آیا تحریم‌های مالی مانع از رسیدن واکسن کرونا به ایران خواهد شد؟

© AP Photo / Ted S. Warrenآیا واکسن کرونا به دست ایران خواهد رسید؟
آیا واکسن کرونا به دست ایران خواهد رسید؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تحریم‌های آمریکا می تواند مانعی برای ایران جهت مشارکت در این برنامه و خریدهای پزشکی مرتبط با آن شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «واشنگتن پست»، اگرچه سخنگوی برنامه واکسن جهانی کواکس گفته است که ایران برای تهیه واکسن معافیت از دولت ایالات متحده دریافت کرده است اما تحلیلگران هشدار می‌دهند که تحریم های مالی مانع ایران برای مشارکت در این برنامه و خریدهای پزشکی مرتبط با آن است.

کواکس (covax) طرحی است که در آن ۷۶کشور ثروتمند جهان متعهد شده‌اند به یک برنامه جهانی واکسن کرونا با هدایت سازمان بهداشت جهانی ملحق شوند. هدف از این برنامه کمک به خرید و توزیع عادلانه واکسن کرونا است.

نمکی: درست است که با دست بسته در اقیانوس تحریم رها شدیم، اما خوب شنا کردیم - اسپوتنیک ایران
نمکی: درست است که با دست بسته در اقیانوس تحریم رها شدیم، اما خوب شنا کردیم

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران هفته گذشته اعلام کرد که تحریم های مالی آمریکا مانع از پرداخت پیش پرداخت اولیه ایران به طرح جهانی واکسن کرونا کواکس می شود.

عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی ایران نیز در این خصوص گفت:« از آنجا که خرید واکسن کرونا (covax) باید از مسیر رسمی سازمان بهداشت جهانی انجام گیرد تاکنون هر طریقی برای پرداخت و انتقال ارز مورد نیاز به خاطر تحریم غیر انسانی دولت آمریکا و ضرورت اخذ مجوز اوفک با مانع مواجه شده است.

در خصوص واکسن کرونا برخی نادانسته یا مغرضانه، سعی در تطهیر اقدامات غیر انسانی آمریکا در تحریم ایران را دارند، و تنها به ادعای دروغین امریکا بر عدم محدودیت بر معاملات دارو تاکید می‌کنند که برای ثبت درحافظه تاریخی باید به برخی نکات اشاره کنم.

اعلام خبر مربوط به توزیع واکسن کرونا توسط برخی کشورهای همسایه بین مردمشان تلخ‌ترین پاسخ به این عده است».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала