درخواست کمک کی‌یف از شرکای بین المللی خود در پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی در ایران

© Photo / IRNAانتشار گزارش اولیه درباره چگونگی سقوط هواپیمای اوکراینی در ایران
انتشار گزارش اولیه درباره چگونگی سقوط هواپیمای اوکراینی  در ایران  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اوکراین از شرکای بین المللی خود برای بدست آوردن شواهدی از سانحه سقوط بوئینگ ۷۳۷-۸۰۰ در ایران کمک خواست.

به گزارش اسپوتنیک، ولادیسلاو کریکلی، وزیر زیر ساخت‌های اوکراین از شرکای بین المللی کشورش خواست تا از تقاضای کی یف مبنی بر تهیه موارد وعده داده شده توسط ایران در خصوص بوئینگ سرنگون شده در نزدیکی تهران حمایت کنند.

حکم مقصران سقوط هواپیمای اوکراینی در ایران - اسپوتنیک ایران
حکم مقصران سقوط هواپیمای اوکراینی در ایران

به گفته کریکلی، اوکراین به طور فعال در تحقیقات فنی در مورد سانحه پرواز MH-17 مشارکت داشته و به طور فعال در تحقیقات مربوط به سانحه پرواز PS752 هواپیمایی بین المللی اوکراین، که توسط ایران انجام می‌شود، مشارکت دارد. وزیر زیر ساخت‌های اوکراین همچنین افزود که کی یف از حمایت کانادا، ایالات متحده آمریکا، فرانسه، هلند، آلمان و سایر کشورها "که دستیابی به نتایج در بررسی‌های سانحه پرواز MH-17 را امکان پذیر نمود"، قدردانی می‌کند.

سرویس مطبوعاتی وزارت زیر ساخت‌های اوکراین به نقل از کریکلی اعلام داشت: اوکراین هنوز موارد و شواهد وعده داده شده توسط ایران در مورد بررسی سقوط هواپیمای پرواز PS752 را دریافت نکرده است. بنابراین، من از شرکایمان می‌خواهم که از تلاش اوکراین برای رسیدن به عدالت حمایت کنند. همه ما علاقه مند به بررسی عینی این پرونده هستیم.

دور دوم مذاکرات در خصوص هواپیمای سرنگون شده بوئینگ هواپیمایی بین المللی اوکراین در ماه اکتبر در ایران برگزار شد. جلسه بعدی در این خصوص قرار بود اواخر نوامبر - اوایل دسامبر برگزار شود. سرویس مطبوعاتی دفتر دادستان کل اوکراین در ماه اکتبر گزارش داد که در جریان مذاکرات در مورد تحقیق درباره سانحه رخ داده، ایران قول داده است که یکی از شواهد مهم را به اوکراین منتقل کند.

هواپیمای بوئینگ ۷۳۷-۸۰۰ شرکت هواپیمایی بین المللی اوکراین که صبح زود در ۸ ژانویه پرواز کرد، کمی پس از پرواز از فرودگاه تهران سقوط کرد. ۱۷۶ نفر سرنشین آن: شهروندان ایران، اوکراین، کانادا، انگلیس، آلمان، سوئد و افغانستان در این پرواز کشته شدند.

ارتش ایران: مجازات عاملین سانحه هواپیمای اوکراینی تا پیش از سالگرد  - اسپوتنیک ایران
ارتش ایران: مجازات عاملین سانحه هواپیمای اوکراینی تا پیش از سالگرد

ارتش ایران در ۱۱ ژانویه گفت که بوئینگ اوکراینی به طور تصادفی سرنگون شد و "خطای انسانی" در این حادثه دخیل است، هواپیما در نزدیکی تأسیسات نظامی ایران پرواز می کرده و به عنوان "هدف دشمن" یعنی موشک کروز اشتباه گرفته شد.

در همان زمان، ایران خاطر نشان كرد كه آنها انتظار حمله از آمریكا را داشتند كه در ارتباط با آن سیستم های پدافند هوایی این كشور در آمادگی كامل جنگی بوده اند.

طبق گزارش سازمان هواپیمایی کشوری ایران درباره سقوط بوئینگ اوکراینی، اواخر ماه ژانویه، مقامات ایرانی گزارش دادند که هواپیما توسط دو موشک زمین به هوا از برد کوتاه از سیستم پدافند هوایی Tor-M1 سرنگون شد.

براساس این گزارش، دو موشک از جهت شمالی به سمت بوئینگ ۷۳۷-۸۰۰ شلیک شده است؛ هواپیما پس از اصابت موشک، به دلیل قرار گرفتن در منطقه مسکونی، به سرعت ارتفاع خود را از دست داد و پس از آن با یک "مانع" در شهربازی برخورد کرد و به زمین افتاد. سپس هواپیما از زمین فوتبال عبور کرد و آتش گرفت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала