گزارش و تحلیل

ترامپیسم و تاثیر آن تا سالهای متمادی در آمریکا باقی می ماند

© AP Photo / Matt Rourke / Patrick Semanskyترامپیسم و تاثیر آن تا سالهای متمادی در آمریکا باقی می ماند
ترامپیسم و تاثیر آن تا سالهای متمادی در آمریکا باقی می ماند   - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کارشناس ایرانی در خصوص اعلام پیروزی جو بایدن به طور رسمی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و تاثیر مثبت آن بر تفاهم نامه برجام ابراز امیدواری کردد، اما تاثیر ترامپیسم در آمریکا را قابل ذکر می خواند.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران در سخنرانی اخیر خود اعلام نمود که‌ اجازه نمی دهیم پایان تحریم را به تاخیر بیندازند. وی با بیان اینکه هر روزی که ۱+۴ یا ۱+۵ به همه تعهدات‌شان عمل کند، دولت هم به تمامی تعهداتش عمل می‌کند، ابراز داشت: عنوان آنچه مجلس تصویب کرده، برای رفع تحریم است و نه اعمال تحریم. مجلس هم به دنبال رفع تحریم است اما  اینکه این قانون با هدفی که دارد، منطبق است یا نیست، بحث دیگری است. هر زمانی که ۱+۴ یا ۱+۵ به کلیه تعهدات‌شان عمل کنند، به تعهدات‌مان عمل خواهیم کرد و هیچ مانعی برای اقدام متقابل برای اجرای تعهدات نیست. 

ایران - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
روزهای پایانی، ترامپ مشت آخر را به ایران می کوبد

حسن روحانی در ادامه افزود که اگر آمریکا برگردد و اشتباهات خود را جبران کند و اگر دولت بایدن به شرایط ۲۰۱۷ برگردد، ما هم به تعهدات‌مان برمی‌گردیم.

خبرگزاری اسپوتنیک در این خصوص با مجتبی جلال زاده، کارشناس مسائل بین الملل، سیاست آمریکا و سیاست خارجی ایران به گفتگو نشست.

صاحب کاخ سفید سرانجام با رای اکترال مشخص شد، ممکن است ایران با دولت جدید ایالات متحده امریکا "جو بایدن" اقدامات لازم جهت رفع تحریم ها را بردارد؟

با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، و مشخص شدن آرای هر دو نامزد مطرح در انتخابات، و مشخص شدن برتری آرای مردمی جو بایدن نسبت به ترامپ، نه تنها در ایران بلکه در سرتاسر دنیا، تحلیل گران سیاست بین المللی و سیاست خارجی بر این باور بودند که اگر بایدن پیروز انتخابات شود، سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا و تاکتیک های آمریکا در سطح بین الملل تغییر خواهد کرد، همانطور که بیان شد جمهوری اسلامی ایران نیز با چنین دید مثبتی نسبت به ستاد انتخاباتی بایدن برخوردار است، در واقع روز گذشته که نتایج رسمی انتخابات ایالت متحده اعلام شد و با رای الکترال بایدن به طور رسمی به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده معرفی گردید، قطعا باید به این نتیجه رسید که عصر ترامپ در سیاست خارجی آمریکا تمام شده است،

نقشه های ترامپ برای ایران - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
نقشه های ترامپ برای ایران

اگر چه ترامپیسم و تاثیر آن تا سالهای متمادی در جامعه آمریکا باقی خواهد ماند، اما در خصوص اینکه آیا ایران و امریکا در دوره بایدن به کدام جهت پیش خواهند رفت، پاسخ به این پرسش اکنون زود است.

می توان گفت با توجه به برنامه های انتخاباتی بایدن که به صراحت بارها اعلام شده است و یا اکنون از سوی مشاوران و یا اعضای احتمالی کابینه وی در رسانه ها منعکس می شود، سیاست های بایدن در قبال ایران و برجام بسیار متفاوت از سیاست های دونالد ترامپ خواهد بود و بسیار شبیه اوباما خواهد بود، در واقع بایدن قول بازگشت به برجام را داده است، اگر چه این کار ساده نیست، اما شدنی است. باید منتظر زمان بود تا ببینیم تیم بایدن چه تصمیمی را خواهد گرفت، در واقع بازگشت به برجام به معنای لغو تحریم های ثانویه ای است که در دوره ترامپ و برخلاف روح برجام و در تعامل با قطعنامه 2231 سازمان ملل علیه ایران درج شده بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала