گزارش و تحلیل

ردپای سعودی در پرونده ترور پدر برنامه هسته‌ ای نظامی ایران

© AP Photo / Hassan Ammarردپای سعودی در پرونده ترور پدر برنامه هسته‌ ای نظامی ایران
ردپای سعودی در پرونده ترور پدر برنامه هسته‌ ای نظامی ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
این عربستان سعودی باید سر جای خودش بنشیند، در روزهای اول حضور ولیعهد جوان سعودی محمد بن سلمان در مصاحبه ای جنجالی اعلام کرد: ما تصمیم گرفته ایم که مستقیما با ایران رو در رو شویم و ما با ایران نه مذاکره می کنیم نه کنار می آییم و نه آشتی می کنیم.

اسپوتنیک - محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران بیان داشت: توطئه اسرائیل، ایالات متحده و عربستان سعودی با ترور محسن فخری زاده فیزیکدان هسته ای پایان یافت.

سرویس مطبوعاتی دولت ایران نقل کرد: سفرهای فوری مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا به منطقه، نشست سه جانبه در عربستان سعودی و اظهارات بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، همه حاکی از توطئه ای است که متأسفانه جمعه منجر به حمله تروریستی و مرگ یکی از برجسته ترین نمایندگان کشور شد.

در این رابطه خبرنگار اسپوتنیک با سید هادی افقهی کارشناس مسائل خاورمیانه و کشورهای عربی، به مصاحبه نشست و پرسش هایی را مطرح کرد.

نقش سعودی ها در این حمله تروریستی دقیقاً چه می تواند باشد؟ یعنی چه نقشی وجود دارد؟

عربستان به ترور دانشمند هسته ای ایران واکنش نشان داد
 - اسپوتنیک ایران
عربستان به ترور دانشمند هسته ای ایران واکنش نشان داد

عربستان سعودی از بدو انقلاب اسلامی ایران تاکنون در تمام دشمنی هایی که آمریکا و رژیم صهیونیستی بر ایران اعمال کردند، شریک است و هیچ زمانی این دشمنی نه در قول و نه در فعل متوقف نشد، آخرین دشمنی را می توان در مسئله ترور ناجوانمردانه شهید بزرگوار دکتر محسن فخری زاده دید که عربستان در این جنایت مشارکت مستقیم داشته است.

در طول جنگ تحمیلی بیشترین پشتیبانی و مشوق صدام معدوم عربستان سعودی بود، در منطقه ما امروز بیشترین حامی تروریسم داعشی و غیر داعشی و القاعده عربستان سعودی است؛ امروز در قتل عام یمن، عربستان سعودی امارات و دیگر کشورهای هم پیمانانشان مشارکت دارند؛ در شمال آفریقا در کشورهای سودان و لیبی، عربستان در حال جنگ افروزی است.

بنابراین نقش سعودی، نقشی مخرب منطقه ای است و یکی از بزرگترین رقبای خودش را جمهوری اسلامی ایران می داند و تا به کنون از هیچ تلاشی برای ضربه زدن به ایران فروگذاری نکرده است و ضربات عربستان سعودی و عملیات مخرب و تروریستی این کشور در یک بُعد منحصر نمی شود، مثلا چندین بار عربستان سعودی در سازمان نفتی اوپک، به محض دریافت دستورات از آمریکا مبنی بر کاهش قیمت نفت، با افزایش میزان صادرات نفتی خود هم می خواست به ایران آسیب برساند و هم به خود آسیب می رساند.

محسن فخری زاده، دانشمند هسته ای ایران - اسپوتنیک ایران
افشای دلایل احتمالی ترور دانشمند هسته ای ایران

عربستان سعودی در تمامی زمینه ها هم در بخش اطلاعات و امنیت هم در داخل کشور هم از منافقین و گروه مجاهدین خلق که در این عملیات مستقیما شرکت داشتند حمایت می کند، از رضا پهلوی پسر شاه که در آمریکا بسر می برد حمایت های مالی می کند، شبکه های ماهواره ای چون منوتو، ایران اینترنشنال و ... تغذیه می کند، علمای وهابی را متاسفانه به جان ملت های مسلمان منطقه می اندازد.

این عربستان سعودی باید سر جای خودش بنشیند، در روزهای اول حضور ولیعهد جوان سعودی محمد بن سلمان در مصاحبه ای جنجالی اعلام کرد: ما تصمیم گرفته ایم که مستقیما با ایران رو در رو شویم و ما با ایران نه مذاکره می کنیم نه کنار می آییم و نه آشتی می کنیم. علنا وی اعلام جنگ کرد! این مسائلی که در پیرامون ما رخ می دهد چیز جدیدی نیست اما تصمیم بر این گرفته شد که یکبار برای همیشه عربستان سعودی را بر جایش بنشانیم.

در همین حادثه تروریستی جنایتکارانه، تمامی کشورهای خلیج فارس جز عربستان سعودی این عملیات تروریستی را محکوم کردند؛ اطلاعات محرمانه دقیق و موثقی از نشست سه گانه پمپئو، نتانیاهو و بن سلمان ما در دست داریم که تصمیم بر آتش کشیدن منطقه گرفتند و حداکثر فشار را تا زمانی که ترامپ در قدرت است در دقیقه نود تا جاییکه می توانند منطقه را به آتش بکشند، تا مبادا جو بایدن به پرونده هسهت ای ایران برگردد و روابط را با ایران بهبود ببخشد.

سعید خطیب ‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران - اسپوتنیک ایران
دولت و حاکمیت ایران به ظن پاسخ نمی دهد

لذا آنها می خواهند زمین سوخته ای در منطقه را به بایدن تحویل دهند و با مشکلات عدیده رئیس جمهور منتخب آمریکا را روبرو سازند.

بنابراین عدله کافی وجود دارد که عربستان سعودی نه فقط بر جنایت های ایران بر تمام جنایت های منطقه، چون فلسطین دست دارد، برای مثال در روز روشن اجازه می دهند هواپیماهای اسرائیلی از فضای عربستان برای پرواز به امارات و بحرین عبور کنند، پس به ظاهر میگویند ما حامی مردم فلسطین هستیم ولی در عمل می بینیم دست عربستان در دست رژیم صهیونیستی است.

حتی یکی از خواسته های وزیر امور خارجه آمریکا از ولیعهد سعودی در نشست اخیر در شهر نیوم عربستان، مبحث اعلام عادی سازی روابط با اسرائیل بود. عادی سازی روابط عربستان را منطقه تحمل نخواهد کرد و اینها باید در رفتار و برخوردشان تجدید نظر جدی کنند یا اینکه چوبش را خواهند خورد.

عربستان در یمن، در منطقه و حتی در داخل خاندان سعودی نیز درگیری های جدی است.

جو بایدن نیز معلوم نیست دست عربستان سعودی را در جنایات منطقه باز بگذارد.

آیا در پرونده فخری زاده از پادشاهی عربستان سعودی شکایت خواهد شد؟

محسن فخری زاده، فیزیکدان هسته‌ای ایران - اسپوتنیک ایران
نامه ایران به سازمان ملل در ارتباط با ترور دانشمند هسته ای

با اشاره به فرمایش و دستور آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب، که فرمودند: باید پاسخ هوشمند و دردناکی به این جنایت داده شود.

این اولین باری است که رهبر ایران چنین واژه ای را بکار می برند، در موردهای پیشین می گفتند پاسخ دندان شکن یا دردناک داده خواهد شد؛ اما بکارگیری واژه هوشمند این معادله و سازوکار پاسخ را پیچیده تر می کند؛ اکنون پارلمان ایران وارد عمل شده است و غنی سازی را به ۲۰ درصد رساند و نقش تحرکات گروه بازرسان را محدود کردند که این اولین پاسخ به این حادثه است.

پاسخ دوم: جناب دکتر ظریف به رئیس جمهور ایران گفتند، که ما در محافل بین المللی در دادگاه های جرائم بین المللی شکایت می کنیم، چرا که دکتر فخری زاده دانشمندی بوده که مورد احترام محافل علمی جهان بوده و جز ۵۰ شخصیت اثرگذار در جهان معرفی شده است و بنابراین شخص عادی نبوده و به این سادگی ها هم جمهوری اسلامی گذشت نخواهد کرد.

اما جمهوری اسلامی به این بسنده نخواهد کرد؛ تمام نیروهای جمهوری اسلامی چه در سطح امنیتی چه در سطح نظامی چه در سطح منطقه ای با محور مقاومت در حال رایزنی هستند تا بهترین و دردناک ترین پاسخ را به اسرائیل دهند تا اسرائیل توبه کند و دست از چنین جنایاتی بکشد بگذارند که منطقه روی آرامش ببیند و هر کاری که اسرائیل خواست کند بداند که برایش گران تمام می شود.

دانشمند و شخصیت مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران - اسپوتنیک ایران
داده نمایی
شخصیت‌های هسته‌ای ترور شده ایران - داده نمایی

دشمنان می گویند که ایران نمی زند، نزده و اقدامی نکرده، چرا ایران زده، منتهی آنها خودشان رسما اعلام نمی کند که کی کجا و چه کسی یا چه چیزی را زده است! اگر خودشان مایل هستند می توانند رسما اعلام کنند، مثلا چطور مامور موساد در خیابان تل آویو جسدش پیدا شد، یا فلان مکان منفجر شد یا برقش قطع شد یا اختلال در شبکه های آبرسانی ایجاد شد، خودشان می توانند بگویند ما نیازی به اعلام نداریم.

بنابراین قطعا جمهوری اسلامی از ظرفیت های حقوقی و قانونی و انجام شکایت در دادگاه های بین المللی استفاده خواهد کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала