حمدوک از روابط با تل‌آویو، مساله فلسطین و سد النهضه گفت

© AP Photo / Abdalla Hamdokعبدالله حمدوک نخست وزیر سودان
عبدالله حمدوک نخست وزیر سودان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نخست وزیر دولت انتقالی سودان بیان داشت: صلح، تلاش روی بازگرداندن آوارگان و ایجاد فضای مناسب برای بازگرداندن شان به کشور و تحقق امنیت و ثبات و تولید مهم ترین اولویت دولت است.

به گزارش اسپوتنیک، عبدالله حمدوک نخست وزیر انتقالی سودان در مصاحبه با روزنامه الشروق مصر گفت: صلح در سودان از مهمترین اولویت ‌های من است و از این رو بر روند صلح تاکید می ‌کنم.

آوارگان در میان مرز اتیوپی و سودان - اسپوتنیک ایران
فقر و آوارگی در مرز میان اتیوپی و سودان

حمدوک اشاره کرد: مسائل بسیار مهمی باید شفاف سازی شوند که مهمترین آنها تامین مالی روند صلح، تلاش روی بازگرداندن آوارگان و ایجاد فضای مناسب برای بازگرداندن شان به کشور و تحقق امنیت و ثبات و تولید است.

نخست ‌وزیر دولت انتقالی سودان به این روزنامه گفت، کشورش نیاز به حدود ۷.۵ میلیارد دلار طی ۱۰ سال دارد که معادل ۷۵۰ میلیون دلار در سال است تا نیازهای روند صلح از جمله توسعه مناطق متاثر از جنگ را فراهم کند.

حمدوک درباره توافقنامه عادی سازی روابط با اسرائیل تصریح کرد: اهداف انقلاب دسامبر، عالی هستند و منشور آزادی و تغییر و اولویت ‌های دولت انتقالی روابط بین‌ المللی متعادل را ایجاد کرد.

نخست وزیر انتقالی سودان ادامه داد: از این رو مسئولیت ما ایجاد روابط مستقل با تمام کشورهای جهان است و همکاری در تمام زمینه‌ ها در عین حال تحقق صلح و امنیت منطقه ‌ای و جهانی است.

وی تصریح داشت: دوست داریم بر موضع ثابت خود در خصوص مساله فلسطین و حق فلسطینی‌ ها در ایجاد کشور مستقل ‌شان تاکید کنیم.

حمدوک درباره تصمیم آمریکا در حذف نام سودان از لیست کشورهای ناظر تروریسم تاکید کرد: این مساله دستاوردی بزرگ برای کشور است و این شروعی برای خروج ما از انزوایی ۳۰ ساله است و ما ملت سودان در تروریسم دستی نداشتیم اما سیاست ‌های نظام سابق مسبب آن بود.

نخست وزیر دولت انتقالی درباره سد النهضه تاکید کرد: موضع ما درباره سد النهضه روشن است و برای حل اختلافات و دستیابی به توافقی که به سه کشور حق استفاده از رودها و آب به عنوان حق طبیعی را بدهد، اختلافات را تایید می ‌کنیم.

نخست وزیر انتقالی سودان خاطر نشان شد: روی ۹۰ درصد مسائل مطرح شده توافق کردیم و بقیه مسائل نیاز به مذاکره و تصمیمات سیاسی دارند و ما به حل اختلافات باقی مانده و نیز متن مذاکره ‌ای که چند روز پیش در خارطوم انجام شد، اطمینان داریم.

حمدوک اشاره کرد: روابط با برادران مصری به لحاظ تاریخی، جغرافیا، منافع مشترک بین دو ملت ویژگی ‌های خود را دارد و دو کشور مسیر زیادی در همکاری پیموده‌ اند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала