگی دارد که خطر هک شدن را ایجاد می کنند.

۲.خدمات پزشکی شخصی

گاهی پیش می آید که کودک به بیماری بسیار نادری مبتلا می شود که برای آن در هیچ کجای جهان درمانی وجود ندارد، برای آنکه بسیار نادر است تا برای درمان آن هزینه شود.

در عین حال شرایط تغییر می کند. دانشمندان داروهایی را تولید می کنند که بسته به ژن های انسانی قابل تغییر است. اگر بیماری به خاطر جهش ژنتیکی رخ دهد، آنوقت شانس درمان آن هم به وجود می آید.

۳.پول الکترونیکی

گفتگوها درباره ساخت ارز الکترونیکی از مدت ها پیش در جریان است، به طور مثال فیس بوک در خصوص ساخت پول الکترونیکی Libra خبر داد. علاوه بر این چین نیز درباره ساخت ارز الکترونیکی خودش اطلاع داد. تصور می شود که در واقع چین می تواند اولین قدرت بزرگی باشد که واقعا پول مشابه الکترنیکی بسازد.

۴. داروی ضد کهنسالی

اولین داروهای ضد پیری مراحل آزمایشی را طی می کنند. این داروها زندگی را طولانی نمی کنند. آنها برای این منظور هستند که مانعی برای بروز بیماری های مختلف باشند و از این طریق روند طبیعی پیری را کند کنند.

۵. مولکول هایی کشف شده توسط هوش مصنوعی

دانشمندان از مدت ها پیش پرسش مربوط به مولکول هایی را مطرح می کنند که می توانند به طور بالقوه به دارو تبدیل شوند. ابزارهای جدید محاسبات ماشینی می توانند پایگاه داده های بزرگ مولکولی را برای تعیین خصوصیات آنها تجزیهو تحلیل کنند و با استفاده از این اطلاعات، امکانات جدیدی پدید می آید.

2020 - سال سلاح های تهاجمی روسیه  - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
2020 - سال سلاح های تهاجمی روسیه

۶. مجموعه عظیم ماهواره ها

پرتاب ماهواره ها به صرفه تر می شود و این بدان معناست که در آینده ای نزدیک ماهواره های بیشتری که قادرند ارتباطات بهتری با زمین برقرار کنند، پرتاب می شوند .

اکنون ماهواره ها در اندازه های کوچکتری هستند که پرتابشان را از لحاظ مالی به صرفه تر می کند. مجموعه ماهواره های کوچک حتی به فقیرترین مردم کره زمین در دریافت دسترسی به اینترنت کمک می کنند.

۷. برتری کوانتومی

رایانه های کوانتومی داده های متفاوتی را که ما عادت کرده ایم ذخیره و پردازش می کنند. از لحاظ تئوری آنها می توانند به برنامه هایی مشغول شوند که حتی قوی ترین کامپیوترهای کلاسیک قادر به انجام آن نیستند، از جمله رمزگشایی کدهای رمزنگاری یا شبیه سازی رفتار مولکول های خاص. در جهان رایانه های کوانتومی در حال کار هستند اما تنها تحت شرایط مشخص می توانند برتری را بر کامپیوترهای کلاسیک نشان دهند. در اکتبر سال گذشته شرکت گوگل این برتری را نشان داد. اما این فقط یک نمونه بود و در حال حاضر برنامه ساخت کامپیوتری که  مسائل مفید را حل کند، پیش روست.

۸. هوش مصنوعی مینیاتوری

طراحان هوش مصنوعی با یک مشکل روبرو شده اند: در تلاش برای ساخت الگوریتم قوی تر، آنها از تمامی حجم بزرگ اطلاعات و منابع برشمرده شده استفاده می کنند. این امر نه تنها منجر به افزایش انتشار زباله ها در جو شده بلکه سرعت و حریم خصوص برنامه های هوش مصنوعی را نیز محدود می کند.

اما کمپانی های فناوری و دانشمندان بر روی الگوریتم های جدیدی کار می کنند، که  به شما این امکان را می دهد، الگوریتم های یادگیری عمیق موجود را بدون از دست دادن توانایی های آنها کوچک کرد. در عین حال نسل جدید تراشه های تخصصی هوش مصنوعی قادرند منابع محاسباتی قدرتمندتر را در دستگاه های کوچکتر قرار دهند و همچنین آموزش هوش مصنوعی با استفاده از انرژی کمتر است.

۹. حریم خصوصی تفکیک شده

در سال ۲۰۲۰ برنامه جدید پیش روی دولت آمریکا قرار گرفت: اطلاعات مربوط به ۳۳۰ میلیون ساکن کشور را جمع آوری کرده و در عین حال حریم خصوصی شخصی آنها حفظ شود. اطلاعات باید در جدول های آماری حفظ می شد که سیاست مداران و دانشمندان برای نوشتن قوانین و اجرای تحقیقات از آنها استفاده کنند. بر اساس قانون آنها باید اینطور باشند تا شخصیت حقیقی مشخص نشود.

۱۰. مطالعه تغییرات آب و هوایی

برخی دانشمندان شرایط آب و هوایی شدید مانند طوفان ها و گردباد ها را به تغییرات آب و هوایی نسبت می دهند. پیشتر دانشمندان در نتیجه گیری های خود محتاط تر بودند در خصوص اینکه تا چه اندازه تغییرات آب و هوایی در شرایط تاثیر گذار است. در عین حل با گذشت زمان این پدیده ها بیشتر با تغییرات آب و هوایی مرتبط شدند و باعث شد که دانشمندان اطلاعات آماری دقیق تری پیدا کنند و بفهمند که سیستم طبیعی چطور کار می کند. در کنار آن درک روندهای مرتبط با تغییرات آب و هوایی این امکان را می دهد که شبیه سازی ایجاد کرده و با دقت بیشتری حوادث آب و هوایی نامطلوب را پیش بینی کرد.  

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала