دبیرکل سازمان ملل خواستار ادامه مذاکرات برای حل کامل مسئله قره‌باغ شد

© Sputnik / Maksim Blinov /  مراجعه به بانک تصاویر دبیرکل سازمان ملل خواستار ادامه مذاکرات برای حل مسئله قره‌باغ شد
دبیرکل سازمان ملل خواستار ادامه مذاکرات  برای حل مسئله قره‌باغ شد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار ازسرگیری مذاکرات بر سر منطقه مورد مناقشه قره‌باغ شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از شفقنا ؛ پس از میانجیگری روسیه و آتش بس میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار آغاز دوباره گفتگوها بر سر یک مصالحه دائمی در منطقه قره‌باغ شد.

این در حالی است که براساس طرح روسیه، ارمنستان از بخشی از خاک اشغالی قره باغ خارج شده است.

گوترش از باکو و ایروان خواسته در چارچوب گروه مینسک شروع به مذاکره کنند و این بار به یک توافق دائمی برسند. وی از همه بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی خواسته با سازمان ملل برای کمک‌های انساندوستانه و اطمینان از آتش بس همکاری کنند.

معنای قطعنامه سنای فرانسه در مورد قره باغ توضیح داده شد  - اسپوتنیک ایران
معنای قطعنامه سنای فرانسه در مورد قره باغ توضیح داده شد

فرانسه، روسیه و آمریکا روز پنجشنبه در یک بیانیه مشترک خواستار ازسرگیری مذاکرات بر سر آینده نهایی قره باغ شده بودند اما با رای سنای فرانسه مبنی بر استقلال قره باغ، جمهوری آذربایجان خواستار کنار گذاشتن فرانسه از گروه مینسک شده است.

امروز نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان از توافق در خصوص اجرای اصل "همه با همه" هنگام تبادل اسیران جنگی با جمهوری آذربایجان در منطقه درگیری قره باغ خبر داد.

10 نوامبر ، روسیه ، آذربایجان و ارمنستان توافق نامه آتش بس در قره باغ را امضا کردند. بر اساس آن ، سربازان آذربایجانی و ارمنی درگیری ها را متوقف کرده ، در مواضع خود باقی مانده و اسیران را تبادل می کنند. ارمنستان همچنین باید مناطق کلباجار ، لاچین و آغدام را به باکو بازگردد.

نیروهای پاسدار صلح روسیه در منطقه درگیری قره باغ مستقرشده اند . گروه نیروهای پاسدار صلح روسیه که یگان های تیپ موتوریزه شماره  15 منطقه نظامی مرکزی اساس آنرا تشکیل می دهد ، شامل 1960 نفر پرسنل نظامی ، 90 نفربر زرهی  ، 380 دستگاه خودرو و تجهیزات ویژه است.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала