ایران، هند و ازبکستان درباره بندر چابهار نشست سه جانبه برگزار می کنند

© Photo / IRNAایران، هند و ازبکستان درباره بندر چابهار نشست سه جانبه برگزار می کنند
ایران، هند و ازبکستان درباره بندر چابهار نشست سه جانبه برگزار می کنند  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزارت امور خارجه هند از برگزاری نشستی سه جانبه با ایران و ازبکستان درباره بندر چابهار خبر داد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا ، هند، ایران و ازبکستان در هفته جاری اولین نشست سه جانبه خود را درباره استفاده مشترک از بندر استراتژیک چابهار برگزار خواهند کرد. 

وزارت امور خارجه هند در بیانیه ای اعلام کرد که این نشست به شکل مجازی در 14 دسامبر[24 دی] و به ریاست مشترک معاونان وزرای امور خارجه ایران و ازبکستان و یک وزیر کابینه هند برگزار می شود. 

بندر چابهار ایران  - اسپوتنیک ایران
پنج پروژه بزرگ استراتژیک در بندر چابهار اجرا می‌شود

در ادامه این بیانیه آمده است که هند از تمایل ازبکستان برای استفاده از بندر چابهار به عنوان بندری برای حمل و نقل استقبال می کند. 

وزارت امور خارجه هند افزود: این موجب ایجاد فرصتهای اقتصادی برای تاجران و جامعه تجاری منطقه می شود. علاوه بر ازبکستان، دیگر کشورهای آسیای مرکزی نیز تمایل به استفاده از این بندر را نشان دادهاند. هند به دنبال همکاری نزدیک با کشورهای منطقه درباره این موضوع است. 

چابهار، یکی از شهرهای جنوب خاوری بلوچستان در کرانهٔ دریای مَکُّران و اقیانوس هند قرار دارد. اسکله آن قابلیت پهلوگیری کشتی‌های اقیانوس‌پیما را دارد و از مناطق آزاد بازرگانی ایران به شمار میرود. بندر چابهار به دلیل موقعیت راهبردی، که نزدیک‌ترین راه دسترسی کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه (افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان) به آب‌های آزاد است از اهمیت فراوانی برخوردار است و سازندگی و سرمایه‌گذاری فراوانی در آن صورت می‌گیرد؛ از جمله ساخت اسکله و افزایش گنجایش بارگیری کشتی‌های اقیانوس‌پیما (در خلیج چابهار) و ساخت راه‌آهن به سوی آسیای میانه و احداث فرودگاه بین‌المللی این بندر یکی از مهم‌ترین چهارراه‌های کریدور شمال-جنوب بازرگانی جهانی است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала