ایران در رابطه با اظهارت مقامات اروپایی، سفیر آلمان را اظهار کرد

CC BY 2.0 / Steffen Voß / Bundestagایران در رابطه با اظهارت مقامات اروپایی، سفیر آلمان را اظهار کرد
ایران در رابطه با اظهارت مقامات اروپایی، سفیر آلمان را اظهار کرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بیانیه‌ روز گذشته سخنگوی سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا باعث واکنش ایران شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، در پی بیانیه‌های روز گذشته سخنگوی سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و وزارت خارجه آلمان در مورد روح الله زم، مدیر رسانه آمد نیوز، سفیر آلمان در ایران به عنوان نماینده اتحادیه اروپا به وزارت خارجه احضار شد. هانس اودو، موتسل سفیر جمهوری فدرال آلمان در تهران که کشورش ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را عهده دار است، از سوی دستیار وزیر و مدیرکل اروپای وزارت امور خارجه احضار شد. 

اعدام رئیس رسانه آمد نیوز توسط ایران باعث خشم گزارشگران بدون مرز شد - اسپوتنیک ایران
اعدام رئیس رسانه آمد نیوز توسط ایران باعث خشم گزارشگران بدون مرز شد

مدیرکل اروپای وزارت خارجه، مندرجات بیانیه های اخیر اتحادیه اروپا و آلمان را قویا محکوم کرده و آن را به عنوان دخالت در امور داخلی ایران، غیرقابل قبول دانست. 

همچنین مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران نسبت به مماشات با عناصر مروج خشونت و اعمال تروریستی که در برخی کشورهای اروپایی پناه گرفته و امنیت مردم ایران را هدف قرار می دهند، به سفیر آلمان ابلاغ گردید. سفیر آلمان اظهار داشت مراتب را به مقامات اتحادیه اروپا و همچنین کشورش منعکس خواهد کرد.

پیشتر اتحادیه اروپا اعدام مدیر رسانه خبری آمد نیوز، روح الله زم را در ایران محکوم کرد و از تهران خواست تا از هرگونه اعدام در آینده خودداری کند.

در بیانیه رسمی نماینده اتحادیه اروپا در امور خارجی آمده است: "اتحادیه اروپا این عمل را به شدیدترین وجه ممکن محكوم می‌كند و بار دیگر بر مخالفت بی قید و شرط خود در مورد استفاده از مجازات اعدام در هر شرایطی تأكید می‌كند. اتحادیه اروپا معتقد است كه مجازات اعدام مجازاتی بی رحمانه و غیرانسانی است كه نمی تواند به عنوان عامل بازدارنده جرم باشد و مخالف کرامت انسانی است."

در بیانیه‌ای جداگانه، وزارت امور خارجه فرانسه اعدام روزنامه نگار روح الله زم در ایران را به شدت محكوم كرد و آن را اقدامی وحشیانه خواند.

سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه در بیانیه ای گفت: "روح الله زم، روزنامه نگار محکوم به اعدام، امروز در ایران اعدام شد. فرانسه این حمله جدی علیه آزادی بیان در ایران را با شدیدترین عبارات محکوم می کند. این اقدامی وحشیانه و غیر قابل قبول و برخلاف تعهدات بین المللی این کشور است. فرانسه بار دیگر مخالفت خود را با مجازات اعدام در همه جا و تحت هر شرایطی اعلام می‌کند."

همچنین در بیانیه‌ای که از سوی وزارت امور خارجه ایتالیا منتشر شده است، این کشور نیز اعدام حکم اعدام مدیر پورتال آمد نیوز،  توسط مقامات ایرانی را به شدت محکوم کرد.

در این بیانیه آمده است: "مجازات اعدام بازنمود غیرانسانی و بی رحمی است که تحت هیچ شرایطی قابل قبول نیست. ایتالیا به طور مداوم از لغو مجازات اعدام حمایت می کند و ایران را به توقف مجازات اعدام فرا می خواند." در این سند آمده است: "ایتالیا متقاعد شده است که این اقدام هیچ ارزش عملی برای مبارزه با جرم ندارد و حذف آن به تقویت دموکراسی و احترام به حقوق بشر کمک می کند."

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала