گزارش و تحلیل

تمایل ریاض برای حل و فصل درگیری با قطر به عنوان "هدیه" به بایدن

© REUTERS / TOM BRENNERتمایل ریاض برای حل و فصل درگیری با قطر به عنوان "هدیه" به بایدن
تمایل ریاض برای حل و فصل درگیری با قطر به عنوان هدیه به بایدن  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روزنامه فایننشال تایمز به نقل از منابع خود می نویسد عربستان سعودی تلاش های خود را برای حل درگیری سه ساله با قطر را پیش از به قدرت رسیدن دولت جدید به رهبری جو بایدن در ایالات متحده افزایش داده است.

به گزارش اسپوتنیک، در ژوئن 2017 ، عربستان سعودی ، امارات متحده عربی ، بحرین و مصر به طور غیر منتظره قطع روابط خود با قطر را اعلام کرده ، محاصره و تحریم  حمل و نقل  را به این کشور تحمیل نموده  و دوحه  را به حمایت از تروریسم متهم کردند. قطر این اتهامات را رد کرد و گفت آماده حل روابط با همسایگان خود بر اساس احترام متقابل به استقلال و حق حاکمیت است.

فایننشال تایمز خاطرنشان  می سازد تمایل به پایان دادن به محاصره قطر تلاشی توسط محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی برای جلب حسن نظر بایدن تلقی می شود و این می تواند یک ژست "خداحافظی" با دونالد ترامپ رهبر فعلی آمریکا باشد.

یک مشاور عربستان سعودی و امارات متحده عربی به روزنامه فایننشال تایمز گفت: "این یک هدیه به بایدن است." وی افزود شاهزاده  محمد بن سلمان که پس از پیروزی بایدن احساس قرار داشتن همچون "در خط آتش" می کند ، می خواهد با قطر به توافق برسد تا "تمایل و آمادگی خود برای اقدام" را نشان دهد.

دیدار سرپرست وزارت دفاع آمریکا با مقامات قطر در دوحه - اسپوتنیک ایران
دیدار سرپرست وزارت دفاع آمریکا با مقامات قطر در دوحه

علی شهابی ، تحلیلگر سعودی ، که نزدیک به دربار سلطنتی است ، به روزنامه فایننشال تایمز گفت که دولت عربستان سعودی از چند ماه قبل "برای حل مشکل" با قطر آماده بوده است. یک دیپلمات ناشناس به این نشریه گفت: برای ایجاد پایه و اساس برای مذاکرات مستقیم دوجانبه بین عربستان سعودی و قطر ، گفتگویی با میانجیگری ایالات متحده و کویت در حال انجام است.

به نوبه خود ، قطر خواستار آن است که تعدادی از پیش شرط هایش برای سازش را برآورده کند. به گفته یک دیپلمات ، ممکن است اقداماتی برای تقویت   اعتماد به نفس" از جمله لغو محاصره هوایی باشد. اقدام دیگر صدور اجازه رفت و امد  شهروندان قطری به کشورهایی است که محاصره را اعمال کرده اند.

همچنین مقامات عربستان سعودی و امارات متحده عربی می خواهند قطر از انتقاد از عربستان در شبکه های تلویزیونی خود دست بردارد. در ابتدا ، به دنبال تحریم ، ریاض و ابوظبی لیستی از 13 خواسته را در اختیار دوحه قرار دادند ، اما مشاور فوق الذکر گفت كه میانجی ها در كویت توافق نامه جدیدی را برای "زمینه سازی برای بوسه و آشتی" منعقد كردند. اقدامات دیگر همچنین شامل امکان حمل گاز طبیعی مایع به بحرین است. منبع دیگری گفت هیچ گونه جزئیاتی درباره اقدامات اعتماد سازی مورد بحث قرار نگرفته است.

قطر آخرین مقصد سفر مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا به خاورمیانه و خلیج فارس در هفته گذشته بود. پیش از این وی از امارات متحده عربی که مهم ترین ترین رقیب منطقه ای قطر است بازدید کرد. پیشتر رابرت اوبراین ، مشاور رئیس جمهور آمریکا در امور امنیت ملی قول داده بود تا 70 روز قبل از تغییر دولت آمریکا درگیری بین قطر و سایر کشورهای منطقه را حل کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала