معنای قطعنامه سنای فرانسه در مورد قره باغ توضیح داده شد

© Sputnik / Irina Kalashnikovaمعنای قطعنامه سنای فرانسه در مورد قره باغ توضیح داده شد
معنای قطعنامه سنای فرانسه در مورد قره باغ توضیح داده شد  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
گیلبرت-لوک دوین ، رئیس گروه دوستی فرانسه و ارمنستان در سنای فرانسه ، معنای قطعنامه این مجلس علیای پارلمان درباره به رسمیت شناختن استقلال قره باغ را تشریح کرد.

به گزارش اسپوتنیک، این سناتور فرانسوی در مصاحبه با روزنامه روسی "کومرسانت" گفت ،  این سند شامل پنج نکته است. اول از همه ، سنای فرانسه "تجاوز نظامی آذربایجان را محکوم می کند و خواستار عقب نشینی فوری نیروهای مسلح و نیروهای حامی آنها از سرزمین های تصرف شده از 27 سپتامبر است". این قطعنامه همچنین خواستار پشتیبانی فوری از ساکنان غیر نظامی قره باغ و استقرار نیروهای بین المللی پاسدار  صلح مطابق با توافق نامه های گروه مینسک است.

علاوه بر این ، این قطعنامه نیاز به یک دادگاه بین المللی برای تحقیق در مورد جنایات جنگی را خاطرنشان می سازد. و سرانجام اینکه  سنای فرانسه  خواستار به رسمیت شناختن استقلال قره باغ است ، که از نظر نمایندگان این مجلس ، تضمینی برای آغاز حل و فصل صلح آمیز درگیری خواهد بود.

ساختمان وزارت خارجه فرانسه در پاریس - اسپوتنیک ایران
وزارت خارجه فرانسه: پاریس، جمهوری خودخوانده قره‌باغ را برسمیت نمی شناسد

دوین تأکید کرد که به دلیل جاه طلبی های رجب طیب اردوغان ، رئیس جمهور ترکیه ، بر استقلال قره باغ اصرار دارد. این سناتور فرانسوی گفت: "هنگامی که اردوغان در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که کار آغاز شده توسط پدربزرگ و مادربزرگش را به پایان خواهد رساند ، این یک علامت هشدار دهنده برای ما است.

به گفته وی ، روابط ویژه ای از سال 1896 بین فرانسه و ارمنستان برقرار شده است. "همه ما نسل کشی ارامنه را به خوبی به یاد داریم. من رئیس گروه دوستی فرانسه و ارمنستان شدم دقیقاً به این دلیل که من اهل منطقه رون-آلپ هستم ، جایی که به طور سنتی بسیاری از ارمنی ها زندگی می کنند  که در نتیجه نسل کشی سال 1915 به آنجا نقل مکان کرده اند. " دوین افزود که خانواده وی با بسیاری از ارامنه آشنایی داشته  و آنها فرانسه را با دانش و مهارت خود غنی کردند.

در 25 نوامبر ، سنای فرانسه قطعنامه ای را تصویب کرد و خواستار به رسمیت شناختن استقلال قره باغ از سوی دولت این کشور شد. 305 سناتور فرانسوی از 306 شرکت کننده در جلسه به تصویب این سند رأی موافق دادند.

وزارت امور خارجه ترکیه اظهار داشت که این سند مظهر درک "پوچ و جدا از واقعیت" از اوضاع است. آذربایجان این قطعنامه را همچون "یک  ورقه معمولی کاغذ "و بی ارزش دانست . بنوبه خود نخست وزیر ارمنستان نیکول پاشینیان تصمیم سنای فرانسه را "تاریخی" خواند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала