گزارش و تحلیل

تجربه شخصی من از واکسن روسی کرونا؛ واقعیت یا پروپاگاندای غرب

© Sputnik / Marina Al-Sha'lanتجربه شخصی من از واکسن روسی کرونا؛ واقعیت یا پروپاگاندای غرب
تجربه شخصی من از واکسن روسی کرونا؛ واقعیت یا پروپاگاندای غرب - اسپوتنیک ایران
اشتراک
واکسیناسیون گسترده پزشکان و معلمان روسی علیه بیماری کرونا ویروس مطابق با حکم رئیس جمهور روسیه هفته آینده آغاز می شود، اما کارمندان خبرگزاری اسپوتنیک این فرصت را داشتند که داوطلب شوند و جز نخستین افرادی باشند که اولین واکسن روسی Sputnik V را زودتر تزریق کنند و و من این تجربه تزریق واکسن را احساس کردم و حتی لحظه ای از انتخاب خود پشیمان نیستم.

اسپوتنیک - بیش از یک سال است که کل جهان با یک معضل مشترک دست به گریبان هستند، "ویروس شوم کووید "19 که شیوه زندگی، رفتار ، تفکر ما را کاملاً تغییر داده و حداقل 1.49 میلیون نفر جمعیت جهان را کاهش داده است. این رقم معادل جمعیت کل یک کشور، به عنوان مثال، بحرین است. در روسیه تاکنون 41.053 هزار نفر جان خود را در اثر ابتلا به ویروس کرونا از دست داده اند. و این ویروس می تواند چه تعداد جان های دیگر را به کام مرگ بکشاند، زیرا دانشمندان پزشکی ما تلاش علمی خود را در جستجوی راهی برای کمک به مردم در جهت مصونیت در برابر کرونا متوقف نکردند، آنها امیدوارند که با شجاعت بیشتری با این ویروس مبارزه کنند و فرصتی برای زندگی بدون ترس به ما بدهند.

پوتین دستور داد هفته آینده واکسیناسیون علیه کرونا در روسیه آغاز شود + ویدئو - اسپوتنیک ایران
پوتین دستور داد هفته آینده واکسیناسیون علیه کرونا در روسیه آغاز شود + ویدئو

پزشکان روسی در این امر موفق شدند، در ماه اوت اولین واکسن جهان علیه ویروس کرونا به نام اسپوتنیک وی ثبت شد.

چرا من تصمیم گرفتم که داوطلب بشوم و واکسن ضد کرونای روسی "اسپوتنیک وی" را تزریق کنم؟

در خانواده من، بیشتر افراد پزشک یا کارمند مراقبت های بهداشتی هستند. و حتی من یک بار با اصرار والدینم برای دکتر شدن تصمیمم را گرفته بودم. بنابراین، از کودکی و در همان سالها به گونه ای دانش پزشکی به من رسید. من هیچگاه از درد، رفتن به دندانپزشک، تزریق و از جمله واکسیناسیون نمی ترسم. کتابها و مجلات پزشکی برای من از همان اوایل کودکی موردی آشنا بود. در خانواده ای پر از افرادی با تحصیلات پزشکی حضور داشتم، والدین من این عادت را داشتند که به ویژه از کودکی به دنبال سلامتی من باشند. بنابراین، به دلیل برخی علائم بهداشتی، من هر ساله واکسن آنفلوانزا می زدم و به طور دوره ای طبق تقویم پزشکی مصوب وزارت بهداشت فدراسیون روسیه، علیه سایر بیماری ها نیز خود را واکسینه می کردم. من هم تجربه مثبت داشتم و هم تجربه منفی. و در اینجا نمی توان به صراحت گفت که واکسن روسی بهتر بوده و واکسن دیگری بدتر است. این مقایسه درست نیست. هر فرد مکانیسم بیولوژیکی منحصر به فرد خود را دارد، از جمله تاثیر یک دارو بر افراد متفاوت است.

واکسن دو ناقلی  در برابر ویروس کرونا - اسپوتنیک ایران
داده نمایی
اسپوتنیک V: اولین واکسن ثبت شده کووید-۱۹ + داده نمایی

یادم می آید، یک بار، بعد از یک عمل جراحی دشوار ، پزشکان یک داروی مسکن قوی برای من توصیه کردند که توسط سازمان بهداشت جهانی توصیه می شود، که به 90  درصد بیماران کمک می کند، اما این داروی تایید شده به سادگی به من أصلا کمکی نکرد. درد متوقف نشد و مسکن های دیگری به تسکین درد من کمک کرد.

بنابراین، به نظر من، وضعیت کنونی در خصوص این واکسن، مشابه این ماجرا است: این واکسن به فردی کمک می کند تا آنتی بادی در بدنش ایجاد شود، اما به سادگی در بدن کسی دیگری ریشه نمی دواند. خوب ، زیرا واکنش بدن برای هر شخص متفاوت است.

بدون شک، در ماه های اول ، وقتی میزان آلودگی و ویروس کرونا در مسکو در حال افزایش بود، من در خانه نشستم و ترسیده بودم. تنها این امید بود که برای هر بیماری راه درمانی یافت شود.

من به ویژه از اخبار ایران شوکه شدم - برخی از افرادی که بیش از یک بار با آنها مصاحبه کاری کرده بودم در حال مرگ بودند. و در میان دوستان نزدیک ، همه اعضای خانواده ، از کودکان تا مادربزرگ ها به ویروس کرونا مبتلا شده بودند. بیماری آنها بسیار دشوار بود ، در آن زمان حتی دارویی هم نبود که کمک کند و آنها در آستانه مرگ بودند. و حتی بعد از اینکه بدن هنوز قادر به غلبه بر این ویروس بود و در برخی از آنها اندام های تنفسی آسیب دیده ، مشکلات جدید سلامتی ظاهر شده و مشکلات قلبی آغاز شده است.

Посмотреть эту публикацию в Instagram

Публикация от Sputnik Iran (@sputnik_ir)

علاوه بر این، به دلیل محدودیت های سفر و خطر بالای آلوده شدن به ویروس کرونا در وسایل حمل و نقل عمومی ، من نیز تقریباً یک سال است که پدر و مادر مسن خود را در شهر دیگر ندیده ام. همه اینها من را بر آن داشت تا به محض فرصتی ایجاد شود قطعاً واکسن ضد کرونا را تزریق کنم. فقط برای اینکه نفس راحتی بکشم و از خانواده ام نیز بتوانم در برابر انتقال محافظت کنم ، سرانجام می توانم پس از تزریق واکسن آنها را ببینم.

و من اعتقاد داشتم که دانشمندان پزشکی ما، نه به دلیل منافع شخص یا روابط عمومی یا پارتی اقدام به ساختن واکسن نمودند، این تلاش ها به دلیل میهن پرستی صادقانه ، اخلاق بالا، علاقه و نوع دوستی این دانشمندان است.

بنابراین، تردید غربی ها مبنی بر اینکه واکسن های روسی نمی توانند موثر و با کیفیت باشند، زیرا منحصراً در موسسات دولتی با بودجه بسیار ناچیز دولتی تولید می شوند، برای من دلیل قانع کننده ای نبود و من را از تصمیم برای واکسیناسیون منصرف نکردند.

برعکس، دقیقا به این دلیل که در فدراسیون روسیه (همانند ایران و تعدادی دیگر از کشورها) چنین خط تولیدی مانند تولید واکسن تحت کنترل موسسات علمی با سابقه طولانی است که سخت ترین کنترل دولتی بر روی آنها انجام می شود و آنها در ابتدا با هدف نجات جان مردم فعالیت می کنند، نه به دنبال ایجاد سرمایه هنگفت هستند. تمام این موارد من را بر آن داشت که این کار را انجام دهم.

در کجا و چگونه واکسن اسپوتنیک وی به من تزریق شد؟

چند روز قبل از واکسیناسیون، داوطلبان آژانس خبری اسپوتنیک در روسیه دستورالعمل های اطلاعاتی در مورد آنچه را که می توان قبل از واکسیناسیون انجام داد یا نمی توان انجام داد، و همچنین اطلاعاتی در مورد موارد منع تزریق برای برخی افراد را دریافت کردند. به عنوان مثال، واکسیناسیون افرادی که در یک سال گذشته دچار سندرم حاد کرونر یا سکته مغزی شده اند یا افرادی قبلاً به کووید 19 مبتلا شده اند و علائم سرماخوردگی دارند، کاملاً ممنوع است. خوب، شما قطعاً باید در این صورت از واکسیناسیه شدن امتناع کنید. اگر اعتیاد به مصرف الکل دارید، از تزریق واکسن کرونا اجتناب بورزید.

© Sputnik / Marina Al-Sha'lanواکسن روسی کرونا «اسپوتنیک وی» به خبرنگار داوطلب بخش فارسی تزریق می شود
تجربه شخصی من از واکسن روسی کرونا؛ واقعیت یا پروپاگاندای غرب - اسپوتنیک ایران
واکسن روسی کرونا «اسپوتنیک وی» به خبرنگار داوطلب بخش فارسی تزریق می شود

وقتی من و همکارانم در زمان تعیین شده به کلینیک شماره 3 شهری در مرکز مسکو رسیدیم، یک پرسشنامه مستند در اختیار ما قرار گرفت. و سپس دکتر یک معاینه دقیق انجام داد ، و اطلاعات مربوط به سلامتی من را برای موارد منع مصرف واکسن جمع آوری کرد. سپس وی با جزئیات بیشتری در مورد عوارض جانبی احتمالی و نحوه واکنش بدن پس از واکسیناسیون صحبت کرد. این دستورالعمل ها همچنین در یک یادداشت ویژه شرکت کنندگان در واکسن کووید 19 نیز جمع آوری می شد.

بنابراین توصیه می شود بعد از واکسیناسیون استراحت و فعالیت بدنی کاهش یابد - به مدت 3 روز حداقل از ورزش های سنگین ، آهسته دویدن و همچنین سونا ، استخرها و حمام های روسی صرف نظر کنید. محل تزریق را به مدت 24 ساعت خیس نکنید. اما ورزش صبحگاهی و ورزش درمانی را منع نکردند. همچنین سعی کنید از استراحت و خواب کافی در این روزها غافل نشوید.

در پاسخ به سوال من در مورد تغذیه، دکتر جداگانه توصیه کرد که این روزها رژیم غذایی سالم را رعایت کنید و بیش از حد از غذاهایی که می توانند باعث آلرژی یا فشار خون شوند استفاده نکنم. حتما مایعات بیشتری بنوشید: آب ، آب میوه های تازه ، نوشیدنی میوه ای ، کمپوت و چای سبز را بیشتر بنوشم، از قهوه و چای سیاه قوی خودداری کنید.

واکسن اسپوتنیک وی خود در شرایط خاص دمایی ذخیره می شود: منفی 18 درجه سلسیوس بهترین درجه حرارت برای نگهداری این واکسن است. بر این اساس، یخ زدایی دارو و رساندن آن به دمای اتاق مدتی طول می کشد و پس از باز کردن بطری ، واکسن باید کاملاً در عرض یک ساعت استفاده شود. هر بطری حاوی 3 میلی لیتر ماده فعال برای 5 دوز است، بنابراین ما به نوبت واکسن را در یک گروه 5 نفره دریافت کردیم. هر فرد حدود 0.5 میلی لیتر دارو دریافت می کد.

© Sputnik / Marina Al-Sha'lanاولین واکسن روسی علیه ویروس کرونا به نام اسپوتنیک وی
تجربه شخصی من از واکسن روسی کرونا؛ واقعیت یا پروپاگاندای غرب - اسپوتنیک ایران
اولین واکسن روسی علیه ویروس کرونا به نام اسپوتنیک وی

در پایان، یک گواهی ویژه با اطلاعات کامل در مورد تاریخ ، زمان و نام دارو نوشته می شود. همچنین برگه ای وجود دارد که در صورت بروز علائم خاص، آن علائم یادداشت می شود.

بعد از 3 هفته، دوز دوم واکسن اسپوتنیک وی باید تزریق شود.

© Sputnik / Marina Al-Sha'lan تقدیم گواهی ویژه به خبرنگار بخش فارسی اسپوتنیک با اطلاعات کامل در مورد تاریخ ، زمان و نام واکسن روسی کرونا
تجربه شخصی من از واکسن روسی کرونا؛ واقعیت یا پروپاگاندای غرب - اسپوتنیک ایران
تقدیم گواهی ویژه به خبرنگار بخش فارسی اسپوتنیک با اطلاعات کامل در مورد تاریخ ، زمان و نام واکسن روسی کرونا

پس از تزریق واکسن، ضروری است که 30-40 دقیقه در مرکز درمانی بمانید تا پزشکان بتوانند وضعیت شما را کنترل کنند. حال من خوب بود: سرگیجه ، شل شدگی عضلات، حالت تهوع، استفراغ ، درد یا بی حالی نداشتم. اما من پشت فرمان ننشستم و با وسیله حمل و نقل عمومی به منزل بازگشتم.

یک توصیه کوچک دیگر از طرف من: شما نباید واکسن را با معده خالی یا پر تزریق کنید. یکی از علائم جانبی مشکوک حالت تهوع یا استفراغ است.

احساسات من بعد از واکسیناسیون

در طی چند ساعت پس از واکسیناسیون، یک افزایش کمی حالت پر انرژی بودن در من ظاهر شد، گویی که آدرنالین در بدن من افزایش یافته است. اما نه برای مدت طولانی. بعد از یک ساعت دیگر ، مثل یک جلسه رفلکسولوژی ، احساس آرامش در خون خود داشتم. خیلی دلم می خواست بخوابم. فشار خونم را گرفتم. همه چیز طبیعی بود ، اما نبض کمی افزایش یافته بود. و نه چیزی بیشتر.

در زمان نگارش این مقاله، در روز دوم پس از واکسیناسیون ، علائم زیر ظاهر شد: در صبح کمی افزایش دمای بدن تا 37.7 درجه ، که قابل قبول است، کمی ضعف عضلانی جزئی و لرزهای جزئی وجود دارد. اما خیلی زود دمای بدن بدون مصرف هیچ دارویی کاملاً به خودی خود به حالت طبیعی بازگشت. در واقع، شرایط مشابهی که من گاهی اوقات پس از واکسیناسیون های دیگر در بدن من بروز می کرد: از آنفلوانزا، کزاز یا هپاتیت. بنابراین من فکر می کنم اینها یک علامت ها قابل قبول است - بدن مکانیسم مبارزه و تولید آنتی بادی را انجام می دهد.

امیدوارم شرایط من نیز پایدار باشد و در جهت بدتر تغییر نکند و در نهایت نتیجه مطلوب خود را بگیرم.

من قطعاً بعد از مرحله دوم واکسیناسیون علیه کووید 19 در مورد تغییرات بیشتر  سلامتی خود خواهم نوشت.

خوب، در پایان با تشکر فراوان از مدیریت آژانس خبرگزاری اسپوتنیک برای فرصت دریافت واکسن، و از پزشکان مان بسیار سپاسگزارم و سر تعظیم فرو می آوزم، ما به شما ایمان داریم!

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала