گزارش و تحلیل

خلیج فارس و آرامش پیش از طوفان

© AFP 2023 / Ebrahim Norooziخلیج فارس و آرامش پیش از طوفان
خلیج فارس و آرامش پیش از طوفان  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سفر کوشنر به خلیج فارس، نبود توئیت های ترامپ، مکالمه تلفنی برنامه ریزی نشده بین ترامپ و السیسی، تحولات نگران کننده ای است.

اسپوتنیک به همراه نشریه رای الیوم انگلیس می پرسد: آیا ایران پاسخی به ترور فخری زاده آماده کرده است یا تهران از واکنش می ترسد؟ در تحقیقات و تجزیه و تحلیل وقایع پیرامون برنامه هسته ای ایران که در روزهای اخیر منتشر شده می توان با تفکرات جالبی روبرو شد.

سردار سلامی: دشمن منتظر پیامدهای ترور شهید فخری زاده باشد - اسپوتنیک ایران
سردار سلامی: دشمن منتظر پیامدهای ترور شهید فخری زاده باشد

اولاً در این باره که دولت بایدن هرگز به معامله هسته ای قبلی امضا شده در سال 2015 برنمی گردد، بلکه یک توافق نامه جدید و اصلاح شده را که تا سال 2030 پایدار باشد، تدوین می کند.

دوم، این دولت برای مهار برنامه موشکی ایران گام برمی دارد. به یاد بیاوریم که وقتی ایران  یک هواپیمای بدون سرنشین Global Hawk را بر فراز تنگه هرمز سرنگون کرد، اثربخشی خود را نشان داد. علاوه بر این، ایران تأسیسات نفتی در دو شهر ابکایک و خورایس عربستان را بمباران کرد و یکی از موشک های ایرانی به راحتی به ایستگاه توزیع فراورده های نفتی آرامکو عربستان در جده رسید.

سوم، دولت بایدن می خواهد به گسترش ایران در خاورمیانه ، که اسرائیل و متحدانش در شبه جزیره عربستان را نگران می کند، پایان دهد. این امر به حزب الله در لبنان ، انصارالله در یمن ، حماس و جهاد اسلامی در غزه و نیروی بسیج مردمی در عراق مربوط است.

چهارم، دولت بایدن قصد دارد تجدید تحریم تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران را تأمین کند. بنابراین ، تهران قادر به خرید سلاح های جدید یا صادرات موشک و هواپیماهای بدون سرنشین نخواهد بود.

جو بایدن در مصاحبه ای با نیویورک تایمز می خواست به جناح میانه رو دولت ایران اطمینان دهد که بازگشت به توافق هسته ای اولویت او است. در اروپا، پیام بایدن توسط هایكو ماس وزیر امور خارجه آلمان، رد شد. وی اظهار داشت که آلمان، انگلیس و فرانسه نمی خواهند به توافق قبلی برگردند، اما به توافق جدید علاقه مند هستند که تهران را ملزم به حذف موشکهای بالستیک می کند، زیرا آنها به امنیت منطقه تهدید می کنند و همچنین تهران باید همه روابط خود را با گروههای مسلح متحد در منطقه قطع می کند. اصرار بر تقاضا برای حذف موشکهای بالستیک ایران و خاتمه دادن به  هرگونه برنامه برای توسعه آنها با این واقعیت توضیح داده می شود که آنها عدم اطمینان سیستمهای دفاع هوایی آمریکا در شبه جزیره عربستان را نشان دادند و تهدیدی مستقیم برای اسرائیل شدند.

ترور فخری زاده به نفع چه کسانی است؟ - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
ترور فخری زاده به نفع چه کسانی است؟

 آمریکایی ها و اروپایی ها نگرانند که پس از پیروزی در انتخابات پارلمانی در ایران ، "بازها" نهادهای دولتی کشور را کنترل کنند و ممکن است در انتخابات ریاست جمهوری در ژوئن آینده پیروز شوند. این بدان معناست که از نیمه دوم سال 2021 ، جناح میانه روها به رهبری حسن روحانی و جواد ظریف کشور را هدایت نخواهند کرد.

ایران که برای انتقام از ترور سردار سلیمانی، فرمانده قدس ، جنگی را آغاز نکرده، برای قتل محسن فخری زاده، دانشمند هسته ای، جنگ نخواهد کرد. اما این گزینه را نمی توان به طور کامل منتفی دانست. به گفته یک منبع لبنانی نزدیک به محور مقاومت، این عملیات به زمان های بهتر موکول شده است.

اقدامات تلافی جویانه ترور محسن فخری زاده "پدر برنامه هسته ای ایران" با تصویب تصمیم افزایش میزان غنی سازی اورانیوم تا 20٪ و جلوگیری از دسترسی بازرسان بین المللی به تأسیسات هسته ای ایران توسط مجلس ایران آغاز شد. علاوه بر این، ایرانی ها تصمیم گرفته اند سایر محدودیت های توافق هسته ای را نادیده بگیرند. شورای عالی امنیت ملی ایران به سرعت قوانین جدید را تصویب کرد. شورای نگهبان    نیز همین کار را کرد. بنابراین، قوانین تصویب شده لازم الاجرا می شوند.

مجله انگلیسی اکونومیست نوشت که ذخایر اورانیوم غنی شده ایران تقریباً 12 برابر از حد مجاز (300 کیلوگرم) توسط توافق هسته ای فراتر رفته است. این مقدار برای تولید دو بمب هسته ای کافی است. این اطلاعات وجود دارد که ایران تجهیزات پیشرفته ای را در تأسیسات هسته ای زیرزمینی نصب کرده است.

آمریکا ناوهواپیمابر به خلیج فارس اعزام کرد - اسپوتنیک ایران
علامت دهی به ایران: آمریکا ناوهواپیمابر به خلیج فارس اعزام کرد

مذاکرات بالقوه بین دولت بایدن و ایران به احتمال زیاد محکوم به شکست است، زیرا موفقیت آنها مستلزم پیروزی جناح میانه رو است - محافظه کاران ایرانی هرگونه گذشت در مورد برنامه موشکی ایران را رد می کنند.

این سوال مطرح می شود: آیا ترامپ و بنیامین نتانیاهو این را به عنوان یک واقعیت می پذیرند؟ جارد کوشنر برای آشتی دوحه با سایر کشورهای حوزه خلیج فارس به عربستان سعودی و قطر سفر کرد. علاوه بر این، وی قصد داشت حریم هوایی برای هواپیماهای قطررا باز کند یا احتمالاً اجازه استفاده از پایگاه هوایی الودید برای ضربه زدن به ایران را برای آمریکایی ها بگیرد.

این اطلاعات وجود دارد که در جریان سفرهای مایک پمپئو و جارد کوشنر، یک توافق نظامی محرمانه بین واشنگتن ، موساد و سرویس های اطلاعاتی کشورهای حوزه خلیج فارس در مورد ایران، برنامه هسته ای آن و گروه های متحد آن حاصل شده است.

سفر كوشنر، نبود توییت ها از طرف ترامپ ، گزارش های ضد و نقیض در مورد آشتی ناگهانی در خلیج فارس و گفتگوی تلفنی غیر برنامه ریزی شده بین دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریكا و عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر ، همه اینها می تواند نشانگر آن باشد که ما شاهد یک آرامش پیش از از طوفان در حوزه خلیج فارس هستیم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала