به عقیده ایران، روند صلح در افغانستان باید فراگیر و از جمله با شرکت طالبان باشد

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / cropped photoمجید تخت روانچی
مجید تخت روانچی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نماینده دائم ایران در سازمان ملل اعلام کرد چند دهه ناامنی و بی‌ثباتی در افغانستان تنها از طریق یک روند جامع و فراگیر صلح بین‌الافغانی، شامل تمام جناح‌های افغان از جمله طالبان و برخوردار از حمایت همسایگان و شرکای منطقه ای و بین المللی، پایان می یابد و ایران متعهد به کمک به استقرار صلح و ثبات و توسعه در افغانستان است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، مجید تخت روانچی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، در سخنرانی خود در نشست شورای امنیت در باره افغانستان گفت: ایران و افغانستان دارای پیشینه‌های مشترک مذهبی، فرهنگی، زبانی و تاریخی بوده و ثبات، توسعه اجتماعی ـ فرهنگی و رشد اقتصادی ما نیز در هم تنیده و تقویت کننده یکدیگر است و همانطور که رئیس جمهور ما اخیراً اظهار داشتند، ما ثبات افغانستان را همانند ثبات خود قلمداد می کنیم.

وی افزود: چند دهه ناامنی و بی‌ثباتی در افغانستان تنها از طریق یک روند جامع و فراگیر صلح بین‌الافغانی، شامل تمام جناح‌های افغان از جمله طالبان و برخوردار از حمایت همسایگان و شرکای منطقه ای و بین المللی، پایان می یابد.

روانچی اضافه کرد: روند صلح باید دستاوردهای گذشته به ویژه قانون اساسی کنونی، حق تعیین سرنوشت مردم از طریق انتخابات، حق زنان و اقلیت های قومی و مذهبی و همچنین تعهد به مبارزه با تروریسم را حفظ و تقویت کند.

وی افزود: گفت‌وگوهای صلح و خشونت نمی توانند به موازات هم ادامه یابند و طالبان در واکنش به حسن نیت دولت افغانستان در مذاکرات صلح، باید حملات خود علیه نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان را متوقف کند.

وی ادامه داد: ما از مذاکرات صلح حمایت می کنیم و معتقدیم که پایان موفقیت آمیز آن منوط به انعطاف و صبر همه طرف ها و ترجیح دادن منافع مردم افغانستان بر سایر منافع می باشد.

نماینده ایران همچنین گفت: ایران همچنان خواستار درگیر شدن جدی تر سازمان ملل در روند صلح افغانستان بوده و حاضر است، در هماهنگی با آن سازمان، به موفقیت این روند کمک نماید.

نهایی شدن سند راهبردی ایران و افغانستان در آینده ای نزدیک 
 - اسپوتنیک ایران
نهایی شدن سند راهبردی ایران و افغانستان در آینده ای نزدیک

وی گفت: وضعیت امنیتی افغانستان، به ویژه به دلیل حملات تروریستی، از جمله توسط داعش که حضور آن تهدیدی جدی برای امنیت افغانستان و منطقه می باشد، همچنان نگران کننده است.

وی از حضور نیروهای خارجی نیز به عنوان جلوه‌ای از دخالت خارجی و یکی دیگر از منابع بی ثباتی افغانستان نام برد.

وی افزد: با این وجود، همان طور که بسیاری از کشورها تاکید کرده اند، خروج آنها باید برنامه‌ریزی‌شده و مسئولانه باشد و نباید به خلاء امنیتی در افغانستان منجر شود. بر این اساس، همزمان با خروج نیروهای خارجی، باید از نیروهای نظامی و امنیتی افغانستان حمایت شده و توان آنها تقویت گردد.

نماینده ایران اضافه کرد: کمک‌های موثری نیز باید به افغانستان در مبارزه با تولید و قاچاق غیرقانونی مواد مخدر به عنوان منبع تامین مالی تروریسم و سایر جرایم ارائه گردد.

روانچی تأکید کرد: صلح بادوام در افغانستان نمی تواند بدون ارتقای شرایط اقتصادی آن که نیازمند حمایت قوی منطقه ای و بین‌المللی است، برقرار شود و به نوبه خود، ایران علاوه بر میزبانی بیش از سه میلیون افغان با وجود جنگ اقتصادی آمریکا، همکاری های اقتصادی خود با افغانستان را تقویت کرده است.

وی از اتصال افغانستان به عنوان این کشور محصور در خشکی، به دریاهای آزاد و نیز دیگر کشورها از طریق بندر چابهار ایران، به عنوان یک نمونه برجسته از همکاری نزدیک دو کشور یاد کرد.

نماینده دائم ایران همچنین گفت: ما هفته گذشته شاهد افتتاح راه آهن خواف-هرات که راه آهن افغانستان را از طریق ایران به اروپا متصل می کند، بودیم که طی آن رؤسای جمهور هر دو کشور آغاز آن را یک رویداد تاریخی خواندند که همکاری های اقتصادی دوجانبه و منطقه ای را بیش از پیش تقویت می کند و بنیادهای صلح و ثبات با دوام در افغانستان را ارتقاء می بخشد.

روانچی در پایان افزود: جمهوری اسلامی ایران متعهد است که از طریق توسعه بیشتر روابط دو ملت برادر، به ایجاد یک افغانستان امن تر و مرفه تر کمک کند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала