نقش سردار سلیمانی در تصمیم پوتین برای شروع عملیات در سوریه مشخص شد

© AFP 2023 / ISNA/MEHDI GHASEMIنقش سردار سلیمانی در تصمیم پوتین برای شروع عملیات در سوریه مشخص شد
نقش سردار سلیمانی در تصمیم پوتین برای شروع عملیات در سوریه مشخص شد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رهبر حزب الله لبنان نقش سردار سلیمانی در آغاز عملیات نظامی روسیه در سوریه را فاش کرد.

به گزارش اسپوتنیک، ژنرال نیروهای ویژه سپاه قدس ایران، قاسم سلیمانی که در اوایل ژانویه در نتیجه حمله آمریکا کشته شد، شخصاً ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه را ترغیب کرد تا عملیات نظامی در سوریه را در سال 2015 آغاز کند. این مطلب را کانال تلگرامی "ناظر نظامی" با استناد به خبرگزاری فارس عنوان کرد که بر مبنای آن نقش وی در تصمیم رئیس جمهور روسیه توسط رهبر گروه لبنانی حزب الله، حسن نصرالله فاش شده است.

سردار قاسم سلیمانی - اسپوتنیک ایران
فیلم ترور سردار سلیمانی و همراهانش در فرودگاه بغداد برای اولین بار منتشر شد

به گفته نصرالله، قاسم سلیمانی در تابستان 2015 به امید جلب نظر مقامات روسی در اوضاع سوریه از مسکو بازدید کرد. در همان زمان، ژنرال ایرانی تمام اطلاعات عملیاتی در مورد اوضاع سوریه و یک نقشه را در اختیار داشت.

دفعه بعدی که سلیمانی در دسامبر همان سال، سه ماه پس از آغاز رسمی عملیات نظامی روسیه در سوریه وارد مسکو شد. خاطرنشان می شود که سپس وی جلسات متعددی را با نمایندگان وزارت دفاع روسیه و شخصاً با پوتین برگزار کرد.

قاسم سلیمانی در 3 ژانویه 2020 در بغداد عراق در حمله موشکی ایالات متحده درگذشت. به همراه او چندین افسر او و معاون فرمانده شبه نظامیان شیعه عراق، ابومهدی المهندس کشته شدند. در پاسخ، تهران شب 8 ژانویه ده ها موشک به اهداف آمریکایی ها در عراق شلیک کرد. عملیاتی که انجام شد "شهید سلیمانی" نامگذاری شد. ایالات متحده اعلام کرد که این حملات هیچ گونه تلفات انسانی در پی نداشته و تنها اندکی خسارت به پایگاه های نظامی به بار آمده است.

پنتاگون گفت که دستور ترور سلیمانی شخصاً توسط رئیس جمهور، دونالد ترامپ صادر شده است. این ایده را می توانسته مایک پمپئو وزیر امور خارجه به رهبر آمریکا ارائه داده باشد. ایالات متحده معتقد بود که سردار در حملات به پایگاه های ائتلاف و سفارت آمریکا در بغداد نقش دارد.

روسیه از سپتامبر 2015 در حال انجام عملیات نظامی در سوریه است. هدف این کارزار حمایت از ارتش سوریه و دولت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در مبارزه با تروریست ها از جمله داعش است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала