کشورهای منطقه در مذاکرات برجام حضور نخواهند داشت

© AP Photo / VAHID SALEMIبرجام
برجام - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چرا عربستان و امارات برای پیوستن به مذاکرات احتمالی ایران با ۱+۵ را مطرح کرده اند؟

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایرنا»، مرتضی رحیمی، سفیر سابق ایران در عمان و یمن اظهار داشت که کشورهای منطقه در مذاکرات برجام حضور نخواهند داشت.

وی در ادامه افزود:« ایران حضور کشورهای منطقه در مذاکرات برجامی را نمی‌پذیرد. تحولات پیرامون ایران در دوره ترامپ به دلیل خروج امریکا از برجام و کمپین فشار حداکثری که با مشارکت کشورهای عربی همپیمان امریکا اتفاق افتاد، در مسیر خواسته‌های این دسته از کشورهای منطقه بود و طبیعی است که با حضور بایدن ممکن است ورق برگردد و برجام بار دیگر احیا شود. بنابراین این نگرانی باعث می‌شود که کشورهای عربی به رهبری عربستان پیشنهاد پیوستن به مذاکراتی را مطرح کنند که احتمال می‌دهند بزودی ممکن است آغاز شود.

توقیف ۵ فروند شناور تجاری متخلف در خلیج فارس - اسپوتنیک ایران
توقیف ۵ فروند شناور تجاری متخلف در خلیج فارس

این پیشنهاد از یک‌سو نشان‌دهنده آغاز مذاکراتی دیگر و دور ماندن آنها از این رویداد دیپلماتیک است و هم نشانه سنگ‌اندازی آنهاست. به‌طور مسلم ایران آمادگی پذیرش چنین اقدامی را نخواهد داشت و حتی اگر مذاکرات هم بدون اما و اگر امریکا و بدون پیش شرطی آغاز شود، حضور کشور دیگری از منطقه باعث ایجاد چالش در روند این گفت‌وگوها خواهد بود. به هر حال علاوه بر اعراب، کشورهای دیگری مانند ژاپن هم خواهان حضور در گفت‌وگوهای احتمالی با ایران هستند اما این تمایل لزوماً نمی‌تواند به تقویت مذاکرات منتهی شود.

یکی از مهم‌ترین وعده‌های رئیس جمهور منتخب امریکا بازگشت به برجام است. توافقی که خروج ترامپ از آن، هم‌پیمانان عربی امریکا را بسیار خشنود کرد و حالا طبیعی است که آنها از همین حالا با نگرانی روند تحولات را رصد کنند و دست به اقداماتی بزنند و خواسته‌هایی را مطرح کنند که وضعیت متزلزل کنونی‌شان را پیچیده‌تر نکند و فشارها را تا اندازه‌ای از روی خود بردارند».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала