وعده همتی برای مهار تورم

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / وعده همتی برای مهار تورم
وعده همتی برای مهار تورم - اسپوتنیک ایران
اشتراک
همتی: تلاش می‌کنیم تا بتوانیم تورم را به 22 درصد برسانیم.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از صداوسیمای ایران، عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی ایران در برنامه گفتگوی ویژه خبری دوشنبه شب شبکه دو گفت: بانک مرکزی هدف‌گذاری تورمی را براساس یکسری از متغیرها انجام داده و زمانی که این هدفگذاری انجام شد، نرخ دلار نیمایی 17 هزار تومان بود با این حال هنوز پیش‌بینی می‌کنیم که در یکساله منتهی به خرداد سال 1400 که پایان دوره یکساله هدفگذاری خواهد بود، بتوانیم به تورم 22 تا 24 درصدی نزدیک شویم.

وی افزود: با روندی که بازار ارز در پیش گرفته و با اقدام هایی که انجام شده و اتفاقاتی که در رشد اقتصادی و تجارت خارجی در حال صورت گرفتن است، از این پیچ گذر خواهیم کرد.

رییس کل بانک مرکزی ایران تاکید کرد: هدف اصلی ترامپ فروپاشی نظام اقتصادی ایران بود که به نتیجه نرسید و اکنون زمان به نتیجه رسیدن مقاومت مردم ایران است و متغیرهای اقتصادی نشان می‌دهند که روزها و ماه‌های بهتری را در پیش رو خواهیم داشت.

نماینده مجلس ایران: افزایش حقوق ها به گرد تورم نمی ‌رسد - اسپوتنیک ایران
نماینده مجلس ایران: افزایش حقوق ها به گرد تورم نمی ‌رسد

همتی با اشاره به آمارهای تجارت کشور گفت: در حال حاضر صادرات کشور به 26 و نیم میلیارد دلار و واردات به 25 میلیارد دلار رسیده که تراز تجاری یک و نیم میلیارد دلار مثبت است.

رئیس کل بانک مرکزی ایران با بیان اینکه عده‌ای اطلاعات ناقص می‌دهند و می‌گویند بانک مرکزی ارز نمی‌دهد گفت: یک عده کالاهای خود را نگه داشتند به این امید که ارز 40 تا 50 هزار تومان شود سپس ترخیص کنند. اعلام کرده ایم کسانی که کالا، اعتباری وارد کرده اند بیایند تعهد بدهند که کالا را سریع ترخیص کنند تا تضمین چندماهه بدهیم ارزشان را تأمین کنیم. واردات کالا بدون انتقال ارز اصلاً یعنی چه؟ من نمی‌خواهم زیاد توضیح بدهم اما یک میلیارد دلار مجوز ترخیص دادیم اما این اتفاق رخ نداد.

همتی با بیان اینکه بعد از سررسید دستور رئیس جمهور اجازه انتقال ارز برخلاف ضوابط بانک مرکزی را نمی‌دهیم افزود: اجازه نخواهیم داد ارز بابت کالاهایی که در اولویت نیازهای مردم نیستند تحت عنوان واردات بدون انتقال ارز وارد کشور شود. تعهد بانک مرکزی برای ارز 4200 تومانی، هشت میلیارد دلار است و بانک مرکزی به تعهد خود پایبند بوده و تا کنون 7 میلیارد دلار تأمین شده است.

رئیس کل بانک مرکزی ایران با بیان اینکه بیش از یک میلیارد دلار تاییدیه ارز دادیم ولی ترخیص کالا صورت نگرفته است. گفت: بانک مرکزی کالاهای وارداتی اعتباری را به شرط ورود فوری به کشور تأمین ارز می‌کند. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала