ظریف: اروپا آخرین فرصت برای حفظ توافق هسته ای ایران را دارد

© AP Photo / Ebrahim Norooziظریف: اروپا آخرین فرصت برای حفظ توافق هسته ای ایران را دارد
ظریف: اروپا آخرین فرصت برای حفظ توافق هسته ای ایران را دارد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزیر امور خارجه ایران، تاکید کرد، که آخرین فرصت برای سه کشور اتحادیه اروپا برای نجات برجام وجود دارد.

به گزارش اسپوتنیک، جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه گفت: کشورهای اروپایی انگلیس، آلمان، فرانسه آخرین فرصت را برای نجات برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در مورد برنامه اتمی ایران دارند.

ظریف در توئیت خود نوشت: در جلسه وزیران باقی مانده اعضای برجام، تأکید کردم که آخرین فرصت برای سه کشور اتحادیه اروپا برای نجات برجام وجود دارد.

​به گفته وی، داده های مربوط به تجارت بین ایران و اتحادیه اروپا برای دوره ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ ثابت می کند که این سه کشور اتحادیه اروپا تعهدات خود را تحت برجام به شدت نقض کرده اند.

ظریف همچنین از همه طرف های توافق خواست "تا به طور موثر از برجام پیروی کنند."

​وی اطمینان داد كه تهران اقدامات تلافی جویانه خود را که پس از "خروج غیرقانونی آمریكا" از توافق و "نقض آشكار" انگلیس، فرانسه و آلمان در برجام را زمانی كه ایالات متحده و این سه كشور اروپایی برای انجام تعهدات خود بر اساس برجام متعهد شوند لغو خواهد کرد.

ظریف در مورد شرایط توافق صحبت کرد و گفت که آنها قابل مذاکره نیستند و تغییرات در آنها "خارج از بحث" است.

اوایل روز دوشنبه گزارش شد که وزرای خارجه کشورهای شرکت کننده در برجام واکنش مثبتی نسبت به احتمال پیوستن مجدد به ایالات متحده نشان دادند.

پس از مذاکرات وزیران از طریق کنفرانس ویدیویی، در بیانیه مشترک آمده است: وزرا به احتمال بازگشت ایالات متحده به برجام اشاره کردند و بر آمادگی خود برای پاسخ مثبت و مشترک به این مسئله تأکید کردند.

در این سند اشاره شده است که وزرا توافق کردند که گفتگو را ادامه دهند تا اطمینان حاصل کنند که توافق نامه توسط همه طرفها اجرا می شود؛ آنها همچنین بر اهمیت حفظ برجام تأکید کردند.

ایران و کشورهای "پنج بعلاوه یک" (انگلیس، آلمان، چین، روسیه، ایالات متحده و فرانسه) در سال ۲۰۱۵ در مورد برجام توافق کردند که موجب لغو تحریم ها علیه ایران شد. در مقابل، تهران تعدادی از تعهدات هسته ای را بر عهده گرفت.

در سال ۲۰۱۸، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریكا، با در نظر گرفتن توافق نافرجام و تضمین عدم توانایی ایران در تولید سلاح های هسته ای، از برجام خارج شد.

با خروج یکجانبه آمریکا، تحریم های یک جانبه علیه ایران مجدداً اعمال شد. یک سال بعد، تهران کاهش تدریجی تعهدات خود در توافق هسته ای را تا زمانی که طرف های اروپایی در این توافق منافع اقتصادی ایران را در درجه اول در بخش نفت در برابر تحریم های آمریکا تأمین کنند، اعلام کرد.

انتظار می رود که رئیس جمهور منتخب ایالات متحده جو بایدن سعی کند تا به توافق هسته ای برجام بازگردد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала