روحانی: اردوغان نیت آزرده خاطر کردن ایرانیان را نداشت

© Sputnik / Walerij Melnikowروحانی: اردوغان نیت آزرده خاطر کردن ایرانیان را نداشت
روحانی: اردوغان نیت آزرده خاطر کردن ایرانیان را نداشت - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس جمهوری ایران در کنفرانس مطبوعاتی اظهار داشت: اردوغان نمی خواست با شعر ایرانی ها را آزرده کند، مسئله با ترکیه تمام شده است.

به گزارش اسپوتنیک، رئیس جمهوری ایران در کنفرانس مطبوعاتی اظهار داشت: اطمینان دارم که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، با خواندن شعری که خشم سیاسیون ایران را برانگیخت، نمی خواسته ایران را آزرده خاطر سازد.

واکنش تند مقامات ایران به اظهارات اخیر اردوغان - اسپوتنیک ایران
واکنش تند مقامات ایران به اظهارات اخیر اردوغان

روحانی در کنفرانس مطبوعاتی با تأکید بر اینکه اطمینان و توضیحات طرف ترکیه ای در این زمینه کافی است، گفت: بعید است که اردوغان به دنبال آزار مردم ایران یا تعدی به تمامیت ارضی کشورمان باشد.

در عین حال، وی توصیه کرد هنگام اظهارات به آن لحظاتی توجه شود که ممکن است برای ایرانیان حساس باشد، از جمله مسائلی که بر تمامیت ارضی کشور تأثیر می گذارد.

روحانی گفت: "برای همه ما، هر میلی متر کشور ما مهم است".

اردوغان در هنگام رژه نظامی در باکو، شعری را نقل کرد که تهران پس از آن، آن را به مثال تجاوز به حاکمیت این کشور، "غیرقابل قبول" دانست. به همین دلیل، سفیر ترکیه به وزارت امور خارجه ایران احضار شد، به او گفته شد که "زمان ادعاهای ارضی و گسترش سلطنت سلطنت آمیز گذشته است".

این شعر به رودخانه ارس اشاره داشت، بخشی از آن در امتداد مرز ایران و آذربایجان قرار دارد و همانطور که اردوغان عنوان کرد، "این دو عاشق را تقسیم کرده است"، که می تواند باعث نارضایتی تهران به عنوان شعری از جدایی طلبان-طرفداران پان ترکیسم شود.

در شمال غربی ایران ترک ها زندگی می کند، که آذربایجان ایران نیز نامیده می شود.

این موضوع پس از گفتگوی وزیران امور خارجه ایران و ترکیه محمد جواد ظریف و مولود چاووش اوغلو، که بر ماهیت دوستانه روابط دوجانبه تأیید کردند، حل و فصل شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала