گزارش و تحلیل

روابط ایران و روسیه در اوج شکوفایی خود

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / روابط ایران و روسیه در اوج شکوفایی خود
روابط ایران و روسیه در اوج شکوفایی خود - اسپوتنیک ایران
اشتراک
خبرنگار اسپوتنیک با آقای دکتر سید امیرحسین قاضی ‌زاده هاشمی نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی ایران و رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه در رابطه با فعالیت گروه های دوستی پارلمانی به گفتگو نشست.

یکی از نهاد های تاثیرگذار و نقش آفرین در حوزه سیاست خارجی پارلمان ها هستند و یکی از ابزارهایی که در چند دهه اخیر نقش برجسته تری در پارلمان ها یافته، گروه های دوستی پارلمانی است.

دیدار رئیس کمیته روابط خارجی دومای روسیه با رئیس مجلس ایران - اسپوتنیک ایران
دیدار رئیس کمیته روابط خارجی دومای روسیه با رئیس مجلس ایران

 جدای از پیشینه تاریخی گروه های مذکور در سطح جهان ، گروه های دوستی پارلمانی در ایران از دوره سوم مجلس شورای اسلامی (مهر 1368) فعالیت خود را آغاز کردند که با هدف تسهیل روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران با جوامع بین المللی فعال شدند تا پلی باشند میان ایران و دیگر کشور های جهان.

آقای دکتر سید امیرحسین قاضی ‌زاده هاشمی نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی ایران و رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه در رابطه با فعالیت گروه های دوستی پارلمانی در تسهیل روابط کشور ها به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:

گروه های دوستی پارلمانی بخشی از روابط دو کشور هستند، کشور ها برای آنکه بتوانند به صورت تخصصی با مجالس سایر کشور ها همکاری کنند همانطور که در پارلمان های داخلی خود به کمیسیون های متعدد تقسیم وظایف می‌ شوند برای هر  کشور در جهت ارتباطات بین المللی نیز تقسیم بندی می شوند.

آقای دکتر امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در رابطه با امور محوله به گروه های دوستی پارلمانی افزود:

 سطح کار در این گروه ها پارلمانی است جلسات در این گروه‌ های دوستی میان مجالس تشکیل می‌ شود و همکاری‌ های پارلمانی صورت می‌ گیرد، برای مثال در قالب APA و یا دیگر موارد این گروه‌ ها نقش تسهیلگری میان دو کشور را ایفا می کنند.

مجلس ایران، اجازه دریافت اعتبار از روسیه را داد - اسپوتنیک ایران
مجلس ایران، اجازه دریافت اعتبار از روسیه را داد

برای نمونه اخیراً ما به اتحادیه اوراسیا پیوستیم گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه نقش بسیار فعالی را برای آماده سازی مقدمات پیوستن به این اتحادیه در داخل کشور ایفا کردند، مجالس در کشور ها محل تصویب قوانین و مقررات هستند، به تبع این نکته هنگامیکه روابط به مرحله مجالس برسد جامعیت بررسی موضوعات بیشتر می شود و به همین سبب در صورتی که نیاز به تصویب قانونی برای تسهیل روابط وجود داشته باشد گروه‌ های دوستی می‌ توانند مجلس را برای تصویب قوانین توجیه کنند.

دید و بازدید هایی که میان پارلمان های دو کشور شکل می گیرد نیز با کمک گروه های دوستی سهل تر خواهد شد.

از آنجایی که در سال‌ های اخیر ما با کشور روسیه ارتباطات عمیق‌ تری داشتیم و روابط ما به راهبردی و استراتژیک تبدیل شده بنابراین نه تنها در رابطه با مسائل فی ما بین ایران و روسیه بلکه در زمینه های بین‌المللی و منطقه‌ ای با یکدیگر همکاری داریم، طبیعتاً با توجه به نیاز افزایش سطح ارتباطات، پیش‌ بینی شد، تا در دوره جدید رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی باشد، این نکته نشان دهنده ارتقاء جایگاه و اهمیت شرایط  در روابط ایران و روسیه است که برای طرف مقابل نیز به همین ترتیب شکل گرفته.

همانطور که در اخبار آمده سفر رئیس مجلس شورای اسلامی به روسیه در پیش است و در مرحله ی آماده سازی مقدمات می باشد، این اولین سفر خارجی رئیس مجلس شورای اسلامی است، و به روسیه صورت خواهد بود، این نکته بیانگر اهمیت روابط میان ایران و روسیه می باشد.

نمایندگان مجلس ایران، ناظر انتخابات ریاست جمهوری روسیه می شوند - اسپوتنیک ایران
نمایندگان مجلس ایران، ناظر انتخابات ریاست جمهوری روسیه می شوند

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه ضمن تاکید بر پروژه های مشترک فراوان پیشرو میان ایران و روسیه در زمینه های متعدد بیان کرد:

در زمینه ارتباطات ما پیرامون اوراسیا و سازمان شانگهای برنامه های جدی وجود دارد، موضوع برجام، که کشور روسیه عضو پنج بعلاوه یک میباشد نیز پیگیری و بررسی میشود، اخیراً جلسه ای میان ایران و چهار کشور باقی مانده در برجام تشکیل شد تا وضعیت آمریکا در این توافقنامه مشخص شود.

پروژه های مشترک سرمایه‌ گذاری نیز در زمینه ریل و برقی کردن برخی از ریل های ما میان دو کشور وجود دارد که طرف روس پذیرفته آنها را اجرایی کند، توسعه ی بخشی از بنادر و نیروگاههای اتمی ما از دیگر مواردی می باشند که مقدمات آنها به تصویب رسیده و در برای اجرایی شدن در حال بررسی هستند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала