روحانی: راه آهن خواف-هرات پیوند دوملت ایران و افغانستان را مستحکم‌ تر می کند + ویدئو

© AP Photo / Office of the Iranian Presidency روحانی: راه آهن خواف-هرات پیوند دوملت ایران و افغانستان را مستحکم‌ تر می کند + ویدئو
 روحانی: راه آهن خواف-هرات پیوند دوملت ایران و افغانستان را مستحکم‌ تر می کند + ویدئو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
حسن روحانی، رئیس جمهور ایران اعلام کرد راه آهن خواف-هرات پیوند دوملت ایران و افغانستان را مستحکم‌ تر می کند.

به گزارش اسپوتنیک، حسن روحانی  صبح امروز (پنجشنبه) در مراسم افتتاح راه‌آهن خواف-هرات که با حضور رئیس‌جمهور افغانستان برگزار شد،گفت : امروز روز سلام، روز رحمت، روز گشایش برای دو ملت بزرگ افغانستان و ایران است. دو ملتی که از یک ریشه، تاریخ، فرهنگ و از یک منطقه در طول تاریخ برادری و همسایگی خود را به عنوان بهترین یاران یکدیگر حفظ کردند.

​روحانی افزود : امروز به عنوان یکی از روزهای تاریخی در روابط دو ملت افغانستان و ایران است. روابط ما از طریق دل‌ها، اندیشه، فرهنگ‌ها و رفتارها و تلاش‌ها بوده است و امروز ریل راه آهن این پیوند را مستحکم‌تر می‌کند.

وی ادامه داد: امروز، روزی توام با شادمانی برای دو دولت افغانستان و ایران است و من به سهم خودم بسیار خوشحالم که گرچه نشد به خاطر شرایط بهداشتی و کرونایی در کنار همدیگر و حضور فیزیکی این افتتاح را انجام دهیم ولی از طریق فضای مجازی این افتتاح بزرگ را با فرمان دو رئیس‌جمهور شاهد خواهیم بود و مطمئناً این روز به عنوان یک روز تاریخی برای ما فراموش ناشدنی است.

​اجرای قطعات یک، دو و سه راه‌آهن خواف – هرات به طول ۱۴۰ کیلومتر یکهزار و ۸۰۰ میلیارد تومان هزینه داشته است.راه‌آهن خواف – هرات ۲۲۵ کیلومتر طول دارد که عملیات اجرایی آن در ۴ قطعه اجرا می شود.قطعات یک و دو به طول ۷۸ کیلومتر در خاک ایران و از شهرستان خواف تا مرز شمتیق خراسان رضوی است و قطعات ۳ و ۴ این خط آهن به طول ۱۴۷ کیلومتر در خاک افغانستان از شمتیق تا روزنک به طول ۶۲ کیلومتر و از روزنک تا شهر هرات ۸۵ کیلومتر است که امروز ۱۴۰ کیلومتر از آن افتتاح گردید.توسعه و تقویت روابط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایران و افغانستان با تسهیل صادرات و واردات کالا و مسافر بین دو کشور، دسترسی مناسب ریلی کشور افغانستان از طریق جمهوری اسلامی ایران به دیگر مناطق بین‌المللی اعم از آب‌های آزاد جنوب، منطقه قفقاز، ترکیه، عراق و اروپا و همچنین امکان توسعه و ایجاد کریدور ریلی از هرات به مزار شریف در شمال شرق افغانستان از اهداف این طرح می‌باشد. پوشش خدمات ترابری ریلی برای حدود ۱.۵ میلیون نفر از مردم کشور افغانستان در منطقه هرات، خروج از انزوای جغرافیایی منطقه سنگان در خاک ایران و شهر هرات در افغانستان، شکوفایی فعالیت‌های عمرانی و اقتصادی منطقه شمال غرب افغانستان، کاهش هزینه نسبی حمل و نقل و همچنین رفع انحصار حمل کالا از حمل و نقل جاده‌ای، کاهش مصرف سوخت در مقایسه با حمل و نقل جاده‌ای و افزایش ایمنی در ترابری منطقه از دیگر اهداف این طرح می‌باشد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала