گزارش و تحلیل

احتمال جبهه گیری مستقیم آمریکا علیه ایران در یمن

© AP Photo / Doug Millsاحتمال جبهه گیری مستقیم آمریکا علیه ایران در یمن
احتمال جبهه گیری مستقیم آمریکا علیه ایران در یمن - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دونالد ترامپ در آخرین روزهای استیلای خود بر کاخ سفید دستور خروج نیروهای نظامی کشورش از سومالی را صادر کرده است.

اسپوتنیک - در حال حاضر 800 تا 1000 نیروی نظامی ارتش ایالات متحده در سومالی مستقر هستند که بر اساس فرمان ترامپ، این کشور را ترک خواهند کرد. نیروهای نظامی آمریکایی حاضر در سومالی از بخش‌های نیروی زمینی، نیروی دریایی، تفنگداران دریایی، نیروی هوایی و نیروهای عملیات ویژه موسوم به SOF هستند که احتمالا نیروی هوایی برای پشتیبانی نیروهای اتحادیه آفریقا تا زمانی که نیروهای اتحادیه آفریقا در سومالی مستقر باشند حضور خواهند داشت. نیروی دریایی اما مقصد دیگری را پی خواهد گرفت، مقصد بعدی آنها احتمالا جیبوتی خواهد بود، پایگاه لمونیر، جایی در نزدیکی یمن!

ترامپ دستور خروج نیروهای آمریکایی از سومالی را صادر کرد - اسپوتنیک ایران
ترامپ دستور خروج نیروهای آمریکایی از سومالی را صادر کرد

دو هدف در پس این اقدام ایالات متحده نهفته است:

اول، جلوگیری از نفوذ بیشتر چین در جیبوتی. پکن از سال 2017 اقدام به تاسیس پایگاه در جیبوتی کرد که به نخستین پایگاه نظامی برون مرزی این کشور تبدیل شد.

دوم، تمرکز بر تحرکات نظامی در خاک یمن با محوریت باب المندب.

باب المندب علاوه بر اهمیت فراوان در زمینه ترانزیت و اقتصاد، در زمینه نظامی نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و حضور نظامی بیش از 10 کشور در این منطقه و احداث پایگاه در کشورهای جیبوتی، سومالی و اریتره نشان دهنده درک اهمیت آن از سوی بازیگران عرصه بین المللی می باشد. مهمترین عامل متغیر در باب المندب نیز، نبرد یمن است. نبردی که از سال 2015 با تجاوز نظامی عربستان سعودی در حمایت از عبدربه منصور هادی آغاز و با گسترش گروه‌های تروریستی انصار الشریعه (القاعده یمن) و ولایت یمن (داعش) در استان‌های یمن جنوبی ادامه پیدا کرد. این نبرد که شکل مذهبی به خود گرفت پس از گذشت زمان به نبرد نیابتی عربستان و ایران تبدیل شد.

هم اکنون اما ظاهرا ایالات متحده نیز قصد ورود کامل به این نبرد نیابتی را دارد. ماموران آژانس اطلاعات مرکزی ایالات متحده موسوم به سیا که در ماه‌های اخیر در تلاش برای رایزنی با فرماندهان انصارالله بوده و در این زمینه موفقیتی حاصل نکردند، اکنون نوع برخورد خود با حوثی‌های یمن را تغییر داده‌اند و آنها را تحت فشار گذاشته‌اند تا به تقابل با جمهوری اسلامی ایران بپردازند.

رابرت سی اوبراین مشاور امنیت ملی دولت ترامپ در نوامبر سال جاری در جریان سفر به فیلیپین عنوان کرد گزینه فاصله گرفتن از ایران پیش روی انصارالله یمن قرار دارد و در غیر این صورت نام این گروه از سوی ایالات متحده در فهرست گروه‌های تروریستی قرار خواهد گرفت. فشار بی‌سابقه‌ای که ترامپ در روزهای پایانی حکومت خود در کاخ سفید در قبال مردم یمن اعمال کرده است.

هدف سفر کوشنر به عربستان و قطر چیست؟ - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
هدف سفر کوشنر به عربستان و قطر چیست؟

یکی از اهداف اصلی دونالد ترامپ در دوره ریاست جمهوری خود، به انزوا کشاندن و ایجاد چالش برای جمهوری اسلامی ایران بوده و این تصمیم نیز پیش از آنکه در راستای استیلای عربستان بر یمن و بیرون کشاندن سعودی‌ها از باتلاق خود ساخته یمن باشد، با نیت فشار بر ایران و گروه‌های همسو با این کشور اتخاد شده است.

حال انتقال نیروهای نظامی مستقر در سومالی به جیبوتی، تمرکز بر نبرد یمن و فشار بر جمهوری اسلامی ایران و انصارالله یمن می‌تواند خبر از اتفاقات مهمی دهد.

با توجه به روحیات آنارشیسم ترامپ و عدم برخورداری وی از مشاوران باتجربه یعنی دختر و دامادش که احتمالا تنها راه جبران شکست در حمله موشکی ایران به پایگاه عین الاسد را نبرد رو در رو می‌دانند، ماجراجویی تازه ترامپ ممکن است منجر به نبرد مستقیم میان ایالات متحده و جمهوری اسلامی ایران شود، نبردی که تبعات آن نه به اندازه مدت باقیمانده از حضور ترامپ در کاخ سفید، بلکه تا مدت‌ها بعد نیز گریبان ایالات متحده و متحدان منطقه‌ای اش را خواهد گرفت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала