گزارش و تحلیل

شروط ایران برای پذیرش بازگشت آمریکا به برجام

اشتراک
برخی مشاوران آقای جو بایدن رییس جمهوری منتخب ایالات متحده والبته جسته گریخته خود وی هم از تمایل برای بازگشت به برجام و شرط و شروطی برای بازگشت به برجام صحبت می کنند، برخی کشورهای اروپایی هم از این نظر استقبال کرده اند، اما واقعیت امر این است که طبق عرف حقوقی بازگشت آمریکا به برجام مشروط به محقق شدن خواسته های ایران می باشد نه دیگران.

به قول مصطلح عامیانه برجام خانه خاله نیست که آمریکا هر وقت بخواهد از آن خارج شود و دوباره به آن برگردد.

بر کسی پوشیده نیست که اصل ماجرای توافق هسته ای توافقی میان ایران و ایالات متحده بود که پس از چانه زنی های طولانی میان ایرانی ها و آمریکایی ها (آقای دکتر محمد جواد ظریف و آقای جان کری به عنوان وزرای امور خارجه دو کشور) به دست آمد.

پنج کشور دیگر حاضر در برجام به انضمام اتحادیه اروپا همه به عنوان ضامن تعهدات طرفین در برجام حضور داشتند و علاوه بر آن ایران خواستار مصوب شدن برجام به عنوان قطعنامه 2231 شورای امنیت شد تا وجهه قانون بین المللی بودن نیز به آن اضافه شود، که البته همه اینها هم منجر به آن نشد تا آمریکا پایبند تعهدات اش باشد و حالا نیاز است که آمریکایی ها تضمین های معتبر تری به ایرانی ها ارائه دهند.

ایالات متحده با خروج از برجام و زیر پا گذاشتن مصوبه 2231 شورای امنیت در واقع چند تخلف حقوقی انجام داده که بر اساس آن باید مجازات بشود نه اینکه تشویق بشود و بخواهد شرط و شروطی برای بازگشت به برجام بگذارد و به قول معروف برای دیگران دلبری هم بکند.

بازگشت ایالات متحده به برجام هیچ اهمیتی برای ایران ندارد و صرفا فقط دست این کشور برای اعمال فشارهای فرا قانونی بر علیه ایران را باز می کند و به این دلیل به نظر می آید ایرانی ها به هیچ وجه فعلا علاقه ای به بازگشت آمریکا به برجام ندارند.

نقوی حسینی: من به عنوان مخالف برجام معتقدم ایران اکنون بر جنازه ی برجام هم باید ایستادگی کند - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
نقوی حسینی: من به عنوان مخالف برجام معتقدم ایران اکنون بر جنازه ی برجام هم باید ایستادگی کند

آنچه برای ایرانی ها مهم است این می باشد که به قول معروف آمریکایی ها اول برادری خود را ثابت کنند و آقای بایدن اول ثابت کند که آمریکا در دوران بعد از بایدن با آمریکا در دوران قبل از بایدن متفاوت است و آمریکا قرار نیست اشتباهات قبلی خود را تکرار کند.

همچنین بایدن باید برای ایرانی ها و جهان ثابت کند که آمریکا کشور معتبری است و اعتبار از دست رفته این کشور در زمینه اجرای تعهدات بین المللی اش را باز گرداند.

به این ترتیب می توان گفت اولین اقدام آقای بایدن باید این باشد که در بدو ورود به کاخ سفید، روز اول نشستن پشت میز، فعلا حسن نیت خود را به اثبات برساند و با صدور یک فرمان اجرایی همه فرمان های اجرایی آقای ترامپ را لغو کند، همچنین همه تحریم ها را از بالا سر مردم ایران بردارد، نه به صورت مدت دار سه ماهه یا شش ماهه یا ... بلکه به صورت دائم (طبق قطعنامه 2231 شورای امنیت).

بازی اینکه برخی از این تحریمها توسط کنگره تصویب شده و نیاز به لغو آن توسط کنگره است را نیز در نیاورد، چون همه می دانند رییس جمهوری آمریکا با یک فرمان اجرایی می تواند اجرای این تحریم ها را تا بی نهایت معلق کند و بعد طرحی برای لغو این تحریم ها به کنگره ببرد، پس هرگونه بهانه تراشی یعنی نشان دادن سوء نیت.

همچنین باید کنگره آمریکا برجام را آنگونه که هست در کنگره به تصویب برساند و آن را به قانونی تبدیل کند که بعدها هیچ رییس جمهوری ای نتواند زیر آن بزند وگرنه چه فایده دارد که بایدن به برجام برگردد و بعد دو روز دیگر خودش یا رییس جمهوری دیگری از آن خارج شود؟

همچنین بایدن باید تضمین های لازم در باره اینکه آمریکا دیگر کارهای قبلی خود در زمینه عدم اجرای تعهدات و توافقنامه های بین المللی چه با ایران چه با دیگر کشورهای جهان و یا مجامع بین المللی را ارائه دهد و همه را قانع کند که از این پس دیگر هیچ رئیس جمهوری دیگری در آمریکا نمی تواند بیاید و تعهدات رئیس جمهوری قبلی را زیر پا بگذارد.

مضاف بر همه اینها بایدن باید کاری کند که همه خلف عهد های رییس جمهوری فعلی آمریکا نسبت به برجام و فشارهایی که مردم ایران متحمل شده اند جبران گردد.

کشورهای اروپایی برای نجات برجام تلاش می کنند - اسپوتنیک ایران
کشورهای اروپایی برای نجات برجام تلاش می کنند

آنوقت ممکن است ایرانی ها قبول کنند که آمریکا به برجام برگردد و بدیهی است که همانگونه که قبلا ایرانی ها ثابت کردند، ایرانی ها پایبند تعهدات خود می باشند و آنها را انجام می دهند، اما نه بیشتر از آن تعهدات.

بدیهی است هیچ کشوری در جهان قبول نمی کند که در باره برنامه های دفاعی اش با هیچ احدی مذاکره انجام دهد واگر آمریکایی ها فروش تسلیحات خود به منطقه و تهدیداتشان بر علیه ایران را کاهش دهند آنوقت شاید ایرانی ها لزومی نبینند که در زمینه تولید تسلیحات دفاعی بیشتر هزینه کنند در غیر این صورت هر حکومتی بخواهد بحث در باره برنامه های دفاعی کشور را بپذیرد در تاریخ نزد مردم به عنوان خیانتکار از آن نام برده خواهد شد و بدیهی است هیچ حکومتی در ایران قبول نخواهد کرد نام خود را در تاریخ اینگونه ثبت کند.

در باره بحث نفوذ ایران در منطقه هم آمریکایی ها باید توجه داشته باشند که ایران به صورت تاریخی از این نفوذ برخوردار بوده و هست و خواهد بود و امکان ندارد بتوان نفوذ ایران را با یک توافق و یا قرارداد کاهش داد، شما نمی توانید به مردم بگویید فلانی را باید دوست داشته باشید و فلانی را حق ندارید دوست داشته باشید.

پس به نظر می آید اگر دولت آقای بایدن واقعا به دنبال حل اختلافات و رفع تنش در منطقه خاورمیانه است، و خود آقای بایدن هم شناخت خوبی از منطقه خاورمیانه دارد، بهتر است کلا بحث برنامه های دفاعی ایران و نفوذ ایران در منطقه را اصلا پیش نکشند، حتی اگر همه خواسته های ایران برای بازگشت به برجام را هم محقق کردند، چون این ماجرا جزو محالات است ومی تواند مجددا همه چیز را پیچیده کند.

مگر اینکه بایدن هم به دنبال ادامه سیاست لابی های آمریکایی جهت تضعیف ایران جهت اشغال آن باشد که اصرار بر مذاکره بر برنامه های دفاعی و نفوذ ایران در منطقه چنین چیزی را برای ایرانی ها تداعی خواهد کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала