بودجه واقعی دولت ایران چقدر است؟

© Sputnik / Владимир Федоренко /  مراجعه به بانک تصاویر بودجه واقعی دولت چقدر است؟
بودجه واقعی دولت چقدر است؟  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ظاهراً منابع عمومی بودجه ۱۴۰۰ دولت ایران ۸۴۰هزار میلیارد تومان است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «تسنیم»، با توجه به یک عدد ۴۲۰هزار میلیارد تومانی که جزو درآمدهای دولت هست ولی در بودجه عمومی منظور نشده است، درواقع بودجه دولت ۱۳۰۰هزار میلیارد تومان است.

لایحه بودجه 1400 با درآمدهای رؤیایی و وابستگی بیش از 40درصدی به نفت از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده است. خوش‌بینی دولت به آینده احتمالاً‌ موجب شده است بودجه 1400 با فروش روزانه 2.3 میلیون بشکه‌‌ای نفت نوشته شود. دولت حدود 70 هزار میلیارد تومان نیز فروش اوراق سلف نفتی را در نظر گرفته است.

طبق آنچه دولت در لایحه بودجه گنجانده است، میزان درآمدهای نفتی سال آینده که تحت عنوان منابع حاصل از نفت و فرآورده‌های نفتی از آن یاد شده، اندکی کمتر از 200 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که از نظر عددی و ضریب اتکای بودجه به درآمدهای نفتی نسبت به سال جاری رشدی چشمگیر دارد.

زنگنه: صادرات نفت ایران هیچگاه متوقف نشد - اسپوتنیک ایران
زنگنه: صادرات نفت ایران هیچگاه متوقف نشد

عدم شفافیت در فرآیند بودجه‌‌ریزی، مکانیسم تخصیص مجدد بودجه در دولت، تعارض منافع ملی و محلی نمایندگان مجلس، وابستگی بودجه به نفت و عدم وجود قوانین مناسب در حوزه مالیات از مهم‌ترین موانع تحقق اصلاحات ساختاری بودجه به‌شمار می‌آیند.

بودجه عمومی دولت در ظاهر برای سال 1400 حدود 840 هزار میلیارد تومان است که باید مورد رسیدگی مجلس قرار گیرد اما اگر دقیق‌تر لایحه بودجه 1400 بررسی شود، به اعداد و ارقامی می‌رسیم که جزو منابع بودجه‌ای دولت هست ولی در این عدد 840 هزار میلیارد تومان منظور نشده است.

اولین رقم کلان در لایحه بودجه 1400 که در تبصره‌های بودجه آمده ولی در سرجمع بودجه عمومی 840 هزار میلیارد تومانی دولت منظور نشده است و در واقع شفافیت بودجه را زیر سؤال می‌برد، مربوط به درآمد 267 هزار میلیارد تومانی هدفمندی یارانه‌ها است که در تبصره 14 و با عنوان منابع و مصارف قانون هدفمندکردن یارانه‌ها لحاظ شده است.

دومین درآمد مهمی که دولت در تبصره‌های لایحه بودجه 1400 دیده ولی آن عدد را در سرجمع بودجه عمومی خود منظور نکرده، بودجه 90 هزار میلیارد تومانی بند و تبصره 2 لایحه بودجه است که دولت برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان، رد بخشی از بدهی دولت به تأمین اجتماعی  از محل واگذاری سهام و از این قبیل اختصاص داده است.

‌ بدهی دولت، ۵۰۰ هزار میلیارد تومان - اسپوتنیک ایران
‌ بدهی دولت، ۵۰۰ هزار میلیارد تومان

سومین، دولت همچنین در بند ه تبصره 4 لایحه بودجه 1400 جدولی را آورده است که متضمن برداشت 2845 میلیون یورویی از صندوق توسعه ملی برای مصارف خاصی است. ارزش ریالی این سرفصل بودجه حداقل 70 هزار میلیارد تومان است ولی این رقم هم نه به‌شکل ارزی و نه ریالی جزو بودجه عمومی 840 هزار میلیارد تومانی منظور نشده است.

بر این اساس، در ظاهر بودجه عمومی دولت 840 هزار میلیارد تومان است، ولی در واقع اگر سه عدد بالا یعنی 267 هزار میلیارد تومان منابع هدفمندی یارانه‌ها، 90 هزار میلیارد تومان بودجه همسان‌سازی حقوق و 2857 میلیون یورو برداشت از صندوق توسعه ملی را به بودجه عمومی دولت اضافه کنیم، در واقع بودجه عمومی دولت 1300 هزار میلیارد تومان می‌شود نه 840 هزار میلیارد تومان.

مجموع این ارقام که حدود 420 هزار میلیارد تومان است، همان ارقام فرابودجه‌ای است که هر سال در قوانین بودجه تکرار می‌شود بدون آنکه شفافیتی درباره هزینه‌کرد آنها مشخص شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала