میلیاردهایی که دلیل افزایش تورم در سال جاری دانسته شد

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / بانک مرکزی ایران
بانک مرکزی ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ماجرای معامله میلیاردی ذخایر ارزی و استقراض از بانک مرکزی چه بود؟

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایسنا»،  مرکز پژوهش های مجلس مدعی شده که دولت پارسال امکان استفاده ۱۰۲ هزار میلیاردی از منابع صندوق توسعه ملی را داشته و حداقل ۷۰ هزار میلیارد تومان برای جبران کسری بودجه داشته است؛ موضوعی که دلیل بر افزایش تورم در سال گذشته و سال جاری دانسته است و چندی پیش هم از سوی رئیس کل بانک مرکزی نیز مطرح شد و نسبت به تبعات خرج ذخایر ارزی به این نحو هشدار داده بود ولی سازمان برنامه و بودجه نپذیرفت.

اخیرا مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی عملکرد دولت در بودجه سال گذشته را مورد بررسی قرار داده و در بخش استفاده از منابع صندوق توسعه ملی اعلام کرده که عملکرد منابع حاصل از واگذاری دارایی‌های مالی حدود ۳۰۶ درصد رقم مصوب بودجه است که علت آن انعکاس ۶۵ هزار میلیارد تومان استقراض از صندوق توسعه ملی‌ و انتشار ۸۲ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی برای تأمین کسری بودجه است که بخشی از آن به موجب قانون بودجه سال ۱۳۹۸ و بخش دیگر مطابق مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی است.

کنگره آمریکا پیش نویس بودجه نظامی سال ۲۰۲۱ را تصویب کرد - اسپوتنیک ایران
کنگره آمریکا پیش نویس بودجه نظامی سال ۲۰۲۱ را تصویب کرد

مرکز پژوهش های مجلس در گزارش خود تاکید کرده  است که با توجه به اینکه بخش قابل‌توجهی از منابع ارزی صندوق توسعه ملی (حدود هفت رمیلیارد دلار، معادل ۷۷ هزار میلیارد تومان با احتساب متوسط نرخ دلار نیما)، در حساب‌هایی قرار داشته است که امکان دسترسی به آنها وجود ندارد، معادل ریالی این منابع توسط بانک مرکزی و از طریق پایه پولی تأمین شده است که تأثیر خود را در تورم بالای سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ نشان داده است.

سازمان برنامه نرخ ارز را عامل تورم اعلام  و استقراض از بانک را رد کرد. برخی کارشناسان معتقد بودند جبران کسری بودجه از عوامل این تورم است، سازمان برنامه و بودجه هر گونه استقراضی از بانک مرکزی برای جبران کسری بودجه را رد کرده و حتی مدعی شد که دلیل این تورم نوسان تند نرخ ارز است و بعد از آن نیز بارها این مورد از سوی نوبخت-رئیس سازمان برنامه بو بودجه- مورد تاکید قرار گفت.

دولت در سال جاری به دلیل کسری بودجه راه‌های دیگری را برای تامین منابع در دستور کار قرار داد که در اهم آن بانک مرکزی نسبت به انتشار اوراق بدهی  سقف ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اقدام کرد که تا کنون طی چند مرحله بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان فروخته شده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала