سقف معافیت مالیاتی حقوق کارکنان در ایران تعیین شد

© AFP 2023 / Atta Kenareسقف معافیت مالیاتی حقوق کارکنان در ایران تعیین شد
سقف معافیت مالیاتی حقوق کارکنان در ایران تعیین شد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سقف معافیت مالیاتی موضوع ماده ۸۴ قانون مالیات های مستقیم در لایحه بودجه ۱۴۰۰ ایران ، سالانه مبلغ ۴۸ میلیون تومان یعنی ماهانه ۴ میلیون تومان پیش بینی شده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری مهر، نرخ مالیات بر کل درآمد کارکنان دولتی و غیردولتی در  ایران اعم از حقوق و مزایا و کارانه مازاد بر مبلغ مذکور تا یک و نیم برابر آن مشمول مالیات سالانه ۱۰ درصد و نسبت به مازاد یک نیم برابر تا دو و نیم برابر آن مشمول مالیات سالانه ۱۵ درصد و نسبت به مازاد دو و نیم برابر تا چهار برابر آن مشمول مالیات سالانه ۲۰ درصد و نسبت به مازاد چهار برابر مشمول مالیات ۲۵ درصد است.

میزان معافیت مالیات سالانه مستغلات اشخاص فاقد درآمد موضوع ماده ۵۷ قانون مالیات‌های مستقیم و مالیات بر درآمد مشاغل موضوع ماده ۱۰۱ قانون مالیات‌های مستقیم، سالانه به مبلغ ۳۶۰ میلیون ریال تعیین می‌شود.

 پول ایران  - اسپوتنیک ایران
چگونه می‌توان پرداخت مالیات را عادلانه کرد؟

به گزارش مهر، ماده ۸۴ قانون مالیات‌های مستقیم به این شرح است: تا میزان یکصد و پنجاه برابر حداقل حقوق مبنای جدول حقوق موضوع ماده (۱) قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت - مصوب ۱۳۷۰- درآمد سالانه مشمول مالیات حقوق کلیه حقوق‌بگیران از جمله کارگران مشمول قانون کار، از یک یا چند منبع، از پرداخت مالیات معاف می‌شود.

همچنین ماده ۵۷ قانون مالیات‌های مستقیم به این شرح است: در مورد شخص حقیقی که هیچ گونه درآمدی ندارد تا میزان معافیت مالیاتی درآمد حقوق موضوع ماده (۸۴) این قانون از درآمد مشمول مالیات سالانه مستغلات از مالیات معاف و مازاد طبق مقررات این فصل مشمول مالیات می‌باشد. مشمولان این ماده باید اظهارنامه مخصوصی طبق نمونه‌ای که از طرف سازمان امور مالیاتی کشور تهیه خواهد شد به اداره امور مالیاتی محل وقوع ملک تسلیم و اعلام نمایند که هیچ گونه درآمد دیگری ندارند. اداره امور مالیاتی مربوط باید خلاصه مندرجات اظهارنامه مودی را به اداره امور مالیاتی محل سکونت مودی ارسال دارد و در صورتی‌که ثابت شود اظهارنامه مودی خلاف واقع است مالیات متعلق به اضافه یک برابر آن به عنوان جریمه وصول خواهد شد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала