کمبود شدید پرستار در بیمارستان های ایران

© Sputnik / Vladimir Astapkovich /  مراجعه به بانک تصاویر کمبود شدید پرستار در بیمارستان های ایران
کمبود شدید پرستار در بیمارستان های ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان نظام پرستاری ایران از کمبود شدید نیروی پرستاری در این کشور خبر داد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، حمیدرضا عزیزی، معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان نظام پرستاری ایران با بیان این‌‌که در ایام کرونا شاهد کمبودهای شدید نیروی انسانی و عدم تقویت روحیه پرستاران بودیم؛ اظهار داشت: وقتی یک نیروی پرستاری مطالباتی مانند اضافه کار یا دستمزد و کارانه‌‌اش را دریافت نمی‌‌کند هرچه‌‌قدر هم که نگاه غیرمادی داشته باشد روی روحیه او تأثیر می‌‌گذارد. ما در شروع سال شاهد تعویق در پرداختی‌‌ها بودیم اما با پیگیری‌‌های سازمان نظام پرستاری و همکاری‌‌های مسئولین، فاصله معوقات کمتر شده اما نکته‌‌ای که درباره این معوقات وجود دارد این است که برای این‌‌که فاصله این معوقات کمتر شود، مبالغ پرداختی را کاهش داده‌‌اند!

زمان دسترسی ایرانیان به واکسن کرونا مشخص شد - اسپوتنیک ایران
زمان دسترسی ایرانیان به واکسن کرونا مشخص شد

وی افزود: در واقع زمان پرداختی‌‌ها کاهش یافته اما میزان پرداخت‌‌ها نیز کم شده است؛ این امر در شرایطی که پرستاران در خط مقدم مبارزه با کرونا مشغول خدمت هستند باعث گله‌‌مندی آن‌‌ها شده است.

عزیزی با اشاره به کمبود نیروی انسانی در پرستاری تصریح کرد: اخیراً قول‌‌های خوبی داده شده و دولت، برای جذب 30 هزار نفر تعیین بودجه کرده است اما سرعت عمل در جذب پرستاران بسیار کُند است؛ باید در وضعیتی که از آن به‌‌عنوان شرایط جنگی یاد می‌‌شود، خط مقدم دفاع تقویت شود اما متأسفانه اقدامات برای جذب نیروهای پرستاری با سرعت بسیار پایینی در حال انجام است.

وی با تأکید بر این‌‌که سرعت جذب نیروی انسانی باید افزایش یابد، تصریح کرد: افزایش جذب نیروی انسانی باعث کاهش فشار روحی و جسمی بر پرستاران و افزایش کیفیت ارائه خدمت به مردم می‌‌شود. وقتی تعداد پرستار به استانداردها نزدیک شود بیشترین نفع آن به نظام سلامت و مردم می‌‌رسد.

معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان نظام پرستاری در پاسخ به این سؤال که چه‌‌ تعداد پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی داریم؛ تصریح کرد: به ازای هر تخت بیمارستانی، 0.7 تا 0.9 پرستار داریم؛ یعنی کمتر از یک پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی داریم در حالی که استاندارد جهانی برای تعداد پرستار به ازای تخت بیمارستانی باید بین 2 تا 2.5 باشد.

وی خاطرنشان کرد: با بسیاری از کشورهای پیشرفته و حتی کشورهای همسایه نیز در زمینه نیروی انسانی پرستاری فاصله زیادی داریم.

عزیزی در پاسخ به سؤالی درباره اهمیت اجرای قانون تعرفه‌‌گذاری خدمات پرستاری بیان داشت: تعرفه‌‌گذاری خدمات پرستاری مصوب مجلس شورای اسلامی در سال 86 است؛ اگر نظام تعرفه‌‌گذاری ما، فی‌‌فورسرویس است، باید این نظام پرداخت برای همه گروه‌‌ها تعریف شود؛ باید عدالت در پرداختی‌‌ها برای همه گروه‌‌های علوم پزشکی اعم از پزشکان و پرستاران اعمال شود اما متأسفانه می‌‌بینیم که مجموعه نظام سلامت ما به این خواسته به‌‌حق بی‌‌توجه است؛ همکاران ما در ایام کرونا ثابت کردند که خدمات پرستاری و علم مراقبت در کمک کردن به بهبودی بیماران و نظام سلامت چه‌‌قدر مؤثر است بنابراین توقع دارند نظام پرداخت عادلانه شود و تبعیض‌‌ها از بین برود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала