کی یف گزارشی درباره سقوط بوئینگ از تهران دریافت نکرده

© AP Photo / Fabrizio Benschدیمیتری کولیبا وزیر امور خارجه اوکراین
دیمیتری کولیبا وزیر امور خارجه اوکراین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزارت امور خارجه اوکراین اعلام کرد: کی یف گزارشی از سقوط بوئینگ اوکراینی از تهران دریافت نکرده است.

به گزارش اسپوتنیک، دیمیتری کولیبا وزیر امور خارجه اوکراین در مصاحبه ای با شبکه خبر TSN اوکراین گفت: کی یف هنوز گزارش فنی درباره سقوط بوئینگ اوکراین در ایران از تهران دریافت نکرده است.

ارائه گزارش فنی سقوط هواپیمای اوکراینی به کی یف - اسپوتنیک ایران
ارائه گزارش سقوط هواپیمای اوکراینی به کی یف

پیش از این، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، گفته بود که تهران گزارشی درباره هواپیمای مسافربری اوکراینی که در نزدیکی پایتخت ایران سرنگون شده بود، به کی یف ارائه داده است.

کولیبا اظهار داشت: با وجود همه فشارهای ما، با وجود همه تلاش های ما برای مذاکره به این روش تا پایان سال، طرف ایرانی هنوز به وعده های خود عمل نکرده است. ما به عنوان مثال هرگز گزارش فنی در مورد فاجعه دریافت نکردیم و نتوانستیم در مذاکرات پیش برویم. کارهای زیادی انجام شده است، ما پیشرفت زیادی داشته ایم، اما برای رسیدن به نتیجه ای که انتظار داشتیم کافی نیست.

وزیر امور خارجه اوکراین همچنین تصریح کرد: كی یف تنها زمانی به مرحله آزمایشی خواهد رفت كه بفهمد تمام امكانات حل و فصل این مسئله با ایران تمام شده است و نه تنها اوکراین، بلکه سایر کشورهای آسیب دیده نیز باید این موضوع را درک کنند؛ تأکید می کنم که در روند مذاکرات با ایران، اوکراین به تنهایی عمل نمی کند. ما رهبر تیم کشورهای آسیب دیده هستیم و از طرف آنها صحبت می کنیم؛ بنابراین، این باید تصمیم مشترک ما باشد.

هواپیمای بوئینگ ۷۳۷-۸۰۰ خطوط هوایی بین المللی اوکراین که صبح زود در ۸ ژانویه پرواز کرد، کمی پس از پرواز از فرودگاه تهران سقوط کرد.

در پی این سانحه دلخراش در مجموع ۱۷۶ نفر از شهروندان ایران، اوکراین، کانادا، انگلیس، آلمان، سوئد و افغانستان کشته شدند.

ارتش ایران در ۱۱ ژانویه اعلام کرد: بوئینگ اوکراینی به طور تصادفی سرنگون شد، این تقصیر عامل انسانی است؛ هواپیما در نزدیکی تأسیسات نظامی ایران پرواز می کرد و به عنوان "هدف دشمن" یعنی موشک کروز اشتباه گرفته شد.

در همان زمان، ایران خاطر نشان كرد كه آنها انتظار حمله از سوی آمریكا را داشتند كه در ارتباط با آن سیستمهای پدافند هوایی این كشور در وضعیت آمادگی كامل جنگی بوده است.

طبق گزارش سازمان هواپیمایی کشوری ایران درباره سقوط بوئینگ اوکراینی، اواخر ماه ژانویه، مقامات ایرانی گزارش دادند که هواپیما توسط دو موشک زمین به هوا از برد کوتاه از سامانه موشکی پدافند هوایی تور-ام ۱ سرنگون شد.

براساس این گزارش، دو موشک از جهت شمالی به سمت بوئینگ ۷۳۷-۸۰۰ شلیک شده است. این هواپیما پس از اصابت موشک، به دلیل قرار گرفتن در منطقه مسکونی، به سرعت ارتفاع خود را از دست داده و پس از آن با یک "مانع" در شهربازی برخورد می کند و به زمین می افتد. سپس از زمین فوتبال عبور کرده و کاملاً واژگون می شود و آتش می گیرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала