تولید مشترک‌ واکسن بین ایران و یک کشور دیگر

© Fotolia / BillionPhotos.comتولید مشترک‌ واکسن بین ایران و یک کشور دیگر
تولید مشترک‌ واکسن بین ایران و یک کشور دیگر - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس انستیتو پاستور ایران اعلام کرد، در حال حاضر کارآزمایی بالینی فاز یک واکسنِ تولید مشترک با یکی از کشورها، تمام شده است و با نظارت انستیتو پاستور کارآزمایی بالینی فاز دوم در حال انجام است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا بیگلری، رئیس انستیتو پاستور ایران درباره جزییات تولید و تامین واکسن کرونا در ایران گفت: در وهله اول باید توجه داشته باشیم که تصمیم‌ گیری درباره واکسن یک تصمیم اساسی و علمی است، نه یک تصمیم ‌گیری احساسی. بنابراین در مقوله واکسن باید با علم و با دقت پیش رفت.

آخرین خبرها از ساخت واکسن ایرانی کرونا - اسپوتنیک ایران
آخرین خبرها از ساخت واکسن ایرانی کرونا

وی درباره وضعیت خرید واکسن کرونا از سبد کووکسِ سازمان جهانی بهداشت، گفت: قرار بود ایران از سبد کووکس بخشی از واکسن کرونای مورد نیازش را تامین کند که مقدمات این اتفاق انجام شد و رییس بانک مرکزی اعلام کرد که پول مربوط به تامین واکسن از کووکس، پرداخت شده است. به عنوان کسی که فنی به این موضوع نگاه می‌کنم، پیش خرید واکسن کرونا از سبد کووکس اقدام بسیار درستی بود؛ چراکه واکسن‌ها در سبد کووکس تنوع دارند و اگر یک واکسن مناسب نبود، می‌توان از نوع دیگر استفاده کرد.

رئیس انستیتو پاستور ایران افزود: سازمان بهداشت جهانی در قالب مجموعه کووکس ۱۸ کارخانه تولید واکسن کرونا را انتخاب کرده است و اغلب کشورهای دنیا هم سبد کووکس را خریده‌اند. ایران هم همین اقدام را البته با شرط امکان انتخاب انجام داده است، تا بتوان مناسب ترین و بهترین واکسن را برای کشور انتخاب کرد.

بیگلری درباره وضعیت تولید مشترک واکسن کرونا بین ایران و یک کشور دیگر نیز گفت: این اقدام را هم پیش می‌بریم. طراحی واکسن کرونا در حوزه تولید مشترک از سوی هر دو کشور انجام شده است. طراحی‌ها و مطالعات کیفی تولید این واکسن به صورت مشترک بین دو کشور انجام میشود. باید توجه کرد که چهارچوب این شیوه تولید واکسن در انستیتو پاستور ایران وجود دارد. انستیتو پاستور ایران، یکی از قدیمی‌ترین و شناخته شده ترین تولیدکنندگان واکسن در خاورمیانه محسوب می‌شود و کمتر ایرانی را میتوان یافت که واکسنی از محصولات تولیدی این انستیتو دریافت نکرده باشد. بنابراین زیر ساخت مطالعات کیفی مطابق با آخرین دستورالعمل های مربوطه در این موسسه نهادینه شده است.

 وی با بیان اینکه قرار شد کارآزمایی بالینی فاز یک واکسن تولید مشترک در کشور همکار انجام شود، گفت: در حال حاضر کارآزمایی بالینی فاز یک واکسن تولید مشترک تمام شده است و با نظارت انستیتو پاستور کارآزمایی بالینی فاز دوم در حال انجام است. فاز یک مطالعه بالینی بیشتر به بحث ایمنی توجه دارد و فاز دوم علاوه بر ارزیابی ایمن بودن واکسن، بحث کارایی واکسن را نیز مورد نظر دارد. بر این اساس فاز دوم در آن کشور در حال انجام است. به محض اینکه نتایج فاز دوم را دیدیم و از ایمنی و کارایی واکسن مطمئن شدیم و در حد قابل قبول بود، فاز سوم مطالعه بالینی که کم خطرترین فاز است، در ایران انجام خواهد شد.

رئیس انستیتو پاستور ایران همچنین درباره تولید داخل واکسن کرونا گفت: در حوزه تولید داخلی چندین مجموعه تلاش می‌کنند. البته مشخص نیست که چه حجمی را بتوان در چه زمانی تولید کرد. باید توجه کرد که تولید داخلی واکسن کرونا، یک فرصت بی نظیر است که دانش فناوری تولید واکسن‌ در کشور ارتقا یابد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала