رئیس جمهور ایران: هم واکسن تولید می‌کنیم و هم می‌خریم

اشتراک
حسن روحانی، رئیس جمهور ایران اعلام کرد کشور وی قصد دارد به موازات تولید واکسن کرونا همچنین به تلاش برای خرید این واکسن بپردازد.

به گزارش اسپوتنیک، رییس جمهور ایران با تاکید بر اینکه ما در نقل و انتقال یا نگهداری واکسن هیچ مشکلی نداریم، تصریح کرد: در خرید البته مشکل داریم اما روزانه و مورد به مورد از این تحریم‌ها عبور می‌کنیم و این کار را تاکنون هم انجام داده‌ایم و بعد از این هم انجام می‌دهیم. حالا کاری هم به این نداریم که FATF تأثیری بر خرید واکسن دارد یعنی من نمی‌خواهم الان وارد این موضوع شوم.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: اوایل شروع کردند که علیه ما بگویند جمهوری اسلامی واکسن نمی‌خرد، بعد گفتند جمهوری اسلامی توان نگهداری واکسن را ندارد، بعد گفتند اصلا جمهوری اسلامی پول خرید واکسن را ندارد که همه این موارد هم دیدند که رد شد اما دست‌بردار نیستند.

توضیحات رئیس جمعیت هلال احمر ایران درباره خرید واکسن کرونا - اسپوتنیک ایران
توضیحات رئیس جمعیت هلال احمر ایران درباره خرید واکسن کرونا

رییس جمهور تاکید کرد: اما مردم عزیز ما بدانند که از روزهای اولیه شیوع کرونا یکی از مهمترین مسائل ما واکسن بود. از همان زمان هم شرکت‌های دانش‌بنیان کار را شروع کردند و البته باید در کنار کار آنان به دنبال خرید واکسن هم باشیم چرا که ممکن است واکسن داخلی دیرتر آماده شود.

روحانی تصریح کرد: مردم ما بدانند که ما اولاً به دنبال خرید واکسن رفتیم در ثانی در همین مرحله نیز فعالیت خبیثانه و رذیلانه آمریکا جریان داشت و هیچ شک نکنید که در زمان خرید واکسن هم برای ما مشکل ایجاد کردند. اصلا جایی نیست که ما بخواهیم خرید انجام دهیم و آمریکا خباثت به خرج ندهد.

وی با بیان اینکه تاثیر تحریم در خرید واکسن ممکن است موجب گران‌تر شدن خرید ما شود، اظهار کرد: البته این را هم بگویم که واکسنی به غیر از کواکس را هر زمان وزارت بهداشت ما اعلام کند که مورد اعتماد است ما حاضریم آن را خریداری کنیم اما اینکه ما مردم خود را بدل به نمونه آزمایشی شرکت‌های خارجی کنیم، نه. یک شرکتی در دنیا برای خود واکسنی درست کرده و حالا می‌خواهد آن را روی مردم دنیا آزمایش کند، اما به هیچ وجه وزارت بهداشت ما چنین کاری را هرگز درباره مردم ایران انجام نخواهد داد.

رییس جمهور خطاب به وزیر بهداشت که در جلسه حاضر بود، اظهار کرد: اگر روزی واکسن به کشور وارد شد وزیر بهداشت باید روزانه گزارش دهد که چه مقدار واکسن وارد شده است، به چه کسانی تزریق شده و اولویت‌ها با چه کسانی است. این را باید هر روز اعلام کند. چون بازهم بعد از ورود واکسن به کشور این را خواهیم داشت که دشمنان بهانه‌جویی کنند و با سوء استفاده از این مسائل بگویند که «واکسن در بازار سیاه است»، «معلوم نیست به چه کسانی تزریق شده»، «معلوم نیست کجا رفته»، پس برای جلوگیری از این بهانه‌جویی‌ها باید گزارش روزانه توسط وزیر بهداشت در این زمینه برای مردم انجام شود.

وی با اشاره به روند انجام کار خرید واکسن از سوی دولت اظهار کرد: پولی را از بانکی تهیه کردیم تا واکسن را از کوواکس بخریم ولی گفتند باید اوفک اجازه دهد. آنقدر مردم و سازمان بهداشت جهانی را ترسانده‌اند. ما پول را تهیه کرده‌ایم، آن کشور با انتقال پول موافقت کرده است، اوفک هم قبول کرده ولی گفتند پول ابتدا باید به بانک آمریکایی بیاید.  

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала