وزارت خارجه اوکراین: ایران پیشنهاد پرداخت غرامت را پس گرفت

© Photo / Facebook / Eugene Eninیوگنی ینین معاون وزیر امور خارجه اوکراین
یوگنی ینین معاون وزیر امور خارجه اوکراین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزارت امور خارجه اوکراین اعلام داشت: ایران پیشنهاد پرداخت غرامت به خانواده های مسافران کشته شده هواپیمای اوکراینی ساقط شده را پس گرفته است.

به گزارش اسپوتنیک، یوگنی ینین معاون وزیر امور خارجه اوکراین، روز چهارشنبه در رادیو گفت: طرف ایرانی پیشنهاد پرداخت غرامت به خانواده های کشته شدگان سانحه هواپیمای اوکراینی در نزدیکی تهران را پس گرفت، زیرا آنها می خواستند بودجه ای را برای جبران خسارت از صندوق توسعه ملی اختصاص دهند.

کی اف: ایران اجازه نداد اوکراین از مظنونان پرونده بوئینگ سرنگون شده بازجویی کند - اسپوتنیک ایران
کی‌یف: ایران اجازه نداد اوکراین از مظنونان پرونده بوئینگ سرنگون شده بازجویی کند

طبق اطلاعات من، دولت ایران پیش از این، این پیشنهاد را برای تخصیص در بودجه پس گرفته است، زیرا فرض بر این بود كه ۲۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی تخصیص داده می شود، كه منجر به بحث های جدی داخلی در جامعه ایران شده است.

به گفته وی، مذاکرات با طرف ایرانی در مورد میزان غرامت هنوز آغاز نشده است.

معاون وزیر امور خارجه گفت: اما ما از برنامه های دولت ایران برای ذخیره مقدار مشخصی از بودجه برای پرداخت غرامت استقبال خواهیم كرد.

به گفته ینین، موقعیت اوکراین از این واقعیت ناشی می شود که میزان جبران خسارت تا حد زیادی به شرایط فاجعه و سطح همکاری و اطمینان از تحقیق عینی و بی طرفانه در مورد فاجعه بستگی دارد.

همانطور که گزارش شد، در تاریخ ۷ دسامبر، گوندوز ممدوف معاون دادستان کل اوکراین، در دیدار با منوچهر مرادی سفیر ایران در اوکراین، گفت: یک ماه و نیم از آخرین دور مذاکرات در ماه اکتبر در تهران گذشته است و تحقیقات اوکراین هنوز مواد و شواهد وعده داده شده درباره سقوط پرواز تهران-کی یف توسط ایران را دریافت نکرده است.

یک فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ شرکت هواپیمایی اوکراین ۷۳۷-۸۰۰ که قرار بود پرواز PS752 را در مسیر تهران-کی یف انجام دهد، بلافاصله پس از برخاستن صبح زود در تاریخ ۸ ژانویه ۲۰۲۰ در حوالی فرودگاه بین المللی امام خمینی تهران ساقط شد.

در آن هواپیما ۱۶۷ مسافر و ۹ خدمه حضور داشتند. همه آنها مردند.

در میان کشته شدگان - ۱۱ شهروند اوکراین از جمله ۹ خدمه، ۸۲ شهروند ایران، ۶۳ شهروند کانادا، ۱۰ شهروند سوئد، ۴ شهروند افغانستان، ۳ شهروند آلمان و ۳ شهروند انگلیس حضور داشتند.

مقامات ایرانی در ۱۱ ژانویه اعتراف کردند که بوئینگ به اشتباه توسط ارتش ایران سرنگون شد.

بعداً، امیرعلی حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت، که وی مسئولیت کامل سقوط هواپیمای اوکراینی را بر عهده می گیرد.

در پایان ماه ژوئیه، مذاکرات طرف ایرانی برای پرداخت غرامت هواپیمای سرنگون شده خطوط هواپیمایی اوکراین در کی یف انجام شد.

در تاریخ ۲۰ اکتبر، اوکراین و ایران دور دوم مذاکرات هواپیمای سرنگون شده خطوط هواپیمایی اوکراین در نزدیکی تهران را به پایان رساندند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала