پایان احتمالی اختلافات قطر و عربستان

© Fotolia / Peyman Kaiediنقشه جغرافیایی خاورمیانه
نقشه جغرافیایی  خاورمیانه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
منابع خبری آمریکا از توافق قریب الوقوع عربستان و قطر بر سر پایان اختلافاتشان با وساطت دولت ترامپ خبر می دهند.

به گزارش اسپوتنیک، عربستان سعودی و قطر در آستانه انعقاد توافق اولیه در راستای حل و فصل اختلافات بین دو کشور با وساطت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا هستند.

بازگشایی مرز هوایی مراقبت شده برای قطر - اسپوتنیک ایران
تلاش آمریکا برای تغییر مسیر پروازهای قطر از آسمان ایران

خبرگزاری بلومبرگ از مذاکراتی که دولت دونالد ترامپ مجری آن است خبر می دهد که عربستان سعودی و قطر به توافق اولیه برای حل و فصل اختلافات بین دو کشور نزدیک شده اند.

بلومبرگ به نقل از منابع آگاه گزارش داد که تلاش ها برای حل اختلافات دو طرف شامل بازگشایی حریم هوایی عربستان به روی هواپیماها و پروازهای قطری است تا از این طریق، میلیون‌ها دلار درآمد غیر نفتی ایران قطع شود.

این خبرگزاری خاطرنشان می کند که این توافق اولیه شامل سه کشور عربی دیگر یعنی امارات متحده عربی، بحرین و مصر که در سال 2017 با قطر قطع ارتباط کردند، نمی شود.

گفته می شود که امارات متحده عربی برخلاف عربستان خیلی تمایلی به از سرگیری روابط با قطر ندارد و ترجیح می دهد که روابط با اسرائیل را برقرار و از تشدید تنش با ایران بپرهیزد.

عربستان سعودی، امارات، مصر و بحرین در پنجم ژوئن 2017 اندکی بعد از اولین سفر رسمی دونالد ترامپ به منطقه و دیدارش با سران این کشورها، قطر را به حمایت از تروریسم متهم و روابط دیپلماتیک با این کشور را قطع و با بستن مرزهای زمینی و هوایی، عملا قطر را محاصره کردند.

این چهار کشور عربی برای عادی شدن روابط با دوحه، خواستار قطع رابطه با ایران و اخراج نظامیان ترکیه از قطر و تعطیلی شبکه الجزیره شده‌اند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала