دبیر کل اتحادیه عرب: ایران از مداخلات خود در امور کشورهای عربی دست بردارد

© AFP 2023 / Fethi Belaidدبیر کل اتحادیه عرب: ایران از مداخلات خود در امور کشورهای عربی دست بردارد
دبیر کل اتحادیه عرب: ایران از مداخلات خود در امور کشورهای عربی دست بردارد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دبیرکل اتحادیه عرب در گفت‌وگو با روزنامه «العرب» اتهاماتی را علیه ایران اعلام و از تهران خواست مداخلات خود در امور کشورهای عربی را متوقف کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از العالم ، احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب در این گفت‌وگو با روزنامه لندنی «العرب» به بحث درباره برخی از تحولات منطقه پرداخت.

وی گفت، دلیل اصلی عدم رسیدن به صلح فراگیر ادامه اشغالگری اسرائیل  است نه چیز دیگر. پایان اشغالگری و تشکیل کشور فلسطین گامی است که می‌تواند صلح فراگیر را در تمام سطوح به ارمغان بیاورد. از جمله اهداف نزدیکی‌های اخیر میان برخی کشورهای عربی و رژیم اسرائیل باید تحقق این هدف باشد.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران
ایران: اخلال گران در حضور مستشاری ایران در سوریه پاسخ کوبنده می گیرند

ابوالغیط در پاسخ به این اظهارنظر روزنامه العرب که مداخله برخی نظامی مستقیم و غیرمستقیم برخی طرف‌ها در بحران سوریه، این مساله را پیچیده کرده، مدعی شد: قوای سه‌گانه موجود در منطقه یعنی ایران، ترکیه و اسرائیل اهداف و منافعی دارند که در دهه اخیر تلاش کرده‌اند آن را در این منطقه عربی تحقق ببخشند.

وی در ادامه ادعاهای خود گفت: شاهد نوعی بی پروایی سیاسی از جانب ایران و ترکیه هستیم... برخی فکر می‌کنند که مقابله ما به عنوان عرب‌ها با مداخلات و سیاست‌های ایرانی و ترکی بدین معناست که رفتار اسرائیل را می‌پذیریم؛ این اشتباه است، روابط عربی-اسرائیلی هر چند در برخی سطوح مشخص بهبود داشته باشد از نظر من تا زمانی که اشغالگری اسرائیل در اراضی فلسطینی و عربی ادامه دارد به دور از پذیرش فراگیر است.

ابوالغیط در خصوص پیروزی «جو بایدن» در انتخابات آمریکا گفت: اتحادیه عرب ابدا به دولت آمریکا بر اساس احزاب (دموکرات و جمهوری خواه) نگاه نمی‌کند، عرب‌ها روابط خود با روسای جمهور از هر دو حزب دارند؛ آنچه برای ما مهم است دیدگاه‌ها و روش آن در تعامل با امور است.

دبیرکل اتحادیه عرب ادامه داد: اما در خصوص ایران آنچه برای ما عرب‌ها در درجه اول مهم است، این است که از سیاست قلدری منطقه‌ای خود که بیش از یک دهه است آن را در پیش گرفته، دست بردارد، مداخلات خود در امور کشورهای عربی را متوقف کند، به حمایت از شبه نظامیان و گروه‌های مسلح و خرابکار پایان دهد و گمان می‌کنم که دولت آینده آمریکا خطرناک بودن این سیاست‌های تهران را بخوبی می‌فهمد، سیاست‌هایی که همه آنها در تضاد با پرونده هسته‌ای با پیچیدگی‌هایی متعدد آن است.

وی در خصوص بحران لیبی هم گفت، تحرکات سیاسی و دیپلماتیک گسترده‌ای برای حل این بحران در جریان است و راه‌‌حل سیاسی در این زمینه باید لیبیایی-لیبیایی باشد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала