انواع حساب بانکی را بشناسید

© Flickr / Ivar Husevåg Døskelandانواع حساب بانکی را بشناسید
انواع حساب بانکی را بشناسید - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پیش از پاسخ به سوالات متداول کاربران در زمینه انواع وام های بانکی در این مقاله، بهتر است ابتدا به معرفی انواع حساب بانکی بپردازیم.

بسیاری از کاربران به هنگام افتتاح حساب یا دریافت مشاوره در مورد اینکه نوع حساب بایستی قرض الحسنه یا حساب سرمایه گذاری باشد به دلیل عدم آگاهی در مورد انواع حساب بانکی و تفاوت بین آنها دچار مشکل می شوند.

پس بهتر است ابتدا مطالبی در مورد انواع حساب بانکی را به صورت مختصر و مفید ارائه دهیم.

انواع حساب بانکی

در حالت کلی انواع حساب بانکی را می توان به دو نوع حساب بانکی قرض الحسنه و سرمایه گذاری دسته بندی کرد که در یک تعریف ساده حساب های قرض الحسنه حساب هایی هستند که بانک به آنها سودی پرداخت نمی کند و حساب های سرمایه گذاری حساب هایی هستند که به آنها سود تعلق می گیرد.

انواع حساب بانکی- حساب قرض الحسنه

همانطور که در بالا نیز به آن اشاره شد حساب قرض الحسنه حسابی است که به آن سود تعلق نمی گیرد. این نوع از انواع حساب بانکی خود به دو نوع حساب قرض الحسنه جاری و حساب قرض الحسنه پس انداز تقسیم می شود.

انواع حساب بانکی- حساب قرض الحسنه جاری

افتتاح حساب قرض الحسنه جاری شرایط خاصی دارد و با افتتاح این حساب به شخص دارنده حساب، دسته چک تعلق می گیرد. از جمله شرایط لازم جهت افتتاح حساب قرض الحسنه جاری این است که شخص دارنده حساب یا بایستی کارمند باشد یا صاحب شرکت یا دارنده جواز کسب باشد و یا دلیل محکمی برای داشتن و استفاده کردن از دسته چک داشته باشد. البته برداشت از این حساب تنها توسط صدور چک انجام نمی شود و می توان از طریق کارت نیز اقدام به برداشت وجه از آن کرد.

انواع حساب بانکی- حساب قرض الحسنه پس انداز

اگر در مورد حساب هایی که به آنها جوایز بانکی تعلق میگیرد چیزی شنیده باشید، باید بدانید که این حسابها همان حسابهای قرض الحسنه پس انداز هستند. این حساب ها در قرعه کشی های بانکی شرکت داده می شوند و غالبا مشتریان بانکی پول کمی برای افتتاح این حساب ها در نظر می گیرند.

انواع حساب بانکی- حساب سرمایه گذاری

همانطور که در بالا گفته شد حساب های سرمایه گذاری در یک تعریف ساده حساب هایی هستند که بانک در ازای آنها به سپرده گذار سود پرداخت می کند. این نوع از انواع حساب بانکی نیز به دو نوع حساب سرمایه گذاری کوتاه مدت و مدت دار تقسیم می شود.

انواع حساب بانکی- حساب سرمایه گذاری کوتاه مدت

در این نوع از انواع حساب سرمایه گذاری سود سپرده به صورت روزشمار محاسبه و به سپرده گذار تعلق می گیرد. در حساب سرمایه گذاری از نوع کوتاه مدت اساس محاسبه سود به صورت روزانه، مینیمم مقدار مبلغ موجود در حساب است. به عنوان مثال در نظر داشته باشید که اگر در حساب سرمایه گذاری کوتاه مدت یک شخص در یک روز و تاریخ مشخص یک میلیون تومان وجود داشته و باشد و در آن روز شخص مورد نظر 2 میلیون تومان به حساب خود واریز و سپس 2 و نیم میلیون تومان برداشت از حساب داشته باشد، اساس محاسبه سود برای حساب او در آن روز 500 هزار تومان یعنی معادل مینیمم مقدار موجودی حساب، خواهد بود.

اما شاید فکر کنید که سود حساب سرمایه گذاری کوتاه مدت که به صورت روزشمار محاسبه می شود، به صورت روزانه نیز پرداخت می شود! خیر این طور نیست و سود حساب سرمایه گذاری کوتاه مدت به صورت ماهیانه به حساب سرمایه گذار واریز و از طریق کارت بانکی یا با استفاده از دفترچه حساب قابل برداشت است.

انواع حساب بانکی - حساب سرمایه گذاری مدت دار

حساب سرمایه گذاری مدت دار حسابی است که به آن نه کارت تعلق می گیرد و نه دفترچه حساب؛ بلکه در این نوع از انواع حساب بانکی، به فرد سپرده گذار یک گواهی مبنی بر سپرده گذاری به مدت مشخص داده می شود و فرد تا اتمام مدت مشخص شده نمی تواند از حساب خود هیچ برداشتی داشته باشد.

سود این نوع حساب نیز همچون سود حساب سرمایه گذاری کوتاه مدت به صورت ماهیانه به حساب دیگری (حساب کوتاه مدت) که باید توسط سپرده گذار افتتاح شود، واریز می شود. در حساب سرمایه گذاری مدت دار هر چه مدت سپرده گذاری بیشتر باشد نرخ سود آن نیز بیشتر خواهد شد. این نوع از انواع حساب بانکی می تواند 3 ماهه، 6 ماهه، 9 ماهه، یکساله و یا حساب سرمایه گذاری مدت دار ویژه باشد، که در میان آنها، بالاترین سود متعلق به حساب سرمایه گذاری مدت دار ویژه است و منظور از این نام برای این نوع حساب آن است که سود آن در پایان یک دوره مشخص واریز می شود.

حال که در مورد انواع حساب بانکی به اندازه کافی صحبت کردیم به بررسی ادامه سوالات متداول کاربران در مورد انواع وام های بانکی می پردازیم.

اعطای وام با گردش حساب

برای گرفتن وام با توجه به شرایط بانک ها نیاز است یکی از حساب هایی که گفته شد با توجه به طرحی که بانک اعلام کرده است افتتاح شود. اگر بانک وامی را در یک طرح اعلام کند در حالت عادی نیاز است حداقل سه ماه قبل افتتاح حساب شود تا با خواب سپرده ثابت و گردش مالی مدت بازپرداخت و سقف وام اعطایی مشخص شود.

گرفتن وام ازدواج

وام ازدواج با توجه به این که یک عمل خیرخواهانه از طرف دولت است با حمایت تمامی مشتریانی که در بانک حساب قرض الحسنه دارند پرداخت می شود. همانگونه که بیان شد حسابی که مشتری سود تعلق نمی گیرد در عمل به جوانانی که تازه پیوند زندگی بسته اند با وامی با کارمزد 4 درصد کمک می کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала