گزارش و تحلیل

ژاپن قصد دارد تا هفتمین عضو برجام باشد

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / ژاپن قصد دارد تا هفتمین عضو برجام باشد
ژاپن قصد دارد تا هفتمین عضو برجام باشد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کارشناس: اکنون در واقع مفهوم عضویت در برجام تا حدی از بین رفته است بدلیل اینکه عضو اصلی در برجام نیست و ایران با یک تحریم های مواجه شده است که بقیه اعضا نتوانستند در این تحریم ها به ایران کمکی کنند.

کوئنی میاکه، مشاور ویژه یوشیهید سوگا، نخست وزیر ژاپن، و مدیر موسسه سیاست خارجی ژاپن، در مقاله ای برای ژاپن تایمز گفت که ژاپن باید هفتمین عضو برجام شود. وی تصریح کرد: من طرفدار پیوستن ژاپن به مذاکرات هسته ای آینده با ایران هستم و شاید به مذاکره مجدد در توافق موجود کمک کنم که نیاز به نظارت و کنترل بین المللی بیشتری خواهد داشت.

ژاپن یکی از شریک های تجاری کلیدی ایران است. سال گذشته شينزو آبه نخست وزير وقت به ديدار رهبر ايران رفت که در چندین سال گذشته هيچ رهبر غربی ديگری با او مذاکره نکرده بود.

ایران در منطقه آزاد و باز هند و اقیانوس آرام قرار دارد که منافعی برای ژاپن در این منطقه موجود است. ژاپن ممکن است عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد نباشد، اما همچنان گزینه مناسبی برای تبدیل شدن به هفتمین شرکت کننده در مذاکرات هسته ای با هدف تثبیت منطقه خلیج فارس است.

ظریف: برخی برای از بین بردن جو لغو تحریم ها تلاش می کنند - اسپوتنیک ایران
ظریف: برخی برای از بین بردن جو لغو تحریم ها تلاش می کنند

در مورد امکان عضویت ژاپن به عنوان هفتمین کشور برجام با محسن شریعتی نیا، کارشناس ایرانی مسائل ارتباط متقابل ایران و چین مرکز تحقیقات استراتژیک و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران به گفتگو نشستیم.

آیا ایران و شش کشور دیگر در شرایط فعلی از عضویت ژاپن در برجام بهره مند می شوند؟

ژاپن علیرغم آنکه عضو برجام نیست اما در سال های اخیر تلاش های بسیاری برای احیای آن انجام داد. این تلاش ها نمادی از بازگشت تدریجی ژاپن به سیاست بین الملل و به غرب آسیا به عنوان قدرتی متعارف است.

اما برجام توافقی دو-چندجانبه است بدان معنا که ایران و ایالات متحده دو عضو کلیدی آن هستند و در غیاب این دو توافق عملا بی معنا می شود.با خروج آمریکا توافق تا حد زیادی بی معنا شد. ایران به توافق متعهد ماند اما بهره ای نبرد.

امروز احساس سرخوردگی گسترده ای در ایران در مورد نتایج این توافق وجود دارد. بنابراین مسئله کلیدی چگونگی بازگشت آمریکا به این توافق است تا این توافق معنادار شود. پیوستن کشورهای دیگر همچون عربستان، امارات و ژاپن موضوعی است که پس از آن می تواند مورد توجه قرار گیرد. ژاپن منافع مشترک مهمی با ایران دارد و در صورت درگیر شدن در این توافق بیش از اروپایی ها که روابط پیچیده و پرتعارضی با ایران دارند می تواند به پایداری این توافق در دوره پس از بازگشت احتمالی آمریکا کمک کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала