آلمان خواستار توافق هسته‌ای گسترده‌تری با ایران شد

© AFP 2023 / Odd Andersenآلمان خواستار توافق هسته‌ای گسترده‌تری با ایران شد
آلمان خواستار توافق هسته‌ای گسترده‌تری با ایران شد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزیر خارجه آلمان گفت که این کشور به دنبال یک توافق هسته‌ای گسترده‌تر با ایران به جای توافق فعلی است.

به گزارش اسپوتنیک، هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان گفت: آلمان به دنبال یک جایگزین و توافق هسته‌ای گسترده‌تر با ایران است که به ادعای او توافق فعلی دیگر کافی نیست. 

ابراز نگرانی آلمان نسبت به پیامدهای ترور دانشمند هسته‌ای ایران - اسپوتنیک ایران
ابراز نگرانی آلمان نسبت به پیامدهای ترور دانشمند هسته‌ای ایران

وزیر امور خارجه آلمان در مصاحبه با مجله آلمانی اشپیگل اظهار داشت: ما شاهد آن بودیم که راهبرد فشار حداکثری آمریکا به نتیجه نرسیده و بالعکس در هیچ زمینه ای با ایران پیشرفتی حاصل نشده است. در شرایطی که آمریکا با این توافق مخالفت می کند و رفتارهایی از جمله اعمال تحریم علیه ایران و یا تهدید شرکت های اروپایی که در ایران تجارت می کنند، شاهد آن هستیم که توافق هسته ای نتایج بسیار کمی به همراه داشته است.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا برگزاری مذاکرات آمریکا و ایران در پی ترور دانشمند هسته ای ایران امکان ناپدیر شده، گفت، صرف نظر از این موضوع نیز بازگشت به توافق پیشین فراهم نبود.

هایکو ماس افزود: در این صورت به "توافق هسته ای پلاس" نیاز داریم. ما از ایران انتظار داریم که هیچ سلاح هسته ای و هیچ برنامه موشک بالستیکی که کل منطقه را دچار تهدید کند، نداشته باشد. علاوه بر این، ایران باید نقش دیگری در منطقه ایفا کند. ما به این توافق نیاز داریم، به این جهت که به ایران اعتماد نداریم. ما و همکاران فرانسوی و انگلیسی پیشتر نیز نظر مشترک خود در این باره را ابراز کرده ایم.

وزیر امور خارجه آلمان با اشاره به اینکه تضعیف فشار تحریم های اقتصادی آمریکا علیه ایران می تواند سیگنال روشنی باشد، افزود: هر دو طرف باید انعطاف بیشتری در قبال یکدیگر نشان دهند. زمان محدود است، چرا که سال آینده انتخابات ریاست جمهوری ایران برگزار می شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала