امکان بازگشت آمریکا به برجام وجود دارد

© AP Photo / Carolyn Kasterآمریکا: اگر ایران از سرگیری مذاکرات وین را به تعویق بیندازد، به دنبال راه های دیگری خواهیم بود
آمریکا: اگر ایران از سرگیری مذاکرات وین را به تعویق بیندازد، به دنبال راه های دیگری خواهیم بود - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دولت آینده رئیس جمهور منتخب آمریکا بازگشت به برجام را بررسی خواهد کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «وال استریت ژورنال»، دولت آینده رئیس جمهور منتخب آمریکا بازگشت به برجام را بررسی خواهد کرد. جیک سالیوان که جو بایدن، او را به سمت دستیار رئیس جمهور در امور امنیت ملی منصوب کرده است اظهار داشت که دولت جدید آمریکا در مذاکرات با تهران در باره مسائل گسترده تر شرکت خواهد کرد.

وی در ادامه افزود:«به نظر من، این کاری شدنی و قابل دسترسی است». به عقیده او بازگشت آمریکا به  برجام و لغو تحریم اقتصادی که دولت دونالد ترامپ علیه ایران وضع کرد، اساسی برای «مذاکرات آینده» در باره موضوعات گسترده تری را فراهم خواهد کرد.

فکر بازگشت آمریکا به برجام خواب را از چشمان هیلی ربود - اسپوتنیک ایران
فکر بازگشت آمریکا به برجام خواب را از چشمان هیلی ربود

وی در رابطه با رقابت اقتصادی در جهان گفت:« ما از فرمول گذشته توسعه اقتصادی بهره خواهیم گرفت که رشد و توسعه ریشه ای بخش خصوصی و فناوری نو در کشور را تأمین خواهد کرد. از اینرو معیار بنیادی، سیاست اقتصادی جهانی خواهد بود که بر ایجاد شغل و افزایش دستمزد استوار خواهد بود.

مناسبات اسرائیل و اعراب نیز باید عادی شود. ما امیدواریم که بتوان عادی سازی مناسبات اسرائیل و کشورهای عربی تعمیق شده و گسترش یابد».

هشتم ماه مه سال 2018 ، دونالد ترامپ ، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند.  آمریکا تلاش می کند دیگر کشورها نیز ایران را تحریم کنند.

قطعنامه 2231 ، تصویب شده در سال 2015 ، شامل مکانیزمی برای تجدید خودکار تحریم های سازمان ملل علیه ایران در صورت عدم انجام تعهدات این کشور طبق برجام است. این مکانیسم از سال 2015 به مدت 10 سال اعتبار دارد. این قطعنامه پیش بینی می کند که اگر در این دوره هرگونه تخلف جدی از طرف ایران صورت بگیرد، کشور تنها در صورت تصویب قطعنامه مربوطه در شورای امنیت سازمان ملل قادر به جلوگیری از تمدید تحریم ها خواهد بود. اگر حداقل یکی از اعضای دائم شورای امنیت با تصویب چنین قطعنامه ای مخالفت کند، تحریم ها به طور خودکار ظرف 30 روز تمدید می شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала