اویغورهای چین و اطلاعات مخفی ژاپن + عکس

© AP Photo / Ng Han Guanاویغورهای چین
اویغورهای چین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
توکیو بطور مخفیانه به آمریکا و بریتانیا کمک کرد تا آن‌ها بهانه‌ای برای فشار بر چین به دست آورند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «کیودو»، توکیو بطور مخفیانه اطلاعات مربوط به اردوگاه ها و زندان ها برای مسلمانان در «سین کیانگ اویغور» را در اختیار آمریکا و بریتانیا  گذاشت تا آن‌ها بهانه‌ای برای فشار بر چین در دست داشته باشند.

واشنگتن، همانا از این اطلاعات برای متهم کردن چین به نقض حقوق بشر استفاده کرد که تحریم‌ها علیه پکن را به همراه داشت. منابع نامبرده متذکر شده بودند که فقط تحت این شرط که نام منبع اطلاعاتی آشکار نشود، این داده‌ها را در اختیار آنها خواهند گذاشت.

به نوشته نشریه نامبرده، تبادل این اطلاعات گویای تحکیم همکاری سازمان‌های اطلاعات ژاپن و ائتلاف « پنج چشم» Five Eyes، است که اعضای آن عبارتند از سازمان های ویژه آمریکا، بریتانیا، کانادا، استرالیا و زلاند نو. در این میان، توکیو سعی می کند روابط دوستانه خود با پکن به عنوان بزرگترین شریک تجاری خود، حفظ کند و همزمان روابط با متحدان خود در عرصه امنیتی را خدشه‌دار نسازد.

اویغورها از اقوام تُرک‌تبار- ایرانی تبار ساکن ایالت خودگردان سین‌کیانگ یا تُرکستان شرقی (اویغورستان) به مرکزیت اورومچی، در شمال غرب چین هستند. بیشتر اویغورها پیرو دین اسلام و سنی هستند. منطقهٔ خودمختار و اویغورنشین سین‌کیانگ دارای منابع غنی گاز طبیعی و ذخایر معدنی است. همچنین این منطقه به مانند دروازهٔ تجارت و انرژی چین با آسیای میانه محسوب می‌شود.

​اویغورها بیشتر شهرنشین هستند و به بازرگانی و پیشه‌وری مشغولند. اویغورها پیش از تسلط چین به این منطقه، دولت مستقل خود را داشتند و در طول تاریخ چندین بار زمام مناطق پیرامون در مغولستان و آسیای میانه را به‌دست گرفتند. در سال‌های کنونی به دنبال پیشرفت اقتصادی در چین، این منطقه نیز دچار تغییرات اقتصادی و جمعیتی شده‌است. پایتخت و بزرگترین شهر اویغورستان، شهر اورومچی و کاشغر دومین شهر آن است.

​سازمان دیده‌بان حقوق بشر از نقض گسترده حقوق مسلمانان در منطقه خودمختار سین‌کیانگ خبر می‌دهد. چندین سازمان حقوق بشری در اوت ۲۰۱۷ در نشست کمیته مبارزه با نژادپرستی سازمان ملل متحد در ژنو دربارهٔ مسلمانان اویغوری و دیگر اقلیت‌های بومی استان خودمختار سین کیانگ اعلام کردند: «این مسلمانان به بهانه مواضع سیاسی خود در کمپ‌های بازآموزی یا تفتیش عقاید تحت بازداشت هستند. حدود ۳۰۰۰۰۰۰ مسلمان اویغور، قزاق، تاجیک، پامیری و دیگر بومیان منطقه بدون هیچگونه محاکمه‌ای در کمپ‌ها نگهداری می‌شوند».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала