چراغ سبز مجلس به فرماندهان نظامی برای ورود به انتخابات ریاست جمهوری

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / چراغ سبز مجلس به فرماندهان نظامی برای ورود به انتخابات ریاست جمهوری
چراغ سبز مجلس به فرماندهان نظامی برای ورود به انتخابات ریاست جمهوری - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نمایندگان مجلس ایران راه را برای کاندیدا شدن فرماندهان نظامی در انتخابات ریاست جمهوری هموار کردند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، نمایندگان مجلس ایران در روز یکشنبه و در جریان بررسی اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری با پیشنهاد غلامرضا نوری قزلجه نماینده بستان آباد مبنی بر حذف بند-خ که شرایط حضور در انتخابات را فرماندهان عالی نیروهای مسلح با جایگاه سرلشگری و بالاتر می‌داند، مخالفت کردند.

نماینده نامبرده در توضیح پیشنهاد خود گفت: " اهمیت کار نظامیان و سرداران سرافراز به حدی زیاد است که قابل مقایسه با امور سیاسی نیست. دفاع از تمامیت ارضی و جان و مال ملت به عهده این عزیزان است و نباید از جایگاه این افراد غافل شویم."

وی همچنین گفت: "برای انتخابات ریاست جمهوری قانون نوشته می‌شود و کسی که وارد این عرصه می شود یک فعالیت سیاسی است. لاجرم فرد باید در گروه‌های سیاسی قرار بگیرد و در قانونی که نوشته می‌شود باز جایگاه احزاب نادیده گرفته شده و می نویسد کاندیداها برنامه‌هایشان را از طریق احزاب بیان کنند. اگر احزاب نامزدها را معرفی کنند معافیت‌های برای فرد ذکر شده و این نشان می‌دهد که این یک کار سیاسی است."

نماینده بستان آباد در ادامه بخشی از سخنان آیت الله خمینی، رهبر انقلاب ایران را مورد اشاره قرار داد که در آن آمده است: " من به همه این قوا و فرماندهان قوا که در هیچ یک از این جریانات سیاسی وارد نشوند اگر ارتش و یا سایر قوای مسلح در حزب وارد شود آن روز فاتحه آن ارتش را خواند در حزب وارد نشوید اصلا تکلیف الهی همه شما این است که یا بروید حزب و یا بروید ارتش."

محمد باقرقالیباف در واکنش به پیشنهاد نماینده بستان‌آباد گفت: " در قانون اساسی اجازه داده همه اعضای نیروی مسلح بدون استعفا بتوانند ثبت نام کنند در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند."

 رئیس مجلس همچنین در پاسخ به اخطار یکی از نمایندگان درباره احتمال سوء استفاده نظامیان گفت: " نکته ای که می‌گویید از امکانات سوء استفاده می‌کنند کشور ضوابط و مقررات دارد مگر دستگاه‌های نظارتی نیستند. نباید بحثی که حدس و گمان خودتان است از تریبون بیان کنید.این اخطار وارد نیست. "

در ادامه بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری مصوب کردند تا همه اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام و همه اعضای شورای عالی امنیت ملی امکان ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری را داشته باشند.

از 255 نماینده حاضر در صحن علنی مجلس اکثریت نمایندگان به پیشنهاد نصرالله پژمان‌فر، رئیس کمیسیون اصل 90 مبنی بر اصلاح این قانون که پیش از این فقط امکان ثبت‌نام دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و دبیر شورای عالی امنیت ملی را فراهم کرده بود رأی دادند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала