توصیه ای به بایدن: محدودیت اتمی ایران را تا ۵۰ سال تمدید کنید

© REUTERS / JOSHUA ROBERTSتوصیه ای به بایدن: محدودیت اتمی ایران را تا ۵۰ سال تمدید کنید
توصیه ای به بایدن: محدودیت اتمی ایران را تا ۵۰ سال تمدید کنید - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ژنرال بازنشسته اسرائیلی در سخنرانی در همایش ویدئو کنفرانسی مؤسسه امنیت و استراتژی اورشلیم اظهار داشت: اگر بایدن اهرم فشار ایران را کنار بگذارد اشتباهی فاحش مرتکب می شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه جروزالم ‌پست، عمید رور ژنرال بازنشسته اسرائیلی، روز دوشنبه در سخنرانی در همایش ویدئو کنفرانسی مؤسسه امنیت و استراتژی اورشلیم، هشدار داد که دولت بایدن شاید در واکنشی احساسی برای خنثی کردن هرچیزی که دولت دونالد ترامپ‌ انجام داده، اهرم تحریم ‌های ایران به راحتی از دستش خارج شود.

دیمیتری پولیانسکی معاون اول سفیر فدراسیون روسیه در سازمان ملل - اسپوتنیک ایران
روسیه به بازگشت کامل آمریکا به برجام حساب می کند

وی با بیان اینکه بایدن در زمان به دست گرفتن قدرت در واشنگتن از یک مزیت بزرگ بهره‌ مند است، مدعی شد: دولت ترامپ از می ۲۰۱۸ کارزار فشار حداکثری را به کار بست که جمهوری اسلامی را به شدت مجبور به دادن امتیازهایی در بخش هسته ‌ای و فعالیت ‌های تروریستی کرده، حتی اگر همین الان هم تسلیم نشده باشند.

این ژنرال بازنشسته اسرائیلی در ادامه افزود: استفاده نکردن از این اهرم که توسط دولت قبل ایجاد شده، آنهم فقط به دلیل اینکه دولت ترامپ آن را ساخته، اشتباه بزرگی است.

این احساس در بین بسیاری از حامیان بایدن وجود دارد که باید هر کاری که ترامپ انجام داده، را لغو کرد.

بر اساس این گزارش، عمید رور در ادامه اظهارات خود تصریح: ایرانی ‌ها سیاست خود را بر فرض روی کار آمدن افراد اوباما بعد از چهار سال دوره ترامپ بنا کرده ‌اند و الان می ‌توانند به خانه اول بازگشته و آن توافق بد را که البته برای آنها بسیار خوب بود، دوباره داشته باشند.

وی سپس به بایدن توصیه کرد: اگر این دولت صراحتاََ بگوید که در زمان روی کار آمدن،‌ به خانه اول باز نمی ‌گردد و اینکه وقتی بایدن درباره توافق جدید و قوی ‌تر صحبت می‌ کند واقعا جدی است، ایران نیز مجبور خواهد شد که در کل سیاست خود بازنگری کنند. این روش‌ شاید موفق آمیز اجرا گردد.

به نوشته جروزالم ‌پست، رئیس سابق شورای امنیت داخلی اسرائیل ادامه داد: اگر برعکس، دولت بعدی تحریم ‌ها را بردارد و بگوید "بیایید به همان توافق قدیمی برگردیم و سپس درباره یک توافق جدید مذاکره کنیم و تمام حفره ‌های آن را پر کنیم"، هیچ شانسی برای ما نیست.

عمید رور درباره مدت زمانی که یک توافق جدید برای محدود کردن برنامه هسته ‌ای ایران باید داشته باشد نیز ادعا کرد محدودیت ۵۰ ساله در نظر گرفته شود زیرا ۱۰ تا ۱۵ سالی که در برجام هست،‌ بسیار کوتاه می ‌باشد.

پیش از این نیز، ران درمر سفیر تل ‌آویو در واشنگتن بایدن متحد قدرتمند تل ‌آویو توصیف کرد و به او هشدار داد، اشتباهات گذشته درباره ایران را تکرار نکند.

این در حالی است که بایدن در مصاحبه با روزنامه نیویورک‌ تایمز ضمن تشریح مواضع خود برای ماه ‌های اولیه دولت احتمالی ‌اش، گفته بود هنوز بر سر موضع بازگشت به برجام، به عنوان نقطه شروعی برای مذاکرات آتی و همچنین به شرط تبعیت مجدد ایران از محدودیت ‌ها ایستاده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала