تولید ۵۰ میلیون دوز واکسن دکتر شاهین تا یک ماه آینده

© Photo / Twitter account of IDT Biologika واکسن کرونا
 واکسن کرونا  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
این واکسن ایمنی ۹۰ درصدی در بدن در برابر این ویروس ایجاد می‌کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایسنا»، بر اساس اعلام جهانی، کارآزمایی‎های بالینی واکسن دکتر شاهین در فاز انسانی بر روی ۴۳ هزارداوطلب، انجام و اثربخشی این واکسن مشاهده شده است و از آنجایی که این واکسن ایمنی ۹۰ درصدی در بدن در برابر این ویروس ایجاد می‌کند، از این رو رعایت پروتکل‌های بهداشتی به عنوان یک اصل پیشگیرانه باید مورد توجه قرار گیرد، ضمن آنکه همه واکسن‌ها مانند واکسن ضد کرونا در بدن به صورت ۱۰۰ درصدی ایمنی ایجاد نخواهد کرد.

دو سال قبل اوگور شاهین، در کنفرانسی در برلین در پیش‌بینی شجاعانه و خطاب به شماری از کارشناسان بیماری‌های عفونی اعلام کرد که در صورت وقوع همه‌گیری عالم‌گیر، شرکت وی می‌تواند با بهره از فناوری آر ان ای پیام‌رسان یا ام آر ان ای(mRNA) به سرعت واکسنی علیه آن تولید کند. در آن زمان شاهین و شرکت بایوان تک (BioNTech) خارج از فضای استارت‌آپ­‌های اروپا چندان شناخته شده نبودند؛ شرکتی که شاهین و همسرش، اوزلم تورچی، برای یافتن درمان سرطان در شهر «ماینز» آلمان تاسیس کردند ولی تا آن زمان محصولی به بازار ارائه نداده بود ضمن آنکه خبری هم از پاندمی کرونا نبود.

واکسن فایزر پیش از تأیید به نقاط مختلف در جهان ارسال می شود - اسپوتنیک ایران
واکسن فایزر پیش از تأیید به نقاط مختلف در جهان ارسال می شود

با شیوع جهانی کرونا، اعلام شد واکسن توسعه‌یافته توسط شاهین و گروه تحقیقاتی‌اش بیش از ۹۰  درصد در جلوگیری از ابتلا به این بیماری موثر بوده است. این دستاورد مهم، شاهین را پیشگام عرصه پیشگیری از این بیماری کرد. وی در مصاحبه‌ای اعلام کرد که این واکسن می‌تواند آغازی بر پایان کرونا باشد.

دکتر محمد حسین نیکنام عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی در این رابطه گفت:« برای اینکه واکسن‌ها چنین کارکردی داشته باشند، از روش های مختلف از جمله از ویروس زنده عامل بیماری‌زا استفاده می‌شود که در این صورت با تضعیف آن ویروس، اقدام به تولید واکسن خواهد شد.

روش دیگر تولید واکسیناسیون،  آر. ان.‌ای پیام رسان (RNA messanger) است. در این روش بجای استفاده از ویروس زنده و یا کشته شده،از RNA ای که آنتی ژن خاص عامل بیماری‌زا را تولید می‌کند، استفاده می‌شود. مزیت این روش این است که خطر بیماری‌زایی ناخواسته ناشی از واکسن از بین می‌رود.

ولی اگر از Messenger RNA که آنتی ژن را تولید می‌کند، استفاده شود، سیستم ایمنی بدن ما بر علیه آن آنتی ژن، بطور اختصاصی تحریک شده و پاسخ محافظتی را ایجاد خواهد کرد.

اوگور شاهین (پزشک ایمنی‌شناس آلمانی ترک‌ تبار و بنیانگذار شرکت بیوتکنولوژی «بایو ان تک» ) در کشور آلمان، در این واکسن از mRNA  ها بهره برد. بنیانگذار شرکت بایو ان تک دکتر شاهین است که در سال ۲۰۱۹ موفق به کسب جایزه مصطفی برای تولید واکسن ضدسرطان و ارزیابی‌های بالینی واکسن‌های بر پایه آر ان ای‌های پیام رسان شده است.

ارائه ۴ واکسن کرونای ایرانی به سازمان جهانی بهداشت - اسپوتنیک ایران
۴ واکسن کرونای ایرانی به سازمان جهانی بهداشت ارائه شد

بر اساس  اعلام شرکت‌های تولید کننده، تا پایان سال میلادی جاری (تا یک ماه آینده) ۵۰ میلیون دوز از این واکسن تولید خواهد شد. از آنجایی که باید دو دوز برای هر فرد تزریق شود، لذا این میزان تولید برای ۲۵ میلیون نفر پاسخگو است.

بر اساس اعلام این شرکت قرار است در سال آینده میلادی بیش از ۱.۳ میلیارد دوز از واکسن ضد کرونا تولید شود. ولی تا اینکه این واکسن در اختیار اکثریت مردم قرار گیرد راه درازی در پیش است و باید به مقدار زیاد تولید شود و از آنجایی که پاندمی کووید-۱۹ یک مشکل جهانی است، از این رو دسترسی همگانی به این واکسن زمانبر است.

برای دسترسی همگان به واکسن ضد کرونا بین ۹ ماه تا یک سال زمان نیاز است تا این واکسن در سطح  جهانی در دسترس قرار گیرد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала