گزارش و تحلیل

ده میلیارد بار سریعتر: مسابقه کوانتومی چین و آمریکا

CC BY-SA 4.0 / Alena Medvedeva/SberCloud / Christofari (cropped image)ابر رایانه
ابر رایانه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تحلیلگران موج جدید خصومت آمریكا و چین را با ترس واشنگتن از عقب ماندن در مسابقه فناوری با پكن توضیح می دهند.

اسپوتنیک به نقل از بلومبرگ می نویسد: دانشمندان چینی ادعا می کنند، رایانه ای کوانتومی ساخته اند که قادر به انجام برخی محاسبات تقریباً 100 تریلیون برابر سریعتر از پیشرفته ترین ابر رایانه جهان است. این اولین نقطه عطف مهم چین در توسعه این حوزه فناوری است.

به گزارش خبرگزاری دولتی چین شینهوا، با استناد به مطالب تحقیقاتی منتشر شده در مجله ساینس، دانشمندان نمونه اولیه رایانه کوانتومی ساخته اند، که قادر به شناسایی حداکثر 76 پروتون از طریق نمونه گیری بوزون گاوسی است که الگوریتم شبیه سازی استاندارد است. این سرعت چند برابر سریعتر از ابر رایانه های موجود است.

این دستاورد مزایایی را در محاسبات رایانه ای فراهم می کند که به آنها برتری کوانتومی گفته می شود. واقعیت امر در این است که هیچ رایانه ی معمولی نمی تواند همان کار را در یک مدت زمان معقول انجام دهد. طبق تحقیقات ، با برتری در الگوریتم ها و سخت افزار نمی توان این برتری را از بین برد.

ظهور قاتل جنگنده اف - 35 در روسیه - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
ظهور قاتل جنگنده اف - 35 در روسیه

رایانه های کوانتومی هنوز در مراحل ابتدایی قرار دارند، اما آنها را به عنوان کلیدی برای افزایش چشمگیر سرعت پردازش داده ها و عملکرد رایانه می دانند. محاسبات کوانتومی امکان شبیه سازی سیستم های بزرگ را فراهم می کند و به پیشرفت های جدید در فیزیک ، شیمی و سایر زمینه های دانش کمک خواهد کرد. دانشمندان چینی برای تامین برتری در این زمینه با شرکت های بزرگ آمریکایی مانند Alphabet ، Google ، Amazon ، و Microsoft در حال رقابت هستند و این رقابت به جبهه بعدی مسابقه فناوری شامل ایالات متحده و چین تبدیل شده است.

سال گذشته، گوگل ادعای برتری کوانتومی کرد و از ایجاد رایانه ای با توانایی انجام چنان محاسباتی در طول 200 ثانیه که سریعترین رایانه های موجود در جهان آن را در حدود 10 هزار سال انجام خواهند داد، خبر داد. به گفته شینهوا ، دانشمندان چینی می گویند نمونه اولیه جدید آنها قادر به محاسبه 10 میلیارد برابر سریعتر از نمونه اولیه گوگل است.

دولت شی جین پینگ با هدف پیشرفت های بزرگ در این زمینه در حال ساخت آزمایشگاه ملی 10 میلیارد دلاری انفورماتیک کوانتوم است. دولت ترامپ امسال یک میلیارد دلار به تحقیقات هوش مصنوعی تخصیص داده و در تلاش است تا دستاوردهای سال 2019 گوگل را به دستاورد خود نسبت دهد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала