گزارش و تحلیل

ارتفاع جدید اورست چقدر است؟

© AP Photo / Hans Edingerاورست
اورست - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در 8 دسامبر، نتایج اندازه گیری های جدید ارتفاع کوه اورست منتشر شد.

اسپوتنیک به نقل از شین هوآ می نویسد: پنج سال پیش، نپال یک سری زمین لرزه های شدید را تجربه کرد. دانشمندان در مورد لزوم اندازه گیری جدید اورست شروع به صحبت کردند، زیرا اعتقاد داشتند که ارتفاع آن کمتر شده است. اما معلوم شد که همه چیز کاملاً برعکس است! اخیراً، چین و نپال اعلام کردند که ارتفاع اورست بیشتر شده است. داده های تازه حاکی است که ارتفاع جدید بلندترین کوه بروی کره زمین معادل 8848.86 متر است.

ارتفاع کوه چگونه اندازه گیری شده است؟

محققان بیش از 144 میلیون قطعه از آخرین داده های توپوگرافی را برای قله اورست و مناطق اطراف آن با مساحت بیش از یک میلیون کیلومتر مربع جمع آوری کرده اند.

سپس، بر اساس داده های مدل ارتفاع دیجیتال اورست با وضوح بالا، و همچنین نظریه تعیین ارتفاع هندسی شبه ژئوئید و فن آوری های پیشرفته ژئودزی، مدلی از منطقه کوه اورست ساخته شد. 

سرانجام با کسر ناهنجاری های ارتفاع از ارتفاع ژئودزیکی ، ارتفاع طبیعی کوه مشخص شد. ضخامت پوشش برف با استفاده از نظرسنجی های راداری اندازه گیری گردید.

چین به برتری کوانتومی جهانی دست یافت - اسپوتنیک ایران
چین به برتری کوانتومی جهانی دست یافت

چرا نتایج فقط شش ماه بعد منتشر شد؟

پس از تمام اندازه گیری های میدانی، از جمله بررسی در بالای کوه ، تعیین توالی و کنترل کیفیت نتایج ، تمام اندازه گیری ها به مرکز پردازش داده های ژئودتیک واقع درشی آن چین منتقل شد. به منظور محاسبه دقیق تر ارتفاع جدید اورست ، کادر فنی مرکز پردازش داده های پیچیده ای را انجام دادند.

از ژوئن سال جاری ، متخصصان داده های مربوط به 343 نقطه بدست آمده توسط سیستم ماهواره ای ناوبری جهانشمول ، یک شبکه تسطیح با مساحت بیش از 780 کیلومتر ، 210 نقطه گرانش ، 12 نقطه تلاقی ، و همچنین نتایج اندازه گیری شبه ژئوئید  و تصویربرداری توپوگرافیک راداری از پوشش برف واقع در بالای کوه را پردازش کردند.

سپس تیمی از دانشمندان و متخصصان نپال ، آکادمی علوم چین و سایر سازمان ها یک بررسی جامع و کنترل پذیرش نتایج را انجام دادند.

از چه فناوری های پیشرفته ای برای اندازه گیری ارتفاع اورست استفاده شده است؟

در سال 2020 ، از هر دو روش سنتی و جدیدترین فن آوری برای اندازه گیری ارتفاع اورست – تصویربرداری  ماهواره ای استفاده شد. برای اولین بار از سامانه ماهواره‌ای ناوبری بیدو Beidou استفاده شد.

 چگونه ارتفاع نهایی کوه مشخص شد؟

دانشمندان چینی از طریق یک سری محاسبات، دقیقاً ارتفاع  قله از نظر زمین سنجی را بدست آوردند و مدلی ایجاد کردند و سپس با توجه به ارتفاع پوشش برف، براساس داده های حاصله، ارتفاع مطلق اورست را تعیین نمودند. سپس متخصصان چینی پردازش داده ها را بهمراه کارشناسان نپالی انجام دادند و پس از بحث ها و مذاکرات طولانی، ارتفاع نهایی کوه مشخص شد.

روسیه 25 میلیون دوز واکسن ویروس کرونا را  به نپال می‌فرستد - اسپوتنیک ایران
روسیه 25 میلیون دوز واکسن ویروس کرونا را به نپال می‌فرستد

نتایج اندازه گیری دقیق چقدر مهم است؟

از نظر علم، ارتفاع اورست و تغییر آن برای مطالعه تعامل اوراسیا و صفحه هند و تغییر در وضعیت زیست محیطی در منطقه کوه مهم است. در آوریل 2015 ، زمین لرزه ای به قدرت 8.1 ریشتر نپال را لرزاند. دانشمندان در سراسر جهان در حال بحث هستند که آیا این زمین لرزه جدی بر ارتفاع اورست تأثیر گذاشته است و اگر چنین است، تاثیرچگونه بوده است. اندازه گیری دقیق ارتفاع اورست به دانشمندان کمک می کند تا به این سوالات پاسخ داده شود.

از نظر فنی، از آنجا که کوه اورست بلندترین قله در جهان است، که با آب و هوای قابل تغییر ، شرایط سخت زیست محیطی و میزان اکسیژن کم مشخص می شود، اندازه گیری دقیق ارتفاع کوه گواه بر سطح بالای فن آوری های نقشه برداری در چین است.

از نظر سیاسی و دیپلماسی، اورست مرز چین و نپال و نماد مهم دوستی بین دو کشور است. در 2020 میلادی 65  سال از برقراری روابط دیپلماتیک بین چین و نپال گذشت. در همین سال از اولین صعود موفقیت آمیز به قله از سمت دامنه شمالی 60 سال و 45 سال از تعیین دقیق و اعلام ارتفاع کوه اورست در چین گذشت. اعلام مشترک داده ها در مورد ارتفاع کوه اورست کمک خواهد کرد تا روابط دوستانه بین چین و نپال به اوج جدیدی برسد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала