افزایش برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی

© AP Photo / Vahid Salemi پارس جنوبی ایران
 پارس جنوبی ایران  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تولید سالانه گاز از میدان مشترک پارس جنوبی رشد ۱۳۹ درصدی نشان داده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایرنا»، افزایش برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی در هفت سال گذشته ۲.۵ برابر شده و این موضوع باعث شده تا مجموع تولید سالانه گاز از این میدان در سال ۹۸ در مقایسه با سال ۹۲، افزایش ۱۳۹ درصدی را تجربه کند.

توسعه میدان مشترک پارس جنوبی در ایران از اویل دهه ۸۰ شمسی آغاز شد. در ابتدا تولید ایران از این میدان ۵۶ میلیون متر مکعب در روز بود و این میزان به تدریج با بهره‌برداری از فازهای مختلف افزایش پیدا کرد.

با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، برای جبران این عقب‌ماندگی در برداشت، ‌ اولویت‌بندی توسعه فازهای پارس جنوبی در دستور کار قرار گرفت و فازهای پارس جنوبی یک به یک وارد مدار شد تا آنجا که حالا و بعد از ۷ سال ظرفیت تولید گاز ایران از پارس جنوبی به ۷۰۰ میلیون متر مکعب در روز رسیده و ۷۵ درصد از گاز مصرفی ایران در حوزه پارس جنوبی تولید شود.

بیژن زنگنه وزیر نفت ایران - اسپوتنیک ایران
زنگنه: بازارها به‌ویژه بازارهای انرژی نباید سیاسی شوند

در ۲۰ سال گذشته برای رسیدن به ظرفیت ۷۰۰ میلیون متر مکعبی تولید گاز از پارس جنوبی در ۲۰ سال گذشته، ۸۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری صورت گرفته است. به لحاظ سرمایه‌گذاری تا پیش از دولت یازدهم، ۵۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در پارس جنوبی انجام شده بود و در هفت سال گذشته نیز ۲۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جدید صورت گرفته است، با این حال از سال ۹۲ به بعد یعنی تنها در ۷ سال، ظرفیت تولید گاز از این میدان ۲.۵ برابر شده است.

همچنین در مورد تولید نیز تا پیش از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، ۲۸۰ میلیون متر مکعب گاز در روز از مخزن مشترک پارس جنوبی تولید می‌شد که این میزان در هفت سال گذشته به ۷۰۰ میلیون متر مکعب رسیده و  ۴۱۸ میلیون متر مکعب در روز به ظرفیت تولید اضافه شده است.

این اقدامات باعث شد تا تولید گاز غنی ایران از میدان مشترک پارس جنوبی که در سال ۹۲،  ۹۶ میلیارد متر مکعب در سال بود، در سال ۹۸ به ۲۳۰ میلیارد متر مکعب برسد. در سال های ۹۲ تا ۹۸، در مجموع حدود ۱.۱ هزار میلیارد متر مکعب گاز از این میدان توسط ایران برداشت شده است.

این اعداد نشان می‌دهد که به طور متوسط سالانه ۱۷ درصد به تولید ایران از میدان مشترک پارس جنوبی افزوده شده و در مجموع تولید ایران از این میدان ۱۵۰ درصد رشد را ثبت کرده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала